skipsulykker_teaser
skipsulykker_teaser

Går på grunn fordi mannskapet sovner

Stor oversikt over grunnstøtinger langs norskekysten.

Skip som seiler langs kysten av Norge blir utstyrt med stadig mer avansert navigasjonsutstyr og sikkerhetssystemer. Men når mannskapet på brua sovner, er dyre datasystemer ofte lite verdt.

140 grunnstøtinger og kollisjoner

TV 2 har gjennomgått data som er innrapportert til Sjøfartsdirektoratet i perioden 1. januar 2000 til 31. desember 2011.

Totalt er i direktoratets database registrert 140 grunnstøtinger og kollisjoner som skyldes at mannskap sovnet på vakt.

Klikk deg gjennom hele oversikten i kartet øverst i artikkelen (får du ikke opp kartet, klikk her).

– Det er klart at det er veldig alvorlig. Noen har med seg farlig last og noen har med seg store oljemengder om bord og vi vet at konsekvensen ved grunnstøting kan være veldig store. Så det er klart at sjøfolk som sover når de styrer en båt, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen til TV 2 Nyhetene.

Kan være store mørketall

Dataene til Sjøfartsdirektoratet er i stor grad basert på det sjøfolkene og rederiene selv rapporterer inn. Mørketallene kan derfor være store.

En av grunnstøtingene som er registrert med soving som årsak skjedde ved Sklinna utenfor Namdalskysten i Nord-Trøndelag 18. juli 2011.

Lasteskipet CSL «Trimnes» med en dødvekt på 17.309 tonn var da på vei sørover fra Narvik.

Annenstyrmann har forklart politiet han fra klokka 01.35 er alene på brua. Klokken 01.57 skulle skipet ha skiftet kurs. Da satt han allerede og sov.

18 minutter seinere dundret skipet med et mannskap på 19 på grunn midt i et av Norges viktigste sjøfuglreservat.

– Vi har foretatt avhør av kaptein annenstyrmann som var på brua da grunnstøtingen skjedde. Begge har forklart at annenstyrmann var alene på brua og at han hadde sovnet. Annenstyrmann hadde matros, men han var ute på sjekkrunde på båten, sier politioverbetjent Hans Petter Gjertsås ved Vikna lensmannskontor til TV 2 Nyhetene.

– Andestyrmann har forklart at det gikk en alarm, men at han ikke våknet av denne, sier Gjertsås.

Ifølge Alfa Ship & Crew Management GmbH I Tyskland som er ansvarlig for driften av skipet, er dette ikke riktig.

– Det var ikke installert noen alarm. Det har vi nå gjort, sier Jocken Kretzmer til TV 2 Nyhetene.

Alfa Ship & Crew Management GmbH bekrefter at sovning var den direkte årsaken til grunnstøtingen.

– Så langt vi har brakt på det rene var årsaken til grunnstøtingen at annenstyrmann sovnet på vakt. Vi har sendt han hjem og han er ikke lenger ansatt hos oss, sier Kretzmer.

Trodde det var en spøk

Redningsskøyta "Harald V" mottok kort tid etter grunnstøtingen en nødmelding fra HRS.

– Klokka 01.45 fikk vi beskjed om at en Trimnes hadde grunnstøtt utenfor Sklinna fyr. I utgangspunktet trodde vi det var en spøk for det går ikke an, sier kaptein Kjell Storåker i redningsselskapet til TV 2 Nyhetene.

Omtrent samtidig blir dette bildet tatt av en fugleforsker som overnatter

Soveskip1 (Foto: Svein-Håkon Lorentsen)
på en forskningsstasjon for sjøfugl.

– Jeg våknet om morgenen og så ut av kjøkkenvinduet. Da så jeg den store båten som var gått på grunn. Sklinna er en av Midt-Norges største sjøfuglkolonier. Det er flere titalls tusen hekkende sjøfugl der på sommerstid. Det er rødysarter som lomvi. Så hadde det gått hull på båter så hadde det blitt en svært alvorlig sak, sier seniorforsker Svein-Håkon Lorentsen ved Norsk institutt for naturforskning.

Skjønte at noe måtte gjøres - raskt

Redningsselskapets skøyte kommer til og fester en line til skipet. De får beskjed fra ansvarlige myndigheter på land om å avvente, men skjønner at noe må gjøres, og det raskt.

– En så svær båt hadde vi aldri vært borti med disse små redningsskøytene. Vi begynte å trekke på henne, og trakk og trakk og holdt henne stabilt. For når sjøen flødde så begynte hun å hogge. Jeg så jo for meg det scenariet at hvis oljetankenebegynte å slå hull, forteller Storåker.

– Vi slet og slet og det nærmet seg flo. Beslutningen var da tatt om at det er bedre å gjøre noe enn at hun skulle ligge til neste flo og hun skulle dette ned igjen, sier Storåker.

Les også: Droppar redningsøvelsar på ferjene av frykt for fiasko

– Plutselig så løsnet hun og da kjørte skipperen på Trimnes for full fart og hjelpe til. Og da kom hun av grunn og det var nesten ingen som trodde at det skulle gå an, sier Storåker.

Tror sjøfolkene er overarbeidet

På redningsskøyta tror de årsaken til de mange grunnstøtingene er overarbeidede sjøfolk.

– Det er full fart med lossing og lasting og så er det full seiling igjen. Så de er faktisk utslitt før de begynner å seile. Det er ikke farlig når de seiler i åpent farvann, men det er farlig når de går langs kysten vår, sier Kjell Storåker.

Se reportasjen om sjøfolk som sovner på vakt.

Storåker mener grunnstøtingen ved Sklinna hadde blitt en naturkatastrofe om ikke redningsskøyta og mannskapet om bord på CSL «Trimnes» hadde handlet raskt.

– Jeg tror ikke det hadde gått bra. Det kan godt hende den hadde ligget der ute ennå hvis ikke vi hadde klart å få den av der og da, sier Storåker.

Klikk deg gjennom hele oversikten over grunnstøtinger og kollisjoner som skyldes sovende mannskap, i kartet øverst i artikkelen.