Tror du dette er gøy, eller?
Iskjøring så snø og pigger flyr – og snart venter et av iskjørernes høydepunkt.
Hos Hebbes Racing Club på Solevatnet i Nedre Eggedal er det nemlig mulig å kjøre på isen – og flere helger i året samles entusiaster for å prøve seg.
Det er to baner, en for vanlige piggdekk og en for de med rallypigger.
Vi får oss noen runder på isen med gutta som kjører med sistnevnte – og kan skrive under på at det er en opplevelse mange bilinteresserte burde få med seg. Det kan oppsummeres med tre bokstaver: G-Ø-Y!
LES OGSÅ: Så moro kan du ha det på isen
Tunet ned til 450 hk
I helgas arrangement er det stor overvekt av Subaru, som like godt begivenheten til et treff. Og det skulle være unødvendig å nevne at nettopp Subaru er spesielt egnet til oppgaven.
Men det skal også nevnes at en finner alt fra gamle Volvoer til en nesten ny Porsche 911 Carrera 4S – og bak rattet finner vi alt fra ferske amatører til rallysjåfør Anders Grøndal fra Drammen.
Subaruene er i et klart flertall – og disse er også blant de som får aller mest fart på glatta. Den grommeste, en hvit Impreza som tilhører Bjørnar Tyberg fra Modum, er tunet ned til rundt 450 hk. Med full trøkk er det over 700 hk under panseret.
LES OGSÅ: Tre for deg som vil leke litt
Varme dekk på isen
Vår første prøvetur er i en løpsbil, som for anledningen også er tunet ned – denne til 320 hk. Det er greit å ikke ha for mye effekt, for ellers kan dekkene fort bli så varme at piggene forsvinner!
Sjåfør Fredrik Larsen har selv vært aktiv i bilsport, og viser Brooms utsendte en ting og to om hvordan løypa for de med rallypigger skal håndteres.
Turen gir mersmak – det er utrolig moro å skrense gjennom svingene så bredt at undertegnede tror vi skal gå rundt i nesten hver sving.
App som viser G-krefter
Kjell Gunnar Hartz er en av de lokale sjåførene som har kjørt mest på Solevatnet. Også han får vi kjøre noen runder med.
Hartz er nok noen hakk ivrigeren enn folk flest, og har blant annet lastet ned et program på mobilen som måler G-krefter, viser rundetider, viser grafisk hvordan en kjørte banen og mye, mye mer.
– Ja, må jo vite litt om hvordan jeg kjører veit du, smiler han.
LES OGSÅ: Joacim har bygget et BMW-beist
– Bruker ikke bremsen
Vi kan for øvrig skrive under på at han kjører veldig bra. Vi tar runde på runde, mens de andre høflig blinker oss forbi når vi tar dem igjen med både en, to og tre runder.
Gjennom svingene går det sidelengs. Skikkelig sidelengs. Og bilen hans, en 2004-modell US-versjon Impreza WRX STi med 300 hk, elsker det. I alle fall gir den alt uten å mukke. Disse bilene tåler juling. Det er det ingen tvil om.
– Det som gjelder er å bruke tyngdepunktet på bilen til å finne riktig skrens. Vi bruker ikke bremsen noe særlig, med gassen kan vi gi mer eller mindre feste avhengig av hvordan vi ønsker at bilen skal reagere. Ved gasspådrag biter piggene skikkelig i isen, og festet blir bedre, forteller han mens vi kjører rundt.
Noe ryker
Etter 16 minutter der turtallsnåla har stått og dirret mer eller mindre konstant rundt 6.000 o/m er det på tide å la bilen ta en pust i bakken. Selv en Impreza trenger det.
– For mange blir det såpass mye og hard kjøring at et eller annet ryker til slutt, men sånt må en regne med, humrer Hartz.
Snakk om sola. Like ved har en Ford Escort Cosworth – som vi har sett ta runde på runde i et infernalsk tempo – røyk clutchwiren. Nå trengs det hjelp til å få den opp på hengeren før den skal hjem.
Da trer folk naturligvis hjelpende til – og vips så er den klar for hjemturen. Eller, helt vips var det vel ikke. For på vei opp hang eksosanlegget seg fast i hengeren, og ble revet av.
Pytt sann, litt svinn må en regne med ...
Det var nok mange gode historier som ble delt på Eggedal Borgerstue, der mange av de tilreisende samlet seg etter kjøringen.
LES OGSÅ: Hun er Norges beste kvinnelige drifter
– Hellakkering
Søndag kveld er Hartz og bilen atter tilbake i garasjen. Der gjenstår det en hel del arbeid. To dager med "fresing" på Solevatnet har blant annet satt sitt tydelig preg på karosseriet.
– Det er litt småskader og bulker. Det kan vel se ut som hellakkering og ny plast er tingen, humrer han, og legger til – men det har vært en artig helg.
Det er ikke sikkert han trenger å hellakkere bilen helt enda. For om bare noen uker braker det nemlig løs igjen – med Gatebil On Ice.
Da er det ventet enda større oppmøte på Hebbes isbaner i Nedre Eggedal.
Isbanekjøring på Solevatnet (Sigdal):Isbanekjøring på Solevatnet (Sigdal):To baner, en for vanlige dekk (med eller uten pigger) og en for de med rallypigger De som kjører med rallypigger må ha veltebur Tips til deg som vil prøve deg: Husk hjelm, ta med nok drivstoff, viktig med synlige/tilgjengelige tauekroker, gode dekk og en bil i god stand. NB: Det er også lurt å pakke med seg godt med varme klær, sitteunderlag, grill og grillmat. Isbanekjøring er en sosial happening! – Nytt arrangement: 28. januar – Gatebil On Ice.De som kjører med rallypigger må ha veltebur Tips til deg som vil prøve deg: Husk hjelm, ta med nok drivstoff, viktig med synlige/tilgjengelige tauekroker, gode dekk og en bil i god stand. NB: Det er også lurt å pakke med seg godt med varme klær, sitteunderlag, grill og grillmat. Isbanekjøring er en sosial happening! – Nytt arrangement: 28. januar – Gatebil On Ice. |