Her er de aller første offisielle bildene av nye Ford Mondeo som nå debuterer på bilustillingen i Detroit.
Her er de aller første offisielle bildene av nye Ford Mondeo som nå debuterer på bilustillingen i Detroit.

Ford Mondeo 2013: Se de første bildene

Fjerde generasjon Mondeo - med en nyhet som er svært interessant for norske bilkjøpere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de store nyhetene på bilutstillingen i Detroit akkurat nå er denne bilen: Fords nye Fusion, eller Mondeo som den heter i vår kant av verden.

Fjerde generasjon Mondeo kommer på markedet i 2013. Og mye tyder på at den bilen skal bite enda sterkere fra seg overfor konkurrentene enn dagens modell har gjort.

Det er nemlig en imponerende bil-pakke Ford her ruller ut. Nye Mondeo får en rekke motoralternativer, etter alt å dømme firehjulsdrift og svært mye avansert utstyr.

Del med Facebook-vennene dine

Ny plattform

Utvendig har den vokst med forsiktige 1,3 centimeter, den er blitt 2,6 centimeter høyere og 3,5 centimeter smalere. I praksis snakker vi altså om ganske uforandrede dimensjoner, så er da også dagens modell en av de største i sin klasse.

Plattformen er imidlertid helt ny. Her er det altså ikke bare snakk om en facelift, slik VW gjorde med sin nåværende Passat. Det meste av utviklingen er gjort i USA, der skal bilen selges under Fusion-navnet.

Ford-Mondeo-rød

Folkets favoritt: Les testen av dagens Mondeo her:

0,23 liter/mil

Ford lover at kjøreegenskapene også denne gangen har hatt høy prioritet. I første omgang er det snakk om rekke bensin- og dieselmotorer. Fusion-utgaven kommer også med hybridløsning. Fusion som plug-in hybrid (der du altså også kan lade opp batteripakken når bilen står stille) skal ha en forbruk på 0,23 liter/mil. Det er ikke klart om eller når denne utgaven eventuelt kommer til Europa.

På design bygger Ford videre på dagens modell. De største endringene finner vi i fronten, med smale, skarpe frontlykter. Den store grillen er også helt ny og gir assosiasjoner mot Aston Martin, et merke Ford eide for inntil noen år siden. Foreløpig har ikke Ford gitt ut noen bilder av stasjonsvognutgaven, men det er grunn til å vente at også den blir en av klassens mest sporty biler.

De skulle kjøre Oslo-Kirkenes på én tank - les hvordan det gikk

Flytter grensene

Ford lover høyere materialkvalitet i interiøret enn i dagens Mondeo. I forhold til nye Focus som kom i fjor, er dashborddesignet langt mer "voksent" og renskåret.

Interiørmessig skal det være mer eksklusive materialer enn i dagens Mondeo. Vi kjenner igjen flere elementer fra dagens modell, samtidig som det ser både ryddigere og mer gjennomført ut.

På utstyr flytter Ford grensene for hva som er vanlig i denne klassen. Nye Mondeo kommer med det Ford kaller syv "må-ha teknologier". Blant dette filholdersystemer, adaptiv cruise control, auto start-stop (der denne teknologien for første gang kombineres med automatgir) og aktiv parkeringsassistanse, bilen lukeparkerer seg selv.

Bilen får også SYNC (Fords internett-i-bilen system) og My Ford Touch, der sjåføren kontrollerer og styrer sentrale funksjoner i bilen med stemmen, via en berøringsskjerm eller med knapper. Dessuten Active Noise Control, som bruker bilens stereoanlegg til å fjerne veistøy.

LES OGSÅ: Her skal vi se det bygges bilstereo!

Ny klassemester?

Firehjulsdrift blir tilgjengelig på Fusion i USA og det vil forundre oss mye om det ikke også kommer på Mondeo. Det er i så fall noe som er svært interessant for det norske markedet.

Mondeo har manglet 4x4 i flere år og helt klart tapt salg på det, særlig til erkerival Passat. Med firehjulsdrift på plass, bør Mondeo ha reelle muligheter til å bli klassens bestselger når den kommer i 2013.

Del med Facebook-vennene dine

Ford-Mondeo-bakfra

LES OGSÅ: Dette er premium-SUV-en du har råd til

Hva synes du om nye Mondeo? Skriv i kommentarfeltet under: