Endelig er Cadillac ATS avduket på bilutstillingen i Detroit. Det er tredje gang man forsøker seg med en kompakt Cadillac i nyere tid. Den første var en Ascona, den andre en Saab 9 3. ATS skal være Cadillac tvers igjennom. (Foto: GM)
Endelig er Cadillac ATS avduket på bilutstillingen i Detroit. Det er tredje gang man forsøker seg med en kompakt Cadillac i nyere tid. Den første var en Ascona, den andre en Saab 9 3. ATS skal være Cadillac tvers igjennom. (Foto: GM)

Cadillac ATS: Velger du denne fremfor BMW?

Lav vekt og påkostet interiør skal gjøre vesle-Caddyen interessant. Se video!

Verden er ikke som den var. For noen tiår siden var det utenkelig at Cadillac skulle komme med en kompakt luksusbil for å konkurrere med biler som Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie. Men interessen har vært stor det siste året - og nå er bilen akkurat avduket på bilutstillingen i Detroit.

De har forsøkt før - med Cadillac Cimarron, som var et halvhjertet og panikkartet innfall på 80-tallet, og nylig med "kvasi-lacen" BLS, som bare var en tungt sminket Saab.

Denne gangen har de imidlertid tatt utfordringen på alvor. Se den offisielle introduksjons-videoen nederst i saken!

Utviklet på "Ringen"

Som da de planla den litt større CTS-sedanen og foldetak-roadsteren XLR for drøyt 10 år siden, har Cadillac tilbragt mye tid på Nürburgring. Etter at mer kjøreglade luksusbiler fra Tyskland og Japan tok markedsandeler også i USA har man skjønt at også velbeslåtte mennesker liker å kjøre aktivt, og få produsenter bruker mer utviklingsressurser på bane i dag enn GM.

Veldig lik den nylig introduserte storbilen XTS, og litt mykere enn dagens ett hakk større CTS er ATS tro mot Cadillacs design-filosofi. Dimensjonene er svært nær opp til hovedkonkurrent BMW 3-serie. (Foto: GM)
Veldig lik den nylig introduserte storbilen XTS, og litt mykere enn dagens ett hakk større CTS er ATS tro mot Cadillacs design-filosofi. Dimensjonene er svært nær opp til hovedkonkurrent BMW 3-serie. (Foto: GM)

Dermed er det heller ingen hemmelighet at det er BMW 3-serie som regnes som hovedkonkurrent av Cadillac selv. Det er BMW som i en årrekke har blitt oppfattet som det mest sportslige alternativet i denne klassen - på samme måte som 5-serie ansees som den mest sportslige i sitt segment, og dermed den nærmeste utfordreren til CTS.

Les også: Denne CTSen har falt 72 prosent i pris på tre år!

Det har lenge vært klart at man kom til å putte inn mye av det grommeste GM råder over av avanserte chassiskomponenter også i nye ATS. Det har man gjort, selv om det foreløpig ikke er klart hva som blir standardutstyr og hva som må krysses av som tilleggsutstyr.

Sjokk: Lettere enn konkurrentene!

Bilen har nytt, lett og meget avansert hjuloppheng med five-link bak og MacPherson foran, satt opp med stabilisatorstag og fører-kontrollert, aktivt understell med samme Magnetic Ride-system som vi kjenner fra blant annet Chevrolet Corvette ZR-1, og diverse andre GM-produkter for de farts- og sving-glade.

Man har lagt mye arbeid i å utforme instrumenteringen i ATS, og det meste er bygget opp rundt Cadillacs nye multimediasystem CUE, som med Apple-inspirert grensesnitt skal gi tilgang til et vell av funksjoner. Også heads up-displayet er nå i farger. (Foto: GM)
Man har lagt mye arbeid i å utforme instrumenteringen i ATS, og det meste er bygget opp rundt Cadillacs nye multimediasystem CUE, som med Apple-inspirert grensesnitt skal gi tilgang til et vell av funksjoner. Også heads up-displayet er nå i farger. (Foto: GM)

Vekt er for øvrig et sentralt punkt, med en kjøreklar vekt på bare drøyt 1.500 kilo skal ATS visstnok være blant de aller letteste i klassen. Fordelingen skal være tett opp mot 50/50 på hver aksel.

Videre skal den kunne leveres med versting-bremser fra Brembo for de som ønsker å kunne brå-bestemme seg for å stoppe.

I likhet med storebror CTS - men mer viktig; i likhet med sine europeiske konkurrenter - vil den også bli å få med firehjulsdrift. I bilen som nå er avduket, og som vil komme på markedet til sommeren, er det imidlertid bakhjulene som står for fremdriften, gjennom enten en sekstrinns Tremec-kasse eller automat.

Hissig turbo-firer på 270 hester

Motorprogrammet er interessant, ikke minst sett med europeiske øyne. For etter tidligere nevnte 80-tallsforsøk, med en hjelpeløst oppsminket Opel Ascona, og i nyere tid å ha rebadget en Saab 9-3 på forholdsvis halvhjertet vis, SKAL Cadillac nå bli litt mer enn en parentes på de europeiske markedene. To firesylindrede på 2 og 2,5 liter og en V6 på 3,6 liter viser at man mener alvor.

De loddrette baklysene og det brede, høytsittende bremselyset er typiske trekk som definerer bilen som en Cadillac. Som storebror CTS vil trolig også ATS få både en stasjosnvogn- og en coupé-variant, og det snakkes endog om en cabriolet. (Foto: GM)
De loddrette baklysene og det brede, høytsittende bremselyset er typiske trekk som definerer bilen som en Cadillac. Som storebror CTS vil trolig også ATS få både en stasjosnvogn- og en coupé-variant, og det snakkes endog om en cabriolet. (Foto: GM)

Fireren på 2,5 liter puster selv, og blir standardmotoren i ATS. Den utvikler 200 hester. Mer interessant for de som ønsker å føle på det sportslige oppsettet i bilen, og kanskje vurderer den opp mot en BMW eller Audi, blir 2-literen. Med turbo vil den nemlig utvikle hele 270 hester, og trolig gi den mest hissige kjørefølelsen.

V6-motoren er for øvrig den samme som finnes i nye Chevrolet Camaro, og utvikler 318 hester.

Les også: Nye 3-serie - dette blir hovedkonkurrenten

Designet følger Cadillacs etablerte mønster med stående baklys, LED-frontlys og glatte flater. Likheten med den nylig avdukede storbilen XTS er slående. I forhold til den noen år gamle CTS er bilen litt mykere i begge ender, noe som sammen med ting som aktive grillspalter og aerodynamiske skjold på undersiden skal bidra til lave forbrukstall - uten at de foreligger i dag.

Det ligger mye detaljarbeid bak nye ATS. Grillen får aktive spalter for å redusere luftmotstanden, og bilen er også utstyrt med en mengde skjold på undersiden for å bidra til det samme. (Foto: GM)
Det ligger mye detaljarbeid bak nye ATS. Grillen får aktive spalter for å redusere luftmotstanden, og bilen er også utstyrt med en mengde skjold på undersiden for å bidra til det samme. (Foto: GM)

På innsiden følger man også opp nye XTS, og går litt videre i forhold til den nærmeste storebroren CTS. Materialvalget er mer eksklusivt med ekte treverk, skinn med utenpåliggende sømmer både i seter og dashboard, og det blir mulig å spesifisere "performance-seter" med elektrisk justerbare sidestøtter i tillegg til alle andre innstillinger.

Eksklusive interiør-materialer

Det nye og hyper-avanserte, Apple-inspirerte multimediasystemet CUE - Cadillac User Experience - er også på plass, bygget opp rundt en 8 tommers farge touch-skjerm. Det er også lagt mye arbeid i å gjøre instrumentene behagelige og lettleste, og også heads up-displayet er nå i farger.

Opplevd kvalitet blir et viktig tema dersom Cadillac skal lykkes med denne bilen i Europa - uansett egenskaper i sammenligning med konkurrentene. Høyt utstyrsnivå og et selv for Cadillac markert steg opp i materialkvalitet håper man skal gjøre nytten. (Foto: GM)
Opplevd kvalitet blir et viktig tema dersom Cadillac skal lykkes med denne bilen i Europa - uansett egenskaper i sammenligning med konkurrentene. Høyt utstyrsnivå og et selv for Cadillac markert steg opp i materialkvalitet håper man skal gjøre nytten. (Foto: GM)

8 eller 10 airbager skal være på plass, og det er også det elektroniske ulykkesrapporterings-systemet OnStar - som for ordens skyld har vokst til noe langt mer enn bare et ulykkesrapporteringssystem etter at GM og Cadillac etablerte det som en pionér en gang på 90-tallet. I tillegg leveres også adaptiv cruise control, bremse-assistent, kollisjonsforberedelse, filskiftvarsler, blindsonealarm, ryggekamera og diverse annet snadder.

Fullt utstyrt vil en Cadillac ATS bli en tøff utfordrer for tyskerne, forutsatt at kjøreegenskapene holder det som loves, og forutsatt at opplevd kvalitet holder i sammenligning. Trolig vil det siste punktet - samt prisingen - bli avgjørende for om denne bilen kan bringe Cadillac ut av skyggen i Europa, og bli en alvorlig konkurrent til blant annet 3-seriens ordinære modeller.

Del med Facebook-vennene dine!

I neste omgang forventer vi å få se en ATS-V, som må være kapabel til å hamle opp med M3 for ikke å tape ansikt. Én ting er sikker: Dette vil i hvertfall ikke bli kjedelig å følge med på.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rXXAX9Xh28o

Les også: XTS - Cadillacs nye storbil - ble avduket i LA i november

Hva tror du - lykkes Cadillac denne gangen? Skriv i kommentarfeltet under: