Kari Jaquesson og styrketrening
Kari Jaquesson og styrketrening

Kari Jaquesson: – 10 minutters styrketrening hver dag er nok

Her får du Kari Jaquessons opplegg til en strammere og sterkere kropp.

Kari Jaquesson har satt sammen et opplegg for deg som ønsker å komme ordentlig i gang. Med disse øvelsene vil du merke at du blir både strammere og sterkere.

– Utfører du disse øvelsene fem dager i uken vil du veldig raskt både kjenne og se resultater, og det bare med så lite som 10 minutters innsats seks dager i uka, sier Kari Jaquesson.

Øvelsene slanker ikke vekk fettet på det aktuelle området, men strammer musklene dine.

– Om du vil tære litt på fettet er det veldig fint å kombinere styrketreningen med turer, sykling og gruppetrening. Og sluntrer du litt med kostholdet, kan det jo være lurt å gjøre noen endringer her også, sier hun.

Les også: Kvitt deg med søtsuget

Les også: Carina er Norges første juiceterapeut

Her er opplegget:

Du kan starte med 10 repetisjoner og gjenta 3 ganger. Etter hvert øker du antall repetisjoner og/eller omganger.


Mage og rygg:

  • Ligg på ryggen, med knærne i 90 grader. Senk det ene benet ned i bakken, men ikke lenger enn at du klarer å holde ryggen i gulvet. Trekk det opp igjen, og veksle mellom høyre og venstre.
  • Ligg på ryggen, med knærne bøyd på magen, men ikke helt inntil brystet. Senk begge bena ned til samme side (fremdeles bøyde knær) og før dem tilbake mot midten.
    benstrekk
    benstrekk
  • Stå på alle fire. Strekk ut motsatt arm og ben. Prøv å holde ryggen og hoftene stabile underveis.
  • Ligg på magen. Armene langs siden eller bak hodet. Løft overkroppen så vidt opp fra gulvet og klem skulderbladene sammen.

Les også: Her får du flere gode tips til hvordan du kommer i gang!

Ben og rumpe:

  • Knebøy med tær rett fram.
  • Knebøy med tærne litt utover.
  • Utfall
  • Knestrekk fra sittende posisjon. Du sitter på en stol og strekker ut kneet.

Armer og bryst:

Armhevninger med brede armer, albuene utover.

Pushups
Pushups

  • Armhevninger med smale armer, albuene bakover.
  • Butterfly. Ligg på ryggen, knærne bøyd, klem albuene sammen foran kroppen.

Les også: Så mye raskere blir du av å gå ned i vekt

..

..

Du kan for eksempel legge opp treninga di på denne måten:

Mandag: Mage og rygg

Tirsdag: Armer og bryst

Onsdag: Ben og rumpe

Torsdag: Mage og rygg

Fredag: Armer og bryst

Lørdag: Ben og rumpe

Søndag: FRI!

Les også: Med disse styrkeøvelsene forbrenner du fett og forbedrer kondisjonen din.

Les også: Gikk ned 35 kilo i fett med styrketrening