Her avslører lastebilsjåføren seg

Stoppet på E6 da han så kontrollen - og fjernet magnet på fartsskriveren

Sjåføren stoppet da han oppdaget kontrollen   og fjernet magneten før han så kjørte videre. (Foto: Statens vegvesen/rb.no/ANB)
Sjåføren stoppet da han oppdaget kontrollen og fjernet magneten før han så kjørte videre. (Foto: Statens vegvesen/rb.no/ANB)

44-åringen ble avslørt torsdag formiddag, ved kontrollstasjonen ved E6 på Minnesund. Det skriver Romerikes Blad.

– Det tilhører sjeldenhetene at vi klarer å avdekke slike triks. Men denne gangen avslørte han seg nærmest selv, forteller avdelingsingeniør Erik Ekre i Statens vegvesen.

Da sjåføren oppdaget at det var kontroll, stoppet han nemlig bilen på E6 og hoppet ut. Så fjernet han «noe» fra bilen. Deretter kjørte han videre og inn på kontrollstasjonen.

Registrerte ikke kjøring

Da kontrollørene undersøkte bilen – og fartsskriveren – oppdaget de at noe var alvorlig galt:

– Det så ut som om han bare hadde kjørt fra stedet han stoppet på E6 og inn til kontrollen. Den digitale ferdskriveren var manipulert, opplyser Ekre.

Manipulasjonen ble utført ved at sjåføren hadde plassert den lille magneten på girkassa, ved det området der ferdskriveren registrerer at bilen er i bevegelse.

– Magneten nullstilte skriveren og når vi skulle undersøke bilens bevegelser var de ikke registrert. Bilen «sto derfor stille», forklarer Ekre.

Del med Facebook-vennene dine

Virket sliten

Motivasjonen for slik juksing er at sjåførene vil bryte kjøre- og hviletidsbestemmelsene – uten at det blir oppdaget.

–Hvor lenge sjåføren hadde kjørt i dette tilfellet vet vi jo ikke, men det virket som om han var sliten. Han sovnet i en stol mens undersøkelsene våre pågikk.

Brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene er alvorlige. Ikke minst siden de blant annet skal ivareta sikkerheten på veiene.

Da blir det ikke bedre av at magneten trolig også satte andre begrensninger ut av spill:

- Den innebygde fartsbegrensningen, som gjør at bilen ikke kan kjøre over 90 kilometer i timen, ble også manipulert. Så derfor kan han ha kjørt mye fortere enn det tillatte, mener Ekre.

– Virkelig skummelt

Også ABS-bremsene kan synes å ha blitt påvirket av den vesle magneten – som sjåføren senere plukket opp av den ene lomma.

– Vi vet at det er en god del juks i bransjen. Alt for å presse kjøretider og marginer. Det er virkelig skummelt at noen er villig til å gå så langt som i dette tilfellet, sier Ekre.

– Hvor ofte finner dere slike magneter? – Det er ikke dagligdags, men det er ikke første gang.

– Hvilke andre metoder ser dere at førere av lastebiler og busser bruker?

– Jeg har ikke spesielt lyst til å drive slik opplæring gjennom media, men at noen bruker andres kjørekort eller ikke bruker kort i det hele tatt er kjent fra tidligere.

Avhørt av politiet

Sjåføren – som er fra Slovakia – ble senere på dagen avhørt av politiet.

– Han har akseptert et forelegg på 10.000 kroner, forteller operasjonsleder Petter Olaussen i Romerikes politidistrikt. – Er det vanligere at utlendinger trikser enn nordmenn?

– Vår erfaring er at det er ganske likt. Samtidig vet vi at det jukses mer nedover i Europa, der kjørestrekningene er mye lengre enn her i Norge, svarer Erik Ekre.

BEVISET: Med denne magneten klarte sjåføren å lure ferdskriveren.  (Foto: Statens Vegvesen/rb.no/ANB)
BEVISET: Med denne magneten klarte sjåføren å lure ferdskriveren. (Foto: Statens Vegvesen/rb.no/ANB)

Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no - her:

LES OGSÅ: Tapte 60.000 kroner på gravemaskin-svindel