Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo har skjønt at du er litt over gjennomsnittet Porsche-entusiast og derfor håper jeg du kan svare meg på et spørsmål selv om det kanskje ikke er akkurat om det du ser på som ekte Porsche. Jeg har fulgt med på prisutviklingen til Cayenne en tid nå med tanke på mulig kjøp. I så fall bytter vi inn en nyere stasjonsvogn og en eldre Toyota som nå er bilene våre og bytter til denne.

Ser at de nå ligger på rundt 400 000 kroner i bruktmarkedet, fra privatpersoner og med litt km på telleren. Er det et kjøp du vil anbefale eller fraråde, vil det lønne seg i lengden å kjøpe en litt dyrere modell? Vi kan strekke oss opp mot 500.000 kroner men da er jeg avhengig av at bilen er strøken slik at det ikke kommer noen utgifter ekstra med en gang.

Benny svarer:

Hei. Porsche Cayenne er helt klart tøffe biler som nå begynner å bli så pass billige at de er tilgjengelige for menigmann også.

Det er imidlertid en del ting man bør tenke over før man kliner til og oppfyller bildrømmen.

De første par årgangene var plaget med en del smårusk rent kvalitetsmessig, så disse kan det være lurt å styre unna. Mange biler har kommet inn som bruktimport fra USA, disse oppleves som mindre kurante enn ditto biler med europeiske spesifikasjoner, og skal derfor ligge noe under i pris.

I dette segmentet r også kombinasjonen farge, utstyr og motor viktig – kanskje særlig med tanke på gjensalg. Skal du ha hengerfeste, kan dette bli svinedyrt om bilen ikke er forberedt for det (ca. 50.000 kr)

Og som vanlig: God servicehistorikk og gjerne en fersk EU-kontroll og en tilstandsrapport fra NAF eller en forhandler er å anbefale. En bruktbilgaranti er også betryggende.

Tryggest (og dyrest) kjøp gjør du hos en merkeforhandler, som gir deg en verkstedkontrollert bil.

Bilene er generelt gode og kommer ofte godt ut i forskjellige kvalitetsundersøkelser, de har god plass, er nydelige å kjøre og byr på en god dose status og komfort! Men de er dyre å forsikre, de bruker mye bensin og når noe går i stykker, er de dyre å reparere.

Vi snakker altså om et bilhold som vil koste deg godt over gjennomsnittet. Derfor bør man ha økonomi til å bære dette, også om det kommer på uforutsette utgifter – det er altså lurt å ha en liten buffer i bakhånd. Har du ikke det – så tror jeg faktisk ikke du skal gjøre dette. Da blir bildrømmen fort et mareritt.

Hvis jeg skal anbefale deg en bil, så må det blitt en 2005-modell med V6-motoren på 250 hk. Du må / bør nok legge minst 450.000 kroner i potten for et pent eksemplar med ca. 130.000 km på tellerverket.

Ønsker deg lykke til med drømmebilen!

Del med Facebook-vennene dine

SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Slik skifter du eksosanlegg selv:

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: