Lexus: Vippet ned fra luksus-tronen etter 11 år
BMW og Mercedes kjempet om førsteplass i USA til siste slutt.
Bilmarkedet i USA er fortsatt svært viktig for premium-produsentene. Her handler det om volum, store penger – og mye prestisje.
De amerikanske bilprodusentene er fullstendig frakjørt på hjemmebane. Siste gang et amerikansk merke ble mest solgt i premium-segmentet (eller luxury brands som de kalles i USA) var helt tilbake i 1998. Da solgte Lincoln flest biler.
Året etter stakk Mercedes av med seieren, men det varte ikke lenge. I 2000 gikk nemlig Lexus til topps. Det skulle vise seg å være starten på et skikkelig Lexus-eventyr. De gjentok nemlig bedriften de neste ti årene, til og med 2010.
Innsats og penger
Men i fjor ble det tidlig klart at Lexus ikke ville klare det ett år til. I stedet ble det en knallhard kamp mellom BMW og Mercedes, der det ikke sto på verken innsats eller penger fra noen av dem.
Nå er de offisielle salgstallene akkurat sluppet og de viser at det ble kamp nesten helt til nyttårsrakettene gikk opp. BMW hadde et forsprang på noen få tusen biler da 11 måneder var unnagjort.
LES OGSÅ: Verdens hotteste bilmerke akkurat nå kommer til Norge
Store rabatter
Det utløste en skikkelig sluttoffensiv fra begge merker i desember. Blant annet kjørte begge kampanjer med store rabatter, særlig på C-klassen (Mercedes) og 3-serie (BMW).
Mercedes dro til med en økning på 28 prosent i forhold til samme måned året før. De endte på 25.701 biler i desember. Nok til å ta igjen BMW? Nei. BMW økte nemlig også sterkt. Pluss 15 prosent til 26. 834 biler.
LES OGSÅ: Dette har lenge vært USAs mest solgte personbil
Ned til tredjeplass
Dermed blir fasiten for 2011 denne: En svært prestisjetung førsteplass til BMW som solgte 247.907 biler. Andreplass til Mercedes med 245.192 biler.
Og Lexus? De endte på 198.552 biler. Ned 13 prosent i forhold til 2010, noe som i hovedsak skyldes leveringsproblemer etter jordskjelvet i Japan.
BMW kan juble, men gjør det neppe lenge. Mercedes har nemlig klare ambisjoner om å ta førsteplassen i 2012. Dermed er det duket for et nytt, spennende kappløp mellom de to store tyske. Og Audi? De er langt bak sine to erkerivaler i USA.
LES OGSÅ: Så lite må amerikanerne betale for en helt ny VW Passat