Forsker på storforbruk av koffein. (Foto: Åserud, Lise/Scanpix)
Forsker på storforbruk av koffein. (Foto: Åserud, Lise/Scanpix)

Dette gjør kaffe med kroppen din

Det er ikke sikkert at koffein får deg til å prestere bedre.

Kan en idrettsutøver drikke for mye kaffe, og dermed prestere svakere dagen etterpå?

Norges idrettshøgskole (NIH) er i gang med et forskningsprosjekt der de ser nærmere på skiløping og inntak av koffein.

Skiløpere på elitenivå blir fôret med fire til fem kopper kaffe og sendt ut for å gjennomføre åtte kilometer staking. Dette gjentas to dager på rad der løperne går i konkurransefart.

LES OGSÅ: Bli sprek med Sporty – vinn proff pulsklokke

FORSKER PÅ KOFFEIN: Hans Christian Stadheim, Norges Idrettshøgskole. (Foto: Privat/)
FORSKER PÅ KOFFEIN: Hans Christian Stadheim, Norges Idrettshøgskole. (Foto: Privat/)

– For å benytte koffein i konkurransesammenheng er det viktig å ha kunnskap om hvordan koffein virker på deg. For noen kan koffein virke positivt, for andre har det ingen effekt, og for noen kan koffein ha en negativ effekt, sier vitenskapelig assistent Hans Kristian Stadheim ved NIH til TV 2 Sporty.

Olympiatoppen har en restriktiv holdning til bruk av koffein i konkurranser, men sponser prosjektet og er spente på resultatene.

LES OGSÅ: Olympiatoppen: – Ingen snarvei til suksess

Oppkvikkende
En rekke tidligere studier har dokumentert at koffein kan virke oppkvikkende for idrettsutøvere.

Koffein gjør at utøveren presser seg hardere og utnytter sin maksimale kapasitet.

– Koffein forbedrer prestasjonen, trolig på grunn av en psykologisk effekt som gjør at utøveren presser seg hardere og utnytter sin maksimale kapasitet. Når det gjelder effekten av å ta koffein flere dager på rad vet vi ikke effekten av dette, sier Stadheim.

Blir offentliggjort i mai
Skilandslaget og norske topputøvere i ulike utholdenhetsidretter bruker i dag kaffe- og colablandinger på slutten av lengre løp for å få en ekstra boost.

2010/11 ble en jubelsesong for det norske kvinnelandslaget i langrenn. Her fra VM i Holmenkollen. (Foto: Lien, Kyrre/Scanpix)
2010/11 ble en jubelsesong for det norske kvinnelandslaget i langrenn. Her fra VM i Holmenkollen. (Foto: Lien, Kyrre/Scanpix)

Men ingen har tidligere undersøkt hvordan ulike koffeindoseringer påvirker idrettslige prestasjoner når utøvere inntar koffein gjennom konkurranser over flere dager, eksempelvis Tour de Ski.

Den planlagte testingen er nå utført. Om materialet er tilfredsstillende håper man få publisert resultatene i mai. Dersom man må ta en ny testrunde vil resultatene først foreligge i slutten av 2012.

LES OGSÅ: Velg vann fremfor sportsdrikk

– Åtte langrennsløpere på meget høyt nivå deltar, men vi kan ikke gå ut med navn av hensyn til taushetsplikten, sier Stadheim.

Han utfører studien i samarbeid med NIH-kollegene Jørgen Jensen og Astrid Bolling, Raymond Olsen fra Statens arbeidsmiljøinstitutt, Christine Helle fra Olympiatoppen og John L. Ivy fra University of Texas.

Stadheim har skrevet masteroppgave om emnet, og skal trolig i løpet av høsten 2012 starte på en doktorgrad på temaet.

FORSKER PÅ KOFFEIN: Hans Christian Stadheim, Norges Idrettshøgskole. (Foto: Privat/)
FORSKER PÅ KOFFEIN: Hans Christian Stadheim, Norges Idrettshøgskole. (Foto: Privat/)

LES OGSÅ: Så mye må du trene for å bli kvitt julegodtene

Dette håper man å få svar på:

  • Går man fortere dag én enn dag to?
  • Bruker man lengre tid på å ta seg inn etter å ha fått i seg mye koffein?
  • Er det ugunstig å ta koffein i et mesterskapsperspektiv, for eksempel for utøvere som konkurrerer over flere dager i olympiske leker, Tour de Ski eller Tour de France?

Forsker på storforbruk av koffein. (Foto: Åserud, Lise/Scanpix)
Forsker på storforbruk av koffein. (Foto: Åserud, Lise/Scanpix)

Reagerer forskjellig
– Hva vet man om virkningen av koffein?

– Noen får større effekt enn andre. Noen kan drikke fire kopper og sovne på to sekunder, andre blir nesten hyperaktive, får ubehag, mageproblemer og sover dårligere etterpå, sier Stadheim.

Ifølge Wikipedia kan høye inntak av koffein (fra 250 til 750 mg) gi hodepine, svimmelhet, rastløshet og kvalme opptre. Om svært store doser koffein inntas, kan angstlignende tilstander opptre.

– Er koffein å regne som doping?

– Koffein står på WADAs overvåkningsliste som en del andre stimulerende midler, men er ikke ulovlig, sier han.

Kaffe fungerer dårlig dagen derpå. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Kaffe fungerer dårlig dagen derpå. (Foto: Illustrasjonsfoto)

LES OGSÅ: – Lettbrus kan lure deg til å spise mer

Sentralstimulerende stoff
Når koffein inntas gjennom drikke, for eksempel kaffe, er konsentrasjonen av koffein i blodet på sitt høyeste etter mellom 15 minutter og to timer.

Koffein er sentralstimulerende, gir raskere reaksjonstid og hindrer tretthet. Ved inntak av koffein kan man derfor holde seg våken, selv om man er trett.

Koffein fører derimot ikke til at søvnbehovet blir mindre, bare til at tretthetsfølelsen forsvinner. Dødelig dose koffein er rundt 3 til 20 g koffein, avhengig av toleranse.

Forsker på storforbruk av koffein. (Foto: Åserud, Lise/Scanpix)
Forsker på storforbruk av koffein. (Foto: Åserud, Lise/Scanpix)

– Hva med Red Bull, som blant annet Petter Northug er frontfigur for?

– Red Bull inneholder ikke bare koffein, men vitaminer og andre stoffer som jeg ikke kan uttale meg om. Dette inngår ikke i vår studie. Jeg vet heller ikke om Northug benytter Red Bull i konkurranser.

LES OGSÅ: Tørste er et faresignal

Fallhøyden er stor for at du åpner altfor hardt, bruker for mange karbohydrater og går på en smell.

Ikke å anbefale i Birken
– Hvilken effekt kan mosjonister få om de tar en større mengde koffein, for eksempel før Birkebeinerrennet?

– Det er jeg veldig skeptisk til. Fallhøyden er stor for at du åpner altfor hardt, bruker for mange karbohydrater og går på en smell. Jeg presiserer at vi ikke tester utøvere som går i tre timer, men en staketest som varer i cirka 30 minutter.

– Testen vi benytter er svært tøff og en får lite hvile, som for eksempel å sitte to minutter i hockey. Mengden karbohydrater lagret i muskulaturen er trolig ikke begrensende for prestasjonen, som under Birkebeinerrennet. Faren for å åpne for hardt er heller derfor ikke like stor, sier Stadheim.

Placeboeffekt
Testpersonene i skistudien får ikke vite hvilke doser de selv inntar før konkurransene. De får enten en narrepille, på fagspråket kalt placebo, eller to ulike koffeinmengder.

– Effekten av koffein på prestasjonen under lengre arbeid (2 til 4 timer) er ett av flere studier som jeg håper å få gjennomført i løpet av min doktoravhandling, sier Hans Kristian Stadheim.

Fagmiljøet er spent på å se resultatene av koffeinstudien, som er godkjent av Regional etisk komité, som blant annet innbefatter Legemiddelverket.

LES OGSÅ: Disse drikkevarene inneholder flest kalorier

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!