Signe Tynning var forberedt på å gå gjennom en sorgprosess når hun sluttet å røyke. To år senere er den populære programlederen fortsatt røykfri. (Foto: Marcel Lelienhof)
Signe Tynning var forberedt på å gå gjennom en sorgprosess når hun sluttet å røyke. To år senere er den populære programlederen fortsatt røykfri. (Foto: Marcel Lelienhof)

Svært få klarer å bli røykfrie uten hjelp

Programleder Signe Tynning har ikke tatt ett eneste trekk på to år. Her er hennes tips
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

200.000 nordmenn har som nyttårsforsett å stumpe røyken og mange tror at de skal klare det helt på egenhånd.

– Det er ganske få som klarer å slutte å røyke helt på egenhånd, sier psykolog Per Krister Halck.

Bare rundt fire prosent klarer å bli røykfrie uten hjelp.

– Mye tyder på at det å gå på kurs eller for eksempel motivere seg ved hjelp av andre, dobler sjansen for å få det til, mener psykologen.

Les også:– Enklere enn jeg fryktet!

Signe anbefaler røykesluttgruppe

Det er programleder i God morgen Norge, Signe Tynning, helt enig i.

1. november 2009 sluttet Signe å røyke. Det gjorde hun på direktesendt TV.

– Det var veldig skummelt og jeg grudde meg veldig, forteller hun.

For Signe var det helt essensielt å ha andre i samme situasjon, som hun kunne snakke med.

– Det som hjalp meg var at jeg fikk med meg så mange. Mange seere ble med og vi hadde en røykesluttgruppe som snakket sammen hele tiden. Det gjør at man får en samhørighet og man føler det er noe man kan gjøre sammen.

Signe Tynning har ikke tatt en eneste røyk etter at hun sluttet å røyke 1. november 2009 (Foto: God morgen Norge)

Les også: Mindre stress og mer struktur i hverdagen

Det frister fortsatt å røyke

– Å bestemme seg i jula at du skal slutte 1. januar er et døfødt prosjekt. Det er nemlig fryktelig vanskelig å slutte å røyke, mener Signe.

Hun er helt klar på at suksessfaktoren til å stumpe røyken for henne, handlet om tid og motivasjon.

– Jeg bestemte meg for sluttdatoen flere måneder før. Det gjorde at jeg i perioden før sluttdatoen forsonte meg med det som skulle skje. Jeg gledet meg rett og slett til å sette i gang.

Signe tok ikke lett på det å slutte. Hun var avhengig og hadde røyket lenge. I dag, to år senere, har hun ikke tatt ett eneste trekk.

– Det tør jeg ikke. Jeg stoler ikke helt på meg selv og synes fortsatt det ser godt ut når andre røyker, sier hun.

Det viktigste er indre motivasjon

Signe valgte å slutte sammen med seerne på God morgen Norge, for å inspirere flere til å stumpe røyken.

– Det er viktig å snakke med andre i samme situasjon. Det er også viktig med støtte fra familie, kollegaer og venner. Men det er ingen tvil om at den indre motivasjonen er helt avgjørende for å lykkes. Jeg var ikke så glad i at folk maste om det, for det sitter i ditt eget hode, mener Signe.

Signes tips er å bruke tid.

– Sett en sluttdato, men sett den gjerne litt god tid i forveien. Alle kan slutte å røyke, hvis du legger opp en god plan og vil det nok, får du det til.

Les også: Her er årshoroskopet for 2012

Signe prøvde flere ganger

Signe har prøvd å slutte før uten å lykkes.

– Jeg sluttet da jeg gikk gravid med sønnen min, men begynte igjen. De andre gangene jeg har prøvd å slutte, har det vært folk rundt meg som har villet det mer enn meg. Jeg har vel egentlig ikke vært ordentlig motivert før nå, innrømmte hun i 2009.

Mange klarer å stumpe røyken et par uker, før de sprekker og begynner igjen. Da er man ikke motivert nok mener Signe.

– De første ukene er vonde. Man er sur og grinete og du sover dårlig. Jeg var klar for å gå gjennom den perioden. Jeg var forberedt på at det ble kjipt, sier hun.

Les også: Vi vil bli mindre egoistiske i 2012

Signe la på seg

Mange er redde for å legge på seg hvis de slutter å røyke, det måtte også Signe jobbe mye med.

– Det er noen minuser med å slutte. Jeg la på meg. Å legge på seg var kjipt, men man må bare innse at sånn er det.

Signe har jobbet mye med seg selv etter at hun la på seg.

– Jeg måtte jobbe med det, men jeg er mer fornøyd med å ha sluttet å røyke. Jeg er sårbar med utseende, men det måtte jeg bare drite i, sier en ærlig programleder.

Les også: –Kjenn forskjell på sult og røyksug

Endret ikke kosthold

Etter slutten i 2009 har Signe levd helt normalt, akkurat som før.

– Jeg har levd mitt normale liv. Jeg har ikke spist noe mer enn før. Jeg har levd helt normalt. Jeg ville slutte å røyke. Det var det eneste fokuset mitt, sier hun.

Skal du være redd for vekt og kosthold i tillegg til å slutte, blir det for mange ting. Da klarer du det ikke.

– Da 1. november kom, var det 14 dager som var kjipt, så gikk det mye bedre. Røyksuget varer et par minnutter, så er det borte.

Signe sier som kongen; det var skremmende lett å slutte, men hun har en drøm om å bli festrøyker.

– Det hadde vært fantastisk. Det er min drøm å kunne ta en røyk eller to i hyggelig lag, men det kan jeg nok ikke, avslutter SIgne.

Les også: Treningsekspert: – Vær kritisk når du kjøper personlig trener

Tips til røykeslutt

* Sett en dato for røykestoppen

* Få hjelp til motivasjonen, gjerne av en psykolog eller fastlege. Motivasjon er alfa og omega når du skal slutte å røyke. I en stresset hverdag er det vanskelig å finne tid til motivasjon.

* Lag en røykesluttgruppe på jobben.

* Bruk kreftforeningens program og få gratis nettkurs på slutta.no

* Psykolog Krister Halck mener det handler om tre ting:

– Du må tørre å prøve , du må tro på at du kan få det til og du må ha en eller annen form for strukturert støtte.

* Prøv hypnose.

– Selvhypnose gir deg total kontroll over din egen bevissthet. Ved hjelp av selvhypnose kan du lære deg å motivere deg selv til hva som helst, mener hypnotisør ???

* Ikke bruk røykeordet

Trenger du tips og råd om røykeslutt? Ring røyketelefonen 800 400 85

Møt damene bak Røyketelefonen her!