Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Går man litt utenfor flokken når man leter etter luksusbil kan man finne et og annet tilbud som får en til å sperre opp øynene. Denne Cadillacen er en slik bil. Faksimile: Finn.no
Går man litt utenfor flokken når man leter etter luksusbil kan man finne et og annet tilbud som får en til å sperre opp øynene. Denne Cadillacen er en slik bil. Faksimile: Finn.no

Cadillac CTS: 72 prosent verditap etter tre år

Det er gode tider for luksusbil-kjøpere med sans for det litt sære.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det norske bruktmarkedet er nådeløst mot biler som ikke "alle" skal ha. Og dette gjelder ikke minst for luksusbiler, selv om det også er der man finner kjøpere som kan koste på seg å velge bil helt og holdent med hjertet, og ta mindre hensyn til lommeboka.

På den annen side: Kanskje er det nettopp på grunn av de kjøperne at vi i det hele tatt har noen litt sære, brukte luksusbiler å velge mellom - da det er de som har kjøpt dem nye, og tatt et i mange tilfeller sviende verdifall i løpet av kort tid.

Nåværende generasjon Cadillac CTS skiller seg ut med en særdeles barsk front, og har også fått både interiør og øvrig design som lever opp til det merket lover. Men den er nesten ukjent på norske veier. Foto: Auksjonen.no

Lekkende tannstang og lakkriper

Cadillacen i denne annonsen markerer noe av det råeste verdifallet vi kan huske å ha sett i senere tid. Riktignok er det en utropspris på auksjon, men ifølge skatteetaten.no kostet den hele 986.000 kroner ny i november 2008. Det vil si at dersom den selges for knappe 272.000 kroner - inklusive omregistrering - har den falt 72 prosent i verdi på 123.000 kilometer.

Helt nøyaktig har den i så fall kostet 5 kroner og 77 øre per kilometer i verditap. Men så galt håper man ikke sluttresultatet skal bli hos Auksjonen.no, som selger bilen.

Se annonsen her:

Vi måtte sjekke litt nøye for å finne ut hvor en eventuell hund er begravet. Det viste seg raskt at bilen har vært taxi-kjørt, noe som nå også er lagt til i annonsen, men på 123.000 kilometer behøver ikke det å være noen ulempe.

123.000 kilometer er bare barnematen for de fleste moderne biler, og førerplassen i CTSen bærer ikke preg av at bilen har gått som taxi. Foto: Auksjonen.no

NAF-rapporten avslører riper i lakken på en dør og bakstøtfangeren, problem med et dørhåndtak, defekte skiltlys, kun ett hjulsett, ujevn parkeringsbrems og lekkasje fra tannstangen. Det er trolig tannstangen som representerer det største spørsmålstegnet i forhold til reparasjonskostnad.

Les også: Nå er luksus-SUVene blitt oppnåelige for flere av oss

Ifølge NAF-rapporten "virker (bilen) dårlig vedlikeholdt", men bortsett fra lakkskader og de konkrete reparasjonsbehovene, virker det ikke som at den har rukket å ta varig skade før neste eier kan ta over og gi den den omsorg som den fortjener.

Riper i lakken på den ene bakdøren samt bakstøtfangeren er en av de konkrete feilene som påpekes i NAF-rapporten. Ujevn parkeringsbrems og lekkasje i tannstangen er det som må fikses før neste EU-kontroll. Foto: Auksjonen.no

Få kjenner biltypen

Hva er det da som gjør utropsprisen så lav?

Drivstoff er ett stikkord. Cadillac CTS finnes så langt kun med bensinmotor. Med 3,6 liters volum og 311 hester vil den garantert ikke spytte i glasset, men ligner den litt på 3,2-litersmotoren i forrige generasjon er forbruket likevel humant i hvertfall på blandet kjøring.

Høyt utstyrsnivå er en selvfølge, men dette er likevel en luksusbil mange ikke kjenner. Hos auksjonsfirmaet Auksjonen.no får vi opplyst at det har vært en del mailer og telefoner på bilen, så man håper likevel på et godt resultat. Foto: Auksjonen.no

Et annet stikkord er karosseriet: Denne CTS-generasjonen kom etterhvert med en stasjonsvogn, eller "sport wagon", men her har vi altså en sedan. Det trekker ned i Norge, selv for en luksusbil, så lenge vi er i E-klassesegmentet. Hadde bilen vært ett hakk større, altså en STS, så hadde det vært mer "akseptert" at den var en sedan.

Les også: Tre for deg som nekter å gi opp drømmen om Amerika...

Men det største problemet for denne bilen - og selgeren - er at ingen kjenner den. Noen CTS ble solgt av første generasjon, som faktisk ble aktivt markedsført her hjemme, men da andre generasjon kom i 2008 økte motorstørrelsen så mye at økte avgifter i praksis gjorde den usalgbar.

Ironisk nok, siden den da også kom som stasjonsvogn og med firehjulstrekk - akkurat slik vi nordmenn ville ha det.

At bilen ikke er en stasjonsvogn trekker ned antall interessenter i denne klassen. Hadde det vært en STS, som er Cadillacs S-klassekonkurrent, ville det ikke hatt noe å si. Foto: Auksjonen.no

Spennende auksjonsslutt

Vi kan bare huske å ha møtt én slik bil i trafikken i Norge, og det var trolig dette eksemplaret som nå er til salgs. Det blir spennende å se hva den til slutt går for - hadde vi hatt 300.000 kroner å kjøpe bil for ville det blitt dårlig med nattesøvn frem mot auksjonsslutt.

Manglende biler å sammenligne med vil nok bidra til å holde igjen budene fra de ikke spesielt interesserte.

På forrige generasjon CTS var det overraskende få deksler over motoren, og man kunne på gammeldags vis se både slanger og ledninger. På nåværende generasjon har man tatt igjen det tapte - med renter... Foto: Auksjonen.no

Del med Facebook-vennene dine!

De som derimot er spesielt interessert vil vite at det er lite å velge mellom av nåværende CTS-generasjon i Norge - de eneste på markedet er en 2010-modell stasjonsvogn med firehjulstrekk til 875.000 kroner i Narvik og en flunkende ny coupé med firehjulstrekk til 1,3 millioner hos forhandler.