Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2011 ble et knallsterkt år for nybilsalget i Norge. Til slutt endte det på 138.345 personbiler.

Det er det beste tallet siden rekordåret 1986 – og det fjerde beste salgsåret noensinne.

Dette betyr en økning på 8,3 prosent fra 2010, som også var et veldig bra år for den norske bilbransjen.

Del med Facebook-vennene dine

VW kjørte fra

Fjorårets suverene vinner ble Volkswagen. I mange år knivet VW og Toyota om førsteplassen, gjerne til langt ut i desember. Men i fjor var det ingen tvil. VW kjørte tidlig fra og knuste samtlige konkurrenter, inkludert Toyota.

Volkswagen solgte til sammen 20.898 biler, det gir en markedsandel på imponerende 15,1 prosent. Merket økte også så vidt litt mer enn totalmarkedet. Opp 9,0 prosent i forhold til fjoråret. Golf ble Norges suverent mest solgte bil og VW tok for sikkerhets skyld også andreplassen, med Passat.

I år kommer det helt ny Golf - les mer om den her:

Tungt for Toyota

Hos Toyota var det derimot stygge minustall. Salget falt med hele 9,7 prosent i forhold til 2010. Det endte til slutt på 15.236 biler og en markedsandel på 11,0 prosent. Det er Toyota ikke fornøyd med, men så var også 2011 et år med mye motgang. En rekke tilbakekallinger ga merket en liten ripe i kvalitets-lakken, så kom jordskjelvet i Japan som gikk ut over produksjonen av flere modeller.

Dessuten led Toyota i fjor under at merket hadde svært få nyheter. Med en aldrende modellpark ble det tøft å skulle opprettholde salget.

LES OGSÅ: Nei - Toyota Corolla behøver ikke å være en kjedelig bil

Mitsubishis knallår

Andreplassen var likevel i realiteten aldri truet, selv om Ford la inn en knallspurt mot slutten. Ford solgte til sammen 12.991 biler i 2011, det gir en markedsandel på 9,4 prosent, salget økte med 9,7 prosent sammenlignet med året før.

Enda større økning har merket på femteplass. Volvo fosset fram i 2011 og endte på en markedsandel på 8,7 – og et totalsalg på 11.995 personbiler.

Årets store prosentvise vinner er Mitsubishi som til slutt kapret femteplassen. 67,8 prosent salgsøkning ga et eventyrlig bra Mitsubishi-år. Her var det først og fremst crossoveren ASX som ledet an, gode hjulpet av storebror Outlander og elbil-suksessen i-Miev.

Den nye folke-favoritten: Les testen av ASX her:

Audi slo BMW

Et rekordbra Skoda-år ga dem sjetteplassen, hårfint foran Peugeot. Og mens Skoda økte med 12,7 prosent, gikk det mer trått hos Peugeot. Pluss 3,7 prosent betyr at Peugeot rygget tilbake i forhold til totalmarkedet.

På åttendeplass finner vi Audi som til slutt slo erkerival BMW på plassen bak med tusen biler. Og på tiendeplassen Nissan som også hadde et godt år – pluss 16 prosent,

Del med Facebook-vennene dine

Slik gikk det med bilmerkene i 2011:

tabell-2011

Alle tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

LES OGSÅ: Dette kommer til å bli en storselger i 2012