STYRKETRENING: Mange har trening som nyttårsforsett. Her trener Øystein Karlsen  muskler treningsstudio. (Foto: Roald, Berit/Scanpix/SCANPIX)
STYRKETRENING: Mange har trening som nyttårsforsett. Her trener Øystein Karlsen muskler treningsstudio. (Foto: Roald, Berit/Scanpix/SCANPIX)

Slik kommer du i gang med treningen

Skal du ned i vekt? Begynne på treningsstudio? Leve sunnere? Her er alt du trenger å vite.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Er du klar for å kvitte deg med juleflesket og gjøre noe med formen din? Dersom du ønsker å begynne med trening, men ikke vet hvor du skal starte, kan du prøve dette treningsprogrammet.

Slik kommer du i gang
TV 2 Sportys treningsekspert Siri Marte Hollekim har utarbeidet et enkelt og forskningsbasert treningsopplegg der hver økt bare varer i 20 minutter. Dette utfører man tre ganger i uken i to-tre måneder.

LES OGSÅ: Bli sprek med Sporty – vinn proff pulsklokke

PÅ VEKTEN: Her beviser Davy Wathne at han har tatt av seg noen kilo. Sportys treningsekspert Siri Marte Hollekim har hjulpet ham på veien. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)
PÅ VEKTEN: Her beviser Davy Wathne at han har tatt av seg noen kilo. Sportys treningsekspert Siri Marte Hollekim har hjulpet ham på veien. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)

LES OGSÅ: Treningsprogrammet som får deg opp av sofaen

– Forutsatt at du er utrent i utgangspunktet, så vil dette programmet i løpet av 8–12 uker få deg i gang og øke kondisjonen din. Jeg forutsetter at personene som skal trene generelt er ved god helse. Konsulter alltid din fastlege dersom du er syk, og skal i gang med nytt treningsprogram, sier Sportys treningsekspert.

LES OGSÅ:Fire minutters trening nok til fremgang

Ned i vekt
Ønsker du å kvitte deg med noen kilo, er det viktig å være i bevegelse.

– Det er den totale hverdagsaktiviteten, altså antall timer ute av sofaen, som er mest avgjørende når du ønsker vektreduksjon, sier Siri Marte Hollekim.

LES OGSÅ: Treningstips som får deg ned i vekt

Hun mener at man må forplikte seg for å lykkes. Les hvordan du kan lykkes med dine nyttårsforsetter og hvilke treningsråd du bør følge dersom du vil gå ned i vekt.

LES OGSÅ: Treningen som gir høyest etterforbrenning

Forbrenn fett
Dersom du skal begynne på treningsstudio kan det være lurt å gjøre deg kjent med trivselsreglene som finnes på de fleste sentre. På den måte slipper du å dumme deg ut, og treningen blir hyggeligere både for deg og andre.

LES OGSÅ: Slik oppfører du deg på treningssenter

Mange ønsker å ha fokus på fettforbrenning. TV 2 Sporty har testet hvilket apparat som forbrenner mest fett. Se video under!

VIDEO: TV 2 Sportys programleder Sonja Ystaas og reporter Karl Sigurd Valestrand tester treningsapparater.
510814

Gruppetrening
Ønsker du å starte med gruppetrening på treningssenteret, har du mange muligheter. Det kan være motiverende å trene sammen med andre, men først må du gjøre deg kjent med hvilke muligheter du har. Her får du en oversikt over noen av de mest vanlige gruppetreningstimene.

LES OGSÅ: Sporty-Karl tester zumba

Blant de mest populære timene finner du spinning og dansetimen Zumba.

TV 2 Sporty har sjekket hvor mye man forbrenner på en zumbatime. Resultatet vil nok overraske deg!

LES OGSÅ: Zumba-debut ga kalorisjokk for Lene Alexandra

Komme i gang med løping
Løping er en svært effektiv mosjonsform som krever lite utstyr. På vinteren er det mange som velger å løpe på tredemølle innendørs.

LES OGSÅ: Tredemølle – et supert supplement

Med riktige klær i kulden, og gode løpesko på glatten, er det ingenting i veien for å løpe utendørs også på vinteren.

Halvor Lauvstad, produktsjef i SATS, har gitt ut bok om løping. Her røper han sine beste tips for å få fremgang.

LES OGSÅ: Slik unngår du løpeskader

En pulsklokke kan være en god investering både for ferske og mer erfarne løpere. Her kan du lese hvordan du trener riktig i de ulike pulssonene.

VIDEO: Pulsklokke er et verktøy for å måle effekten du har av treningen. Sjekk hvordan du tester din makspuls.
513559

LES OGSÅ: Tren riktig med pulsklokke

LES OGSÅ: Vinteren er styrketreningstid for løpere

Styrketrening
Styrketrening gjør at du opprettholder og øker muskelmassen din. Jo høyere muskelmasse, desto høyere forbrenning.

– Den største myten er at kvinner får store mannemuskler av å trene styrke. Vi har for lite testosteron i kroppen til å få det, sier Anne Marte H. Sneve, TV 2 Sportys ekspert innen styrketrening.

Riktig teknikk og god oppvarming er avgjørende for å få god effekt når du trener styrke.

Ekspertene er ikke i tvil om at frie vekter, der du trener de store muskelgruppene, gir størst fremgang. Her kan du lære syv hovedøvelser.

LES OGSÅ: Slik skal jenter pumpe jern

Her kan du også lære noen effektive styrkeøvelser som du kan gjøre hjemme uten hjelpemidler.

Dersom du er gravid, kan du prøve disse øvelsene.

Personlig trene Anne Marte Sneve viser hvordan jenter kan trene styrketrening. (Foto: TV 2/)
Personlig trene Anne Marte Sneve viser hvordan jenter kan trene styrketrening. (Foto: TV 2/)

LES OGSÅ: 24 kule øvelser med kettlebells

Riktig kosthold
Dersom du ønsker å gå ned i vekt, må du også tenke på hva du spiser. Anne Marte H. Sneve anbefaler at du velger grønnere, magrere og grovere. Les hennes råd her.

Bli inspirert av samboerparet Anette Myhra og Sigurd Wiik som gikk ned 15 kilo i løpet av åtte uker.

LES OGSÅ: Så fetende er lørdagskosen

Ønsker du å starte med sunne matvaner kan du følge disse 11 gode tipsene til hvordan du kan spise sunt i hverdagen.

Husk at hverdagsaktiviteten din kan ha mye å si for vekten. Jo mer du er i bevegelse i hverdagen, desto fortere kan du gå ned i vekt. Følg det gamle rådet om å alltid velge trapp fremfor heis.

LES OGSÅ: Slik velger du sunn take away-mat

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!