Dette er Lada Granta, en stor salgssuksess hjemme i Russland og altså utgangspunktet for den første, nye modellen fra Datsun.
Dette er Lada Granta, en stor salgssuksess hjemme i Russland og altså utgangspunktet for den første, nye modellen fra Datsun.

Lada Granta: Nybil til under 50.000 kroner

Starten på ny offensiv - kommer med syv modeller de neste tre årene

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lada er bilmerke som ofte assosieres med aldrende teknikk, ikke altfor mye utstyr og kanskje heller ikke det hippeste og mest trendy innen design.

Det skjer ikke hvert år, men nå kommer Lada med en helt ny modell – nemlig Granta. Den skal overta etter gamle Lada Samara som kom i 1984 og som ikke har vært oppgradert siden 1997. Det er altså mer enn på høy tid med en avløser.

Syv nye

Men nå framover lover Lada endringer – til dels store også. De skal nemlig lansere hele syv nye modeller de tre neste årene. En satsning som visstnok skal koste den russiske bilprodusenten over 30 mlliarder kroner. Ikke akkurat småpenger...

Les også: Topp 5: Biler bak muren

Slik ser Granta ut innvendig

Ribbet

Men for å holde oss til Granta, så kan vi konstatere at mye er ved det gamle. Ikke spesielt innovativt design, ikke de helt store tekniske krumspringene, mye kommer fra den litt mindre Lada Kalina og utstyrsnivået i grunnmodellen som gjør at en folkevogn fra 60-tallet ikke oppleves som spesielt gammeldags.

Du kan bare glemme alt som heter aluminiumsfelger, ABS-bremser, elektriske vindusheiser, stereoanlegg og ESP. Ja, den har ikke engang servostyring - det er noe norske bilkjøpere har tatt som en selvfølge i et par tiår. I tillegg er ikke støtfangerne lakkerte, men i sort plast . Ganske så ribbet med andre ord...

Snart slutt for Lada-klassikeren:

Billig, billig!

Det skal med andre ord godt gjøres å produsere en billigere bil. Det speiler også prisen. Like under 50.000 kroner skal den koste – det er faktisk noen tusenlapper mer enn Lada hadde håpet på å klare.

Men som du sikkert allerede har sett av bildene – det finnes en bedre utstyrt versjon også. Den heter Classic og har det meste av det grunnmodellen ikke har. Pristillegget er på beskjedne 6000 kroner.

På denne utgaven kan det også leveres ESP, sidekollisjonsputer og navigasjonsanlegg mot ytterligere pristillegg.

Motoren i Granta er en 1,6-liter og girkassen er fem-trinns. En 1,4-liter med 16-ventilsteknikk ventes å finne plass under panseret i løpet av året.

Slik ser Lada Granta ut i "sivil" utgave - altså ganske så annerledes enn WTCC-versjonen.

Comeback?

Se video: Ladaen ville ikke starte under lanseringen

Produksjonen av Granta her nettopp startet opp. Om den også kommer til å selges vest i Europa er fortsatt usikkert, men det blir uansett spennende å følge Lada og de nye modellene i tiden framover.

Del med Facebook-vennene dine

Vi skal heller ikke glemme at Lada faktisk solgte veldig bra med biler i Norge om vi skrur klokkrn 25 – 30 år tilbake. Hvem vet – kanskje vil de gjøre et comeback?

Kjøpeguide: Lada Niva - ekte offroader til lavpris