SKÅNSOM TRENING: Svømming er en ypperlig måte å trene alternativt på for både løpere, ballspillere og syklister i vintersesongen. Du trenger ikke svømme like fort som den svenske VM deltakeren Ida Marko Varga for å få god treningseffekt. (Foto: Thomassen, Christian/SCANPIX)
SKÅNSOM TRENING: Svømming er en ypperlig måte å trene alternativt på for både løpere, ballspillere og syklister i vintersesongen. Du trenger ikke svømme like fort som den svenske VM deltakeren Ida Marko Varga for å få god treningseffekt. (Foto: Thomassen, Christian/SCANPIX)

Variasjon gjør deg sprekere - og skadefri

Slik varierer du vintertreningen for å få et løft både fysisk og mentalt.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

I vintermånedene er det viktig for løpere og utøvere av andre typiske sommeridretter å variere treningen.

SPORTY-EKSPERT: Atle Kvålsvoll er TV 2 Sportys sykkelekspert. (Foto: Eivind Pettersen/TV 2/)
SPORTY-EKSPERT: Atle Kvålsvoll er TV 2 Sportys sykkelekspert. (Foto: Eivind Pettersen/TV 2/)

Mentalt er det positivt med variasjon.

– Det er lurt å bryte opp treningsmønsteret ditt, utfordre deg selv og skape treningsglede. Mentalt er det positivt med variasjon, sier TV 2 Sportys utholdenhetsekspert Atle Kvålsvoll.

I kraft av å være Thor Hushovds personlige trener ble han nominert som «Årets trener 2011» under Idrettsgallaen på Hamar.

LES OGSÅ: Rolig? Hardt? Eller begge deler?

JOGGING: Utfordringen denne uken er å jogge eller gå  (Foto: Craft/)
JOGGING: Utfordringen denne uken er å jogge eller gå (Foto: Craft/)

Forebygg skader
Studier viser at blandet trening, på engelsk kalt cross training, er den beste måten å forebygge skader på.

LES OGSÅ: Bli sprek med Sporty – vinn proff pulsklokke

– Ja, variert trening er skadeforebyggende. Det er vanlig at en utøver driver med ulike aktivitetsformer fordi man kan få et større treningsvolum uten å pådra seg belastningsskader. Allsidig trening legger et solid grunnlag til å tåle mye trening, sier Kvålsvoll.

Du varierer bruken av ulike muskelgrupper, som lærer kroppen å prestere bedre på flere områder. Variert trening er ikke minst god medisin mot kjedsomhet. Du får nye utfordringer og går ikke lei.

LES OGSÅ: 1 av 3 slutter å trene

Lav belastning
På grunn av dette bør idrettsutøvere oppmuntres til å bryte opp sine faste treningsmønstre utenfor sesongen. Svømming gir lav belastning på sener, muskler og ledd, men styrker likevel muskulaturen på en skånsom måte, spesielt for utøvere som har passert 40 år.

– Svømming er bra trening, også under opptrening etter skader, bekrefter Kvålsvoll.

Etter rekesmørbrødet kan du ta deg en lang svømmetur for å forbrenne kaloriene. Du må svømme en time og 20 minutter for å forbrenne 400 kcal.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Etter rekesmørbrødet kan du ta deg en lang svømmetur for å forbrenne kaloriene. Du må svømme en time og 20 minutter for å forbrenne 400 kcal. (Foto: Illustrasjonsfoto)

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med løpingen

Overrask kroppen din
Nettstedet Oxygen Challenge anbefaler yoga som en effektiv måte å overraske kroppen din på. Eller å trene to korte 45-minuttersøkter på én dag, i stedet for en lang på halvannen time.

– Det er alltid lurt å dele opp treningen hvis det er en ny aktivitetsform slik at du tilvenner muskulaturen og unngår skader. Yoga har jeg liten erfaring med. Det finnes mange ulike former, både avslappende og mer intensive yogaformer, sier Sportys treningsekspert.

EFFEKTIV FORBRENNING: Vil du bli kvitt kaloriene fra julematen er det bare å spenne på seg skiene. (Foto: Craft/)
EFFEKTIV FORBRENNING: Vil du bli kvitt kaloriene fra julematen er det bare å spenne på seg skiene. (Foto: Craft/)

Lurt å veksle
Sykling og skigåing er andre skånsomme utholdenhetsformer, som hjelper deg til å holde ved like kondisjonen.

Vær oppfinnsom og veksle mellom ulike sporter for å opprettholde og utvikle din fysiske form.

LES OGSÅ: Tredemølle – et supert supplement

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!