Saab 9-5
Saab 9-5

Saab 9–5 stasjonsvogn: Her får du veldig mye bil for pengene

Stor familiebil med "konkurs-rabatt".

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny har aldri vært noen Saab-mann men nå har jeg kommet over en 9–5 stasjonsvogn som jeg vurderer seriøst å kjøpe. Saken er den at jeg får den bilen til en pris som jeg ikke er i nærheten av å finne en tilsvarende Passat til, det var egentlig Passat jeg hadde tenkt å kjøpe.

Jeg har lest mye av det dere har skrevet om Saab og er naturligvis innforstått med at det kan være litt mer risikofylt å kjøpe det nå som de er konkurs, men den rabatten man får oppveier mye for det. Hva mener du om å kjøpe brukt 9–5 stasjonsvogn? Hilsen en på bruktbiljakt.

Benny svarer:

Hei bruktbiljeger! Ingen tvil om at Saab 9–5 kan være veldig mye bruktbil for pengene, det har den for så vidt vært i mange år allerede. Nå med konkursen har det blitt enda tyngre å selge brukt Saab, derfor kan du gjøre svært godt kjøp. Det gjelder spesielt fra privatpersoner og ikke-merkeforhandlere.

9–5 er en bil med mange styrker. Den har god plass, fin komfort og blant annet noen utrolig gode seter. Den er ikke akkurat noen ”ungfole” lenger, begynte å bli veldig gammel mot slutten, så du får ikke akkurat markedets mest moderne bil hvis du velger denne. Jeg har sett sedanutgaver helt ned mot 20.000 kroner. Det er billig!

Legger du deg rundt 100.000 kroner har du mye å velge i blant stasjonsvogner. Går du opp til 150.000 kroner, får du en virkelig fin bil. Husk at det er kjøpers marked her nå, så du kan absolutt prute.

Som vi skriver i bruktbilguiden her på broom.no er 9–5 er stort sett gode og solide biler, men den har også et par «bomber» du må prøve å styre unna. Det er veldig viktig med god servicehistorikk og at motorolje er skiftet minst en gang i året. Hvis ikke kan det dannes slam som kan tette oljekanalene, og som igjen fører til ulyd fra registerkjedet. På den nyere 1,9 TDI-motoren er problemer med EGR (eksosrensesystemet) en klassiker. På 9–5 med automatgir slites bremseskivene fort, og det er ikke uvanlig at disse bare holder 30 000 km.

Lykke til med biljakten!

Saab 9-5

Les mer om brukt Saab på broom.no – klikk her:

Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Broom-guttas beste Saab-minner

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: