Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke veldig mange år siden både bilkjøpere og konkurrenter lo av Skoda. Nå er det ingen som gjør det lenger.

Etter at VW-konsernet tok over, har Skoda gjennomgått en fullstendig forvandling. Og her hjemme blir 2011 et helt spesielt år for Skoda.

Merket setter nemlig ny salgsrekord med rundt 7500 biler. Aldri har det blitt solgt flere Skodaer i Norge. Det betyr markedsandel på rundt 5,5 prosent – og dermed er Skoda Norges sjette største bilmerke. Foran konkurrenter som Opel, Peugeot – ja også konsernbror Audi.

Del med Facebook-vennene din

Makan til comeback!

Og mye tyder på at dette bare er starten. Skoda leverer årets gode resultat uten å ha noen særlige nyheter. Det varer imidlertid ikke lenge. De neste årene skal Skoda komme med en ny modell hvert halvår.

- Makan til comeback og reposisjonering har vi vel neppe sett i bilbransjen i moderne tid. Skoda var i svært dårlig forfatning da VW tok over. De brukte noen år på å rydde opp og bygge et nytt fundament – og så har det egentlig bare vært full fart framover siden, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

LES OGSÅ: Dette merket gikk det ikke like bra med...

Vendepunkt

- Mange trodde VW tok seg vann over hodet da de tok over Skoda?

- Ja, det var gjengs oppfatning at det hadde vært smartere å starte helt på nytt og heller lage et nytt merke. Men noen i VW-systemet hadde åpenbart tro på både merkevaren og tradisjonene. Og de ler helt klart best nå, sier Benny.

Det store vendepunktet kom med modeller som Fabia og Octavia. Nå er storbilen Superb i stasjonsvogn og med firehjulstrekk mange familiers drømmebil . mens crossoveren Yeti byr på veldig mye bil for pengene. Den eneste modellen Skoda ikke har truffet helt med er flerbrukeren Roomster, kanskje fordi den er litt for lite flerbruker i forhold til de beste konkurrentene.

Lys framtid

- Skoda begynner nå å ha en ganske komplett modellrekke og flere kommer. I første rekke en ny mini-bil og en ny mellomklassebil. VW har veldig bevisst posisjonert Skoda som et merke som gir mye bil for pengene og som appellerer til de som er opptatt av praktisk bruksverdi framfor statusfaktor på gårdsplassen, sier Benny og legger til:

- Det tror jeg er veldig smart både for å få salgsvolum - og for å unngå kannibalisering mot de andre VW-merkene. Framtiden ser veldig lys ut og jeg har tro på at Skoda vil klatre ytterligere på salgsstatistikkene i årene som kommer.

LES OGSÅ: Denne stasjonsvogna skal stjele salg fra konkurrentene