Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi fikk telefon klokka tre i natt om et tankskip på rundt 85 meter med motorstopp sørvest for Lista, sier skipsfører Lars Solvik om bord i «Peter Henry von Koss» til Redningsselskapets nettsider.

Skulle hatt en større slepebåt

Redningsskøyta som er stasjonert i Egersund la ut for å hjelpe lasteskipet, men da de kom ut i åpent farvann var bølgene større enn de ventet.

– Det så ikke så ille ut da vi var på vei ned, men været ble dårligere etter hvert. Vi brukte rundt tre timer på en distanse vi vanligvis bruker snaut to timer på. Da vi kom fram så vi at en større slepebåt skulle vært sendt, sier Solvik til tv2.no.

– Det var sikkert seks meter høye bølger, og ikke helt enkelt å få over kastelina til tankskipet. Det tok oss en time å få satt slepet, sier skipsføreren, som kaller oppdraget «litt på grensen».

Vurderte å avbryte

– Var dere redde?

– Ikke direkte redd, vi er jo vant til dette. Men vi vurderte å avbryte, så det var ikke en situasjon vi ønsket å være i. Vi må tenke litt på vår egen sikkerhet også, sier Solvik.

Han legger ikke skjul på at han følte seg langt hjemmefra da sjøen slo inn over båten.

– Det er ikke enkelt å ligge tett inntil en stor båt i så stor sjø. I tillegg var det mørkt og da blir alt vanskeligere, sier han.

Først da slepet gikk inn mot Flekkefjord kom de inn i smulere sjø.

– Nå har vi rundt fem knops fart. Ute i bølgene hadde vi kun to til tre knop, sier Solvik, som vanligvis kan føre båten sin i 28 knops fart.

Like før klokka 13.00 slepte «Peter Henry von Koss» fortsatt på skipet. Etter planen overtar en større slepebåt siste stykket inn til havn i Flekkefjord.