Vipp ned grillelementet i støtfangeren, og legg biffen på grillen. Det var ikke måte på hvor anvendelig den lille Renault 4 campingbilen i komedien 'Trafic' var. Foto: Imcdb.org
Vipp ned grillelementet i støtfangeren, og legg biffen på grillen. Det var ikke måte på hvor anvendelig den lille Renault 4 campingbilen i komedien "Trafic" var. Foto: Imcdb.org

Renault 4: Denne grillen er virkelig en grill!

Her er det bare å legge på biffen og steke i vei!

Har du som oss sans for både film og biler, er det mye morsomt å finne som kombinerer disse to tingene.

Vi har kikket i film-hylla etter de litt glemte klassikerne som gir oss bilentusiaster litt ekstra dimensjon over underholdningen. Her er et nytt eksempel:

”Trafic”

Frankrike / Italia 1971. Jacques Tati, Marcel Fraval, Maria Kimberly m. fl.

En vimsete kvinne i en gul, merkelig cabriolet med Rover-aktig grill brant seg fast i minnet da vi så filmen på TV for snart 30 år siden. Ifølge kilder på nettet var bilen en Siata Spring, en kortlivet italiensk sak fra siste halvdel av 60-tallet. Foto: Imcdb.org
En vimsete kvinne i en gul, merkelig cabriolet med Rover-aktig grill brant seg fast i minnet da vi så filmen på TV for snart 30 år siden. Ifølge kilder på nettet var bilen en Siata Spring, en kortlivet italiensk sak fra siste halvdel av 60-tallet. Foto: Imcdb.org

Plottet:

Denne så vi på TV for snart 30 år siden, og den har vist seg å være vanskelig å glemme.

En noe original, fransk bildesigner har bygget en oppsiktsvekkende campingbil på Renault 4-chassis. Denne skal transporteres til en bilutstilling i Amsterdam – tydeligvis AutoRAI. En vimsete kvinne i en rar, liten cabriolet skal vise vei, og leder lastebilen med campingbilen ombord inn i det ene problemet etter det andre.

”Trafic” er ikke en klassisk biljakt-film, men snarere en ”road-komedie” med tidvis ganske sær humor. Vi befinner oss hele tiden midt i trafikken, og filmen er en 96 minutter lang nostalgitripp for oss som husker hvordan trafikkbildet så ut helt i begynnelsen av 70-tallet – eller som vil bli minnet om det.

Det smeller og det bulkes også underveis fra Paris til Amsterdam med den stakkars campingbilen innelukket på en lastebil. En del av kollisjonene er rimelig kreativt filmet, men scenene som viser hverdagsbilene er likevel gull verdt for en nostalgiker. Foto: Imcdb.org
Det smeller og det bulkes også underveis fra Paris til Amsterdam med den stakkars campingbilen innelukket på en lastebil. En del av kollisjonene er rimelig kreativt filmet, men scenene som viser hverdagsbilene er likevel gull verdt for en nostalgiker. Foto: Imcdb.org

Del med Facebook-vennene dine!

Bilene:

Campingbilen er selvsagt filmens store stjerne, med alle de fikse løsningene den kreative designeren hadde klart å få plass til i den lille bilen. Og selv om den står på en lastebil er den ikke skjermet for begivenhetene som oppstår – snarere tvert imot.

Les også: Se, her er noen kreative campingbiler fra virkeligheten

Cabrioleten som den vimsete kvinnen kjører i forkant av kortesjen husker vi bare som en gul, rar sak med en grill som minnet om en stor Rover. Når vi nå 30 år senere googler oss frem til informasjon om filmen, viser det seg at det var en Siata Spring. Og vi er neppe alene om å måtte google videre for å finne ut at dette var en Fiat-basert sportsbil med svært kortvarig liv.

I tillegg til alle de herlige bilene langs veien gir det selvsagt også litt ekstra stemning å få være med på bilutstilling 40 år etter.

Scenene fra bilutstillingen i RAI-senteret i Amsterdam er også artige gjensyn med nybilene fra rundt 1970. Det er lenge siden vi så en så blank Daf. Foto: Imcdb.org
Scenene fra bilutstillingen i RAI-senteret i Amsterdam er også artige gjensyn med nybilene fra rundt 1970. Det er lenge siden vi så en så blank Daf. Foto: Imcdb.org

Legg forresten merke til:

At en grunnleggende modifikasjon av Renaulten for å få den til å bli mer rommelig som campingbil var å lage en ”slider” av den – men til forskjell fra dagens versting-campingbiler ”slidet” den i lengderetningen, og ikke i bredden.

At selv om filmen hadde premiere i 1971, tyder – ifølge Imcdb.org – forekomsten av både 1969- og 1970-modeller på utstillingen på at arbeidet med filmingen pågikk lenge, og at man muligens gjorde opptak på AutoRAI to år etter hverandre.

Har du litt mer peiling på fransk film enn undertegnede kjenner du igjen Jacques Tati som en berømt komiker, som spilte Monsieur Hulot i fire samfunnsbetraktende komedier – hvorav dette var den siste.

Del med Facebook-vennene dine!

Se den offisielle traileren med herlige smakebiter fra filmen i videovinduet under!

http://www.youtube.com/watch?v=-S2hRXV41S0

Les også: Renault 4 - kanskje gjenoppstår den i retro-utgave