Mercedesen trives med råtran på tanken. (Foto: Magnar Johansen, Lofotposten/ANB)
Mercedesen trives med råtran på tanken. (Foto: Magnar Johansen, Lofotposten/ANB)

Denne Mercedesen går på tran!

Leknes-bedrift produserer drivstoff til sin egen firmabil.

Daglig leder Morten Mellquist ved Denomega Leknes hentet ideen under et besøk i Russland mens han jobbet i Tine Meierier. Nå drives firmabilen av en blanding av diesel og råtran, melder Lofotposten.no.

– Jeg kjente fiskelukt da jeg satt i en drosje. Da ble jeg fortalt at blandingen av fiskeolje og diesel er et mye brukt drivstoff.

Da han kom til Leknes og jobben som leder for produksjonen av råtran hos Denomega, ga sjansen seg til å prøve blandingen. Bedriftens firmabil er en Mercedes 200 diesel, 1989-modell.

– Forutsetningen for at diesel og råtran kan blandes er at det ikke er turbomotor. Biler med motor uten turbo går på hva som helst, er jeg blitt fortalt. Ikke spør meg hvorfor, sier Mellquist.

Halvparten av hver

– Blandingsforholdet er halvparten hver av råtran og diesel. Og drivstoffet fungerer best når gradestokken er et stykke over null. I frost blir råtran mindre medgjørlig enn om sommeren. Resultatet er at motorfilteret går tett, sier Mellquist.

– Fungerer motoren likedan som når den får bare diesel?

– Den hoster og harker litt i starten. Når motoren er varm går den som normalt. Jeg har vært på noen langturer, blant annet til Senja, og det har gått helt fint.

– Det luktet fisk i den russiske drosjen. Er det samme lukt i Mercedesen?

Lukter fish & chips

– Nei, men er du bak bilen når motoren går kjenner du litt lukt. Litt sånn fish & chips-aktig lukt, forteller han.

Drivstoffet til Mercedesen er det Mellquist kaller B-produkter, råtran som ikke har den rette smaken. Men den flytende væsken fra fiskelever blir aldri et kommersielt drivstoffprodukt, tror han.

– Nei, nei. Til det er råvaren altfor kostbar. Du kan kalle dette for en gimmick hos oss. Vi synes det er litt morsomt at vi kan bruke vårt eget produkt til å drive firmabilen. Men noe mer enn en gimmick blir det aldri.

Les flere bil- og motorsaker fra Lofotposten her:

Les også: Vi andre bommer stadig oftere på "bensin eller diesel"