Ford Mustang: ”Eleanor” - filmhistoriens mest utholdende stuntbil?
Glem den moderne utgaven. Det er originalen fra 70-tallet du må se!
I julen har de fleste av oss langt bedre tid til å se på TV enn ellers. Og mange klager over programmet. Vi har kikket i film-hylla etter de litt glemte klassikerne som gir oss bilentusiaster litt ekstra dimensjon over underholdningen.
De finnes på DVD – eller kanskje kan du også kjøpe dem digitalt på nettet.
”Gone in 60 Seconds”
USA 1974. Henry B. Halicki, Marion Busia, m. fl.
“Alle” kjenner filmen med samme navn og Angelina Jolie og Nicholas Cage i hovedrollene fra noen år tilbake. Men langt fra alle vet at den er en remake av det som etter hvert har blitt en kultfilm i biljakt-genren.
Plottet:
Handlingen var den samme i 1974 som i 2000: Hovedpersonen driver verksted og jobber som takstmann for forsikringsbransjen, og driver samtidig med chassisnummer-svindel på stjålne biler. En kjempekontrakt med en utenlandsk stor-kjeltring innbefatter å stjele et stort antall spesifikke biler i løpet av kort tid.
Alt ser bra ut da en utro tjener tipser politiet akkurat da kun én bil gjenstår – Mustangen med kodenavn ”Eleanor”. Da starter biljakten, som går gjennom fem byer i California.
Der 2000-versjonen svømte i penger, berømte skuespillere og avanserte filmtriks var den opprinnelige en lavbudsjett-film, både skrevet, planlagt, finansiert, regissert og spilt av den noe eksentriske bilsamleren og filmskaperen Henry B. Halicki. Ergo er skuespillet tamt, men stuntene desto mer ekte. Og plottet er ikke så tynt som man kunne tro, hvis man klarer å følge med tross svak lyd på førsten.
Bilene:
Blant de 48 bilene som stjeles er det mye gromt. Luksusbiler og eksotiske sportsbiler og annet fra filmskaper Halickis egen samling er statister. Men like spennende er det å se de mange ”hverdagsbilene” som forekommer i løpet av den nesten 40 minutter lange biljakten – som ifølge enkelte kåringer er verdens lengste sådanne.
Se video: Han filmet sin egen biljakt på gutterommet!
Den gule Mustangen ”Eleanor” står selvsagt i en særstilling, og siden dette var en lavbudsjettfilm hadde man ikke mer enn én slik bil (noen sier to) til stuntbruk. Til tross for minst én ikke-planlagt ulykke hvor man kjører ned en lysmast, den holdt forresten på å koste Halicki livet, og et ekstremt høyt hopp klarte man å få bilen kjørbar igjen, og den ekstremt maltrakterte bilen skal finnes på ett eller annet museum i dag.
Legg forresten merke til:
H. B. Halicki engasjerte et stort antall venner og innkasserte et stort antall vennetjenester for å få denne filmen i havn. En av dem var Ronald Moran, som drev Cadillac-forretning mellom Torrance og Redondo Beach. Her skulle en politibil smelle inn i et par av Halickis egne biler ytterst i rekken, og de ble preppet med litt olje under hjulene for å skli inn i hverandre. Men sjåføren ladet litt for hardt, og en hel rekke med nye Cadillacer ble skadet i smellen.
Reaksjonen hos de som står rundt kan tydelig ses på filmen. Og det er ikke de eneste; langs hele biljakt-ruten kan man se måpende tilskuere som faktisk er tilfeldig forbipasserende som ikke ante at de var vitne til en filminnspilling.
Etter å ha laget et par andre filmer i samme genre – vi skal komme tilbake til én av dem – begynte han å filme det som skulle bli ”Gone in 60 Seconds II” i 1989. Under et stunt som involverte et fallende vanntårn knakk en telefonstolpe, og falt ned på og drepte Halicki momentant. Filmen ble aldri fullført, men er likevel gitt ut på DVD i ufullstendig versjon.
Se den offisielle traileren med herlige smakebiter fra filmen i videovinduet under!
Les også: Dodge Charger - en slik kjørte skurkene i "Bullitt"-filmen