Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

1) Saab 92: Den første - og fortsatt den beste

Produksjonen av Saab 92 tok til i desember 1949. Bilen ble utviklet av Svenska Aeroplan AB, som drev med flyproduksjon. Saab tok med seg en del av metodene for flyproduksjon til bilindustrien, og det synes tydelig på 92. Den har et meget aerodynamisk karosseri (uvanlig på denne tiden), og har en like ikonisk form som Fiat 500 og Mini.

Saab 92

Motoren er en DKW-inspirert totakter på ikke mange hestene, men lyden er karakteristisk. Bilen ble en suksess, og dermed var Saab etablert som bilfabrikk.

Hadde man i dag laget en bil med samme karosseri, samme vekt, og en miljøvennlig motor (les: retro-grønn), ville man slått Toyota Prius og dens like ned i støvlene!

2) Saab 99 Turbo: Den viktigste Saaben

Både BMW med 2002 Turbo (1973) og Saab med 99 Turbo (1978) har vært stadfestet som den første masseproduserte familiebilen med turbo. Men den æren tilfaller Chevrolet med Corvair og Oldsmobile med Jetfire Turbo (kult navn!), begge fra 1962.

Saab 99 Turbo

Uansett, den første viktige bilen med turbo, det var Saab 99. I hvert fall delt førsteplass med Porsche 911 turbo. De andre var blindgjengere, men Saab bygget en hel bilfabrikk rundt konseptet, og sørget for økt fokus på utvikling.

Det startet med en spesialmodell til rally (her var Saab udiskutabelt først), men suksessen førte til at stort sett alle etterfølgende Saab-modeller har hatt pustehjelp i form av et slikt aggregat. Så ikke bare var Saab 99 viktig med tanke på at den legendariske industridesigneren Sixten Saason tok dem til det neste nivået designmessig, men også for den motorkonstruksjonen.

3) Saab 95: Sært og herlig!

Hva sto Saab for? Rar, annerledes, egen, skandinavisk, særpreget, smart, og sikkert mer. Samtlige av disse kjerneverdiene har Saab 95. Dette er noe så spesielt som en liten stasjonsvogn med tre dører, og sju (!) seter. Hekken, med sine halefinner og to sett med runde baklys stablet oppå hverandre, er for å si det mildt særpreget. Dette er sååå Saab!

Saab 95

Som andre Saaber hadde den også sin del av praktiske løsninger. Med seter som kunne legges ned til en seng. Frihjul, etc.

4) Saab Sonett: Sportsbil fra Saab?!

Skal man lage sportsbil og kommer fra den lille svenske bygda Trollhättan, er det ikke sikkert at man får med seg alle detaljer fra de kjente italienske produsentene. Coupéformen gikk fint. Det lange panseret likeså. Men det begynner å skurre litt når vi kommer til forhjulstrekk og glassfiberkarosseri.

Saab Sonett

Riktignok var Saab Sonett en sportsbil mer i utseende enn i egenskaper, men den var det på Saab-måten og ble dermed nok en suksess for det svenske merket. Tenk bare på det faktum at Saab var en så liten bilfabrikk, men har laget så mange ikoniske bilmodeller! Made in Trollhättan, by trolls, med stolthet!

5) Saab 900 cabriolet: Arkitektens åpne.

Saab 900 cabriolet

Det var Saab 900 som virkelig tok det svenske merket inn i kjøpevanene til den amerikanske åndseliten. Arkitekter, leger, designere, etc. valgte Saab fordi det var en luksusbil uten luksustempel. Den var kul, i stedet for vulgær, den var sikker, i tillegg til (og ikke i stedet for) å være rask. Den var annerledes nok til å skille seg ut.

900 cabriolet stemplet dette imaget inn en gang for alle. Her kunne folk som drømte om cab , men fryktet det ville bli sett på som vulgært endelig gjøre det. Saab 900 var den lærde mann og kvinnes cabriolet, og felte ned taket for en av USAs viktigste kjøpegrupper.

Synes du det er trist at Saab endte i konkurs? Da er du ikke den eneste!

Her kan du lese alle kommentarene fra Broom-leserne - og skrive din egen til Saab: