llustrasjonsbilde: Land-Rover-Discovery-II
llustrasjonsbilde: Land-Rover-Discovery-II

Land Rover Discovery II: Proppfull av sjarm - og elendighet

Det er en fordel å kunne skru litt selv hvis du kjøper denne!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Kan bli bekymret når en leser om en del problemer med Land Rover Discovery bilene. Er engelskmennene så dårlige til å skru sammen biler?

Det er vel solgt veldig mange Discovery rundt om i verden. med veldig dårlig rykte hadde vel salget vært dårlig? Har nettopp kjøpt en 2002 Discovery 2. 2002-modell td5 fra en entusiast. Han har nylig skiftet både automatkasse og lavkasse, alle fôringer. full servicehistorikk. Den har gått 220.000, jeg betalte 140.000 pluss omreg. Syntes det var veldig godt kjøp av en så velholdt bil. Er spent på feil. han har rettet på mange av de svakhetene den hadde. Både han jeg kjøpte hos og en annen selger hadde begge kjøpt seg nyere Discovery, rart dersom de var lut lei alle" feilene".

Det er som du svarer ett annet sted her at en må sjekke hva som er gjort på bilen og servicehistorikk. En merker om en snakker med en entusiast. Det hjelper. Er nyere Discovery også plaget med feil?

Benny svarer:

Hei du! La meg aller først få innrømme at jeg med veldig få unntak her veldig sansen for engelske biler. Enten det nå er Jaguar, Reliant, Bentley eller Land / Range Rover.

Men man må i ærlighetens navn stikke fingeren i jorda og innrømme at det finnes biler med bedre kvalitet. Innenfor engelsk bilindustri har jeg mer enn en gang fått følelsen av at fabrikkarbeiderne er mer opptatt av tedrikking og streiker enn av å bygge gode biler – i motsetning til f.eks. japanerne.

Som du nevner – så mener jeg at både god servicehistorikk og en entusiastisk, tidligere eier som har stelt godt med bilen definitivt trekker opp!

Du har også rett i at det er solgt forholdsvis mange slike biler rundt om i verden, men ikke alle er like kresne på feil og mangler som vi nordmenn. Ofte har nok valget av disse bilene også vært vel så mye tuftet på framkommelighet, som på kvalitet.

Et litt barskt utseende trekker jo heller ikke ned!

Illustrasjonsbilde: Land-Rover-Discovery-series II, 1999

Tror jeg skal dele følgende historie med deg: Jeg har en god bekjent – John – som for noen år kom over et røverkjøp på en slik bil. Den hadde ikke gått langt, den var billig og den var påkostet astronomiske summer de siste par årene ... Jeg var skeptisk, men ifølge John som virkelig hadde fått los på denne – så var det ikke mer som kunne gå i stykker. Alt var fikset allerede!

Men det var mer som både kunne – og gikk - i stykker.

Det fikk John smertelig erfare. På vei til ferie stoppet bilen i Valdres. To uker senere og 20 000 kroner fattigere, hentet vi den for å kjøre den hjem. På de 20 milene hjem oppsto tre nye feil. En vannslange sprakk etter bare 4 km. På Hønefoss stoppet vindusviskerne (ja, det regnet) og på Sollihøgda begynte girkassa å lekke så mye olje at bilen måtte taues hjem ... Kort tid etterpå ble den solgt med stort tap.

Etter denne affæren har John vært en lykkelig eier av en Toyota Avensis. Han har aldri turt å si det, men jeg tror faktisk han savner "Discoen" sin litt ...

Skrekkhistorien til tross – så vil jeg ikke fraråde kjøp. Bilene er proppfulle av sjarm – og jeg hadde nær sagt – elendighet.

Det jeg er opptatt av er at folk forstår hva de kjøper seg, og er litt forberedt på hva som kan møte dem, i verste fall. Det er også en fordel å kunne skru og fikse litt selv, for skal en slik bil på verksted hver gang noe dukker opp så kan det fort bli dyrt.

Ønsker deg lykke videre til med tøff bil!

Les vår test av Land Rover Discovery 4 her:

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Slik skifter du bremser selv:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: