Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny jeg er en gutt på 17 som akkurat har kjøpt første bil. Må gjøre så mye som mulig på den selv og tenkte å starte med oljeskift. Aner ikke noe om når det ble gjort sist.. Kan du fortelle meg hvordan man egentlig gjør det rett og uten at det kan bli noen tabber under veis? Hva slags olje er det best å bruke?

Benny svarer:

Hei på deg - og gratulerer med første bil! Jeg her helt enig med deg – det er veldig smart å ta et oljeskift hvis du ikke klarer å finne ut av når det er gjort sist. Anbefaler deg å skifte oljefilteret i samme slengen også.

Å skifte olje er ikke noe hokus-pokus i det hele tatt og de aller fleste klarer det - hvis de gidder. I tillegg er det faktisk en del penger å spare på å gjøre litt enkle ting selv. Vi snakker fort mange tusen kroner i løpet av et år.

Det du må sørge for å handle inn er følgende: Olje - se i instruksjonsboken hvor mye du trenger, ny pakning til tappepluggen og oljefilter.

Deler
Hvilken olje du skal bruke, kommer jo litt an på hvilken bil du har. En helårsolje (5W-40 el 10W-40) passer på de alle, aller feste motorer, både bensin og diesel og med og uten turbo.

Anbefaler deg å kjøpe olje av et av de kjente merkene som Shell, Castrol, Statoil etc. Det er forskjell på kvaliteten og det er en grunn til at det er prisforskjell.

Hvis du ikke har tilgang på løftebukk, så er det bare å legge seg på garasjegulvet, finne et egnet tappefat til spilloljen, og skru ut bunnpluggen. Er oljen (motoren) litt varm, renner den lettere og fortere ut. La det dryppe godt i fra seg, mens du skrur av oljefilteret – det sitter med få unntak på siden av motorblokka. Det kan noen ganger være litt trangt å komme til – og også sitte litt hardt. Har du ikke tilgang på en oljefiltertang så bruk en litt stor ”rør-tang”. Du kan også slå en stor skrutrekker igjennom slik at du får et ”håndtak” – og dermed større moment når du skal skru det av.

Tørk av anlegget med litt papir. Sjekk at pakningen fra det gamle filteret sitter igjen. Ta litt olje på den nye pakningen og skru på plass det nye filtret. Du tenger ikke dra dette veldig til.

Oljefilter
Rengjør tappeluggen, sett på den nye pakningen og skru denne godt – men ikke veldig hardt – til. Fyll på riktig mengde olje. Start opp motoren – det tar noen sekunder før oljelampa slukkes – så ikke rus motoren. La motoren gå en kort stund. Stopp den og sjekk at det ikke er noen lekkasjer og peil oljen igjen til slutt.

Lykke til.

Slik unngår du flatt batteri i vinterkulda

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Slik skifter du bremser selv:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: