Tine Mejlbo Sundfør advarer mot den fete julematen kombinert med alt julegodter og kaker fullt av sukker.
Tine Mejlbo Sundfør advarer mot den fete julematen kombinert med alt julegodter og kaker fullt av sukker.

Ernæringsfysiolog advarer mot diettvingling: – Folk vet ikke lenger hva som er sunt og usunt

Ekspert er bekymret for lavkarbo kombinert med julekakene.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tine Mejlbo Sundfør

– I julen er det mye ekstremt fet mat i tillegg til mye sukker. Frykten er at folk nå har fått et mer liberalt forhold til fett, men at de fortsatt ikke klarer å velge bort sukkeret og i tilfelle blir dette verre enn noen gang, sier ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør.

Hun er bekymret for at lavkarbodietten kombinert med alt det søte i julen, kan føre til overvekt og dårlig helse.

– Det er riktig at studier tyder på at både det å redusere fett og det å redusere karbohydrater gir vektnedgang, noe som ikke er overraskende siden man i begge tilfeller reduserer inntaket av kalorier. Når det er sagt vet vi også at kombinasjonen av mye mettet fett og sukker er en skikkelig versting både for vekta og helsa.

Den klassiske julematen er en miks av alt dette: fett pinnekjøtt og karbohydratrik kålrabistappe og juleøl, feit ribbe med svor og karbohydratrike poteter og juleøl, julekaker med mye smør og mye sukker.

Smørmangel: Slik lager du hjemmelaget smør

Sukkerinntaket går ikke ned

Ifølge Tine blir ikke folkehelseperspektivet på noen måte ivaretatt i den rådende lavkarbo-debatten.

– Folk flest vet ikke lenger hva som er sunt og usunt. Mange av forbrukerne ender opp med å sjonglere mellom ulike dietter og for en del blir dessverre resultatet det verste fra flere dietter.

I henhold til salgstallene, er det lite tyder på at sukkerinntaket går særlig ned, selv om smør og baconsalget skyter i været.

– Jeg har erfart at folk ender opp på det de kaller en lavkarbo kost uten frukt, grønnsaker og grovbrød, men som inkluderer brus, øl, kaker, smør og bacon. Altså et kosthold med mye sukker og fett og lite andre næringsstoffer – en skikkelig helseversting!

Slik lager du ditt eget julegodter

Slik nyter du julen, uten å gå opp i vekt

– Det er faktisk mulig å nyte julefeiringen uten å gå opp i vekt.

Her finner du de gode tipsene, slik at du slipper å være på slanker’n i januar.

1) Pass på å drikke vann ved siden av slik at du ikke bruker alkoholholdig drikke som tørste drikke. Da sparer du noen kalorier og unngår hodepinen dagen derpå.

Rødvin inneholder som du ser av oversikten nedenfor mindre kalorier enn annen alkoholholdig drikke.

a. 1 glass rødvin (150 ml) = 100 kalorier

b. 1 glass tørr hvitvin = 100 kalorier

c. 1 halvliter øl = 220 kalorier

d. 1 Cognac (4 cl) = 130 kalorier

e. 1 likør (4 cl ) = 150

f. 1 drink med søtet brus og/ eller juice = 250 kalorier

g. 1 rusbrus = 250 kalorier

h. 1 kopp gløgg med alkohol, rosiner og nøtter = 300 kalorier

2) Spar på kaloriene ikke smaken

– Velg dyrt på julebuffeén, -frokosten og -brunsjen; nyt roastbiff, skalldyr, røkt og gravet fisk, spekeskinker, bayonneskinke, kalkun og skinkestek og spar på potetsalaten og loffskivene. Da får du masse smak og lite kalorier.

3) Ta deg tid til frisk luft og sørg for å lee litt på «skrotten».

– Sett av tid til trening/turgåing/utelek selv om det er aldri så hektisk med alle julebesøkene. Treningsøktene er din mulighet til litt tid for deg selv eller med den nærmeste familien, helt på dine premisser. Ikke finn unnskyldningene, men let etter mulighetene.

4)Hvem spiser opp restene i deres hus?

– Selvfølgelig hører det med å ha litt ekstra i julen, men sett det frem på fat når dere får besøk og rydd det vekk igjen etter på. Ikke bak ubegrensede mengder med småkaker og kjøp inn tonnevis med sjokolade, men kjøp slik at dere har litt ekstra. Unngå nøtteskåler og godteriskåler overalt i huset bare fordi det er jul eller snart jul. Sett frem fristende fruktfat med eksotiske frukter isteden.

Les også:Slik unngår du overspising i julen