Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nyheten om at Saab begjærer seg selv konkurs, får konsekvenser for tusenvis av norske Saab-eiere.

Mange spør seg nå naturlig nok hvordan framtiden vil bli. Det er stor usikkerhet om alt fra verdifall – til om det vil være mulig å få tak i deler mange år framover Og hvor får man eventuelt reparert bilene sine?

Del med Facebook-vennene dine

Verditap:

All usikkerheten rundt merket de siste årene har allerede bidratt til at kurven på verdifall har blitt stupbratt – og bedre vil det ikke bli nå den første tiden etter konkursen. Et nytt ”hopp” i feil retning må påregnes. De nyeste årgangene vil merke dette best, før det hele trolig flater ut og stabiliser seg.

Har du nyere Saab vil vi absolutt IKKE anbefale å forsøke å selge denne nå – nå er timingen verst mulig. Ha heller litt is i magen til det hele roer seg litt.

Eldre og klassiske utgaver av Saab har de siste årene blitt skikkelige entusiastbiler. Enten det er snakk om en Sonett med to-takter, en gammel V4, enn 99 EMS eller Turbo- eller en 900 cabriolet, så mener vi ganske bestemt at denne investeringen er god og at populariteten ikke vil bli skadelidende av konkursen.

Snarere tvert imot, begivenhetene rundt merket kan fort ha en positiv innvirkning på prisbildet her.

Alt om Saab på broom.no – klikk her for å få oversikten

Deler:

Deletilgangen til nyere Saab 9–3 og 9–5 vil neppe bli noe stort problem med det første. Det er flere grunner til det. For det første er deler big business og i aller høyeste grad profitabelt. Folk må jo bare ha det, men det er ikke usannsynlig at prisene kan øke noe. Noe stammer fra GM og Opel – og går om hverandre på Saab

Ikke minst blir mange av delene levert av underleverandører. De blir også rammet nå – men det trenger ikke bety at de følger samme skjebne som Saab.

Det finnes også godt med det vi kaller ”piratdeler” – altså ikke-originaldeler – til Saab. Kanskje litt stygt å si det på en dag som denne, men svensker er jo kjent for å være litt gjerrige, så de store svenske kjedene Meca, Biltema og Mekonomen, har et veldig godt utvalg her. Mest slitedeler – til hyggelige priser.

SUV-en som kom altfor sent – les mer om 9-4X her:

Verksteder:

Selv om forhandlerne naturlig nok blir borte i tur og orden nå, så finnes jo både teknisk kompetanse, utstyr og spesialverktøy på mange av verkstedene.

Så selv om salgshaller etter hvert fylles med andre merker, ønsker nok flere å fortsette med service og reparasjoner av Saab. Grunnen er såpass enkel som at ligger gode penger i ettermarkedet.

Mange norske Saab-eiere har heller ikke veldig lang vei til Sverige. Her er Saab-bestanden naturlig nok mye høyere enn i Norge, det betyr også at tidligere forhandlere og verksteder kommer til å ha et solid kundegrunnlag i mange år framover.

LES OGSÅ: Hvorfor er det billigere å reparere bilen i Sverige?

Saab 9-5 har vært på markdet i en årrekke og det finnes mange eksemplarer på bruktmarkedet. Med enda en knekk i prisene er dette veldig mye bruktbil for pengene. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

"Kondolanseprotokoll" for Saab – les innleggene og si din mening her: