Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag gikk Saab selv til tingretten og begjærte seg konkurs. Dermed er den ene av Sveriges to tradisjonsrike bilprodusenter borte.

To år har gått siden et kriserammet General Motors bestemte seg for å kvitte seg med alt annet enn den absolutte kjernevirksomheten.

Flere undermerker ble rett og slett lagt ned. Det samme ville skjedd med Saab, hvis ikke en nederlandsk forretningsmann ved navn Victor Muller hadde kommet på banen.

Del med Facebook-vennene dine

Dødsdømt fra starten?

Muller eide den bittelille sportsbilprodusenten Spyker. Ut over det hadde han verken bakgrunn eller kapital som tilsa at han kunne klare å få Saab på rett kjøl. Men han hadde gode kontakter, rike investorvenner – og en voldsom entusiasme. Dette skulle han klare!

To år senere har vi altså fasiten: Det gikk ikke – og sannsynligvis var hele prosjektet dødsdømt, fra starten av.

Broom-redaktør Knut Skogstad har fulgt utviklingen i Saab tett hele tiden og er ikke overrasket i dag.

LES OGSÅ: Test av tidenes dyreste Saab

Store ord

– Nei, dette har dessverre ligget i kortene lenge. Mullers overtakelse har blitt sammenlignet med noen som legger ut på en lang biltur, med bare litt drivstoff på tanken og ingen penger i lommeboka. Han hadde hårete mål og store visjoner. Men det var veldig vanskelig å skjønne hvordan han skulle klare å realisere dette.

– Det har vært store ord og veldig mange kreative krumspring underveis. Mange – særlig Saab-ansatte – har hatt tiltro til Muller og stolt på at han kunne klare dette. Men etter hvert ble det litt for mange planer og litt for mange vyer – uten særlig substans.

– Særlig underleverandørene mistet all tillit til en mann som lenge holdt problemene skjult og dermed også etter alt å dømme kostet dem store penger, sier Knut Skogstad.

Saab-interessert? Her kan du lese MYE om merket:

Stor fest

– Når ble det for alvor klart at det gikk denne veien?

– Muller startet med en forretningsplan som var usedvanlig optimistisk. Det ble snart klart at den ikke lot seg oppfylle. Pengene rant for fort ut av kassen og Saab hadde altfor svak kapitalbase til å tåle det over tid.

- Så sent som 23. februar i år var det stor fest og feiring i Trollhättan.

Da feiret Saab "independence day" – ettårsjubileet som uavhengig bilprodusent. Alt var tilsynelatende rosenrødt.

– Kontrasten var derfor ekstra stor da det bare noen uker senere ble kjent at Saab skyldte underleverandørene store penger og at mange av dem nektet å levere mer. I april stoppet produksjonen, siden har den stått. Og problemene for Saab har bare blitt større og større.

LES OGSÅ: Brukt-Saab: Tør du å kjøpe denne?

Stoppet av GM

– I etterkant, tror du Saab kunne vært reddet?

– Ja, hvis en annen bilprodusent hadde vist interesse og tatt over for to år siden, da kunne det vært muligheter. Men å gå "alene" slik Saab forsøkte – det var en nesten umulig oppgave. Mullers håp var å selge selskapet til Kina, men GM satte seg på bakbeina og stoppet det – fordi de ikke ville at deres teknologi skulle komme på "fremmede" hender. Dermed var det over og ut.

– Vi må også huske at Saab har gått med underskudd i år etter år. Slik sett var finanskrisen bare en utløsende faktor. Og i dag er altså det foreløpig siste kapittelet for Saab skrevet. Hva som nå skjer er helt uklart. Det er jo et konkursbo her som har en verdi - og ikke minst har Saab en merkevare som kan være attraktiv. Men Saab slik vi har kjent merket er nok ugjenkallelig over nå, sier Knut Skogstad.

Hvordan vil DU huske Saab? Klikk her for å lese kommentarene og si din mening: