Range Rover Evoque har vist seg å være en redning for Land Rover i Norge. Med 478 solgte så langt i 2012 står den for en stor del av det totale salget for det tradisjonelle, britiske merket. (Foto: Benny Christensen)
Range Rover Evoque har vist seg å være en redning for Land Rover i Norge. Med 478 solgte så langt i 2012 står den for en stor del av det totale salget for det tradisjonelle, britiske merket. (Foto: Benny Christensen)

Test Range Rover Evoque: Årets morsomste bilnyhet

Prislappen er hinsides og mye er gammelt nytt. Likevel faller vi pladask.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Er du ute etter å få en mest mulig praktisk og fornuftig bil for pengene så kjøp deg en Toyota RAV4 eller en Kia Sportage – og la være å lese videre.

Du vil antakelig bli provosert av at det som skulle vært en voksen og fornuftig motorjournalist nærmest i barnslig fryd kan glede seg så mye over det som er en upraktisk, altfor dyr bil med uvanlig høy ”se på meg-faktor”.

Men er nå alt bare fryd og glede? Bli med på test av Range Rover Evoque!

Hva er dette?

Range Rover Evoque har vist seg å være en redning for Land Rover i Norge. Med 478 solgte så langt i 2012 står den for en stor del av det totale salget for det tradisjonelle, britiske merket. (Foto: Benny Christensen)

Mange av oss kjenner engelskmenn som svært konservative og i alle fall med et ønske om å være politisk korrekte og med god etikette. Dette har også i aller høyeste grad speilet bilindustrien. Rolls-Royce, Jaguar, Bentley og Jaguar er alle gode eksempler på dette. Delvis Range Rover også – selv om de løsnet litt på snippen i 2004 da de kom med Range Rover Sport.

Nå tar de det et laaangt skritt videre med den lille premium SUV-en Range Rover Evoque. Her i tredørs utgave og med 190 hk – jeg nøler ikke med å kalle dette årets morsomste bilnyhet. Frisk, annerledes og leken både utenpå og inni.

Hvordan er den å kjøre?

Slik ser det ut inni Evoque - det sporty preget er absolutt med her også.

Skreller vi bort all staffasjen for å se på det tekniske, står vi igjen med en Land Rover Freelander – som Evoque i bunn og grunn bygger på. Både dieselmotoren på 2,2 liter og Haldex 4-firehjulstrekk systemet kjenner vi fra før. Den største nyheten er altså selve ”skallet” og ikke nødvendigvis det vi finner under.

Bilen oppleves som både sterk, seig, rask nok og komfortabel på veien. Styringen er presis og du kan velge mellom flere forskjellige kjøreprogram tilpasset underlaget du befinner deg på. Bilen klarer ikke helt å skjule sitt noe aldrende opphav – men allikevel føler jeg meg litt som en små-konge bak dette rattet!

Mye skyldes de både kule og gode sportssetene, utstyrsnivået og den fremragende komforten kombinert med den umiskjennelige premium-faktoren.

Les vår test av Land Rover Freelander her:

Hvordan er plassen?

Det er lett å trives i disse setene!

Innvendig er den litt slik som en garasje som ikke har vært ryddet på en stund. Hjemmekoselig, men man bruker litt tid på å finne det man trenger. Multimedieskjermen er alt annet enn intuitiv, ”girstanga” er en rund vri-bryter som kommer opp når du starter, å se ut gjennom den lave bakruta er som å titte gjennom brevsprekk.

Foran duger plassen mer enn nok og en god sittestilling er ikke noe problem å finne i de allerede omtalte bøttesetene. Plassen bak er også grei nok – når du først klarer å komme deg på plass. Sportsseter og tre dører gir noen klare fysiske begrensninger. Å ta seg inn her er neppe noe en kiropraktor anbefaler en pasient med stivt bein, isjias og prolaps. Som trøst kan jeg nevne at den finnes i femdørs også.

Bagasjerommet er ikke blant de største, men det er god plass i både bredde og lengde. Høyden er derimot ikke mye å skrive hjem om. Der taper Evoque mot en del av konkurrentene.

Bagasjerommet svelger unna 450 liter
Litt trang adkomst, men vel på plass er ikke plassen så aller verst...

Går den bra?

Testbilen er utstyrt med en SD4-motor. For uinnvidde vil det si en 2,2-liters diesel på 190 hk / 420 Nm, som har røtter ifra samarbeidet med Ford. Det er nok til å sende den kompakte SUV-en fra stillestående til 100 km/t på bare 8,5 sekunder. Mer enn nok til at bilen blir skikkelig underholdende å kjøre.

Om du ikke har det veldig travelt, får du den med TD4-dieselmotor på 150 hk /380 Nm også. Da gjør den 0–100 km/t på 9,6 sekunder. Det duger nok for de aller, aller fleste. Så kan man jo eventuelt. kjøpe noe morsomt tilbehør – som det finnes i bøtter og spann av – for pengene man sparer.

Forbruket ligger på 0,65 l/mil ved blandet kjøring. Det er helt klart godkjent for en bil av dette kalibret med både automatgir og firehjulstrekk.

Ranger Rover: 40 år med eksklusiv terrengbil

Finest utenpå eller inni?

Range-Rover-Evoque.-forfra (Foto: Benny Christensen)

Jeg synes denne er tøffest utenpå, og aller kulest i tredørs-utgaven. Nettopp fordi det er så herlig, befriende annerledes – nesten på grensen til dumt. Tror ikke jeg skal prøve meg på en lang og innviklet forklaring på hvorfor. Enten har du allerede skjønt det – eller så kommer du trolig aldri til å skjønne det ... Slik er det bare med enkelte ting.

... og hva er konklusjonen?

Med tanke på opphavet, konkluderer jeg med at gamle nyheter absolutt kan være godt nytt. Dette er en bil som enten appellerer til ”ha-begjæret” som hos undertegnede, eller til det motsatte for dem som (i alle fall delvis – med rette) mener dette er en bil som er bortimot meningsløs, upraktisk, vulgær og for dyr. Sistnevnte har et godt utvalg kjønnsløse, kjedelige biler å velge mellom de også – så de slipper å gå ...

Den gamle litt loslitte floskelen om at livet er for kort til å kjøre kjedelige biler passer bra har. Jeg vil i alle fall leke – nå, for dette er fanken snyte meg den morsomste bilen jeg har kjørt på lenge. Som den sindige gudbrandsdølen jeg er pleier jeg å la fornuften styre, men her blir den fullstendig overkjørt av det emosjonelle.

Testbilen koster 849.000 kroner. Det er selvfølgelig helt meningsløst dyrt for en kompakt tredørs bil med begrenset plass. Men du verden så moro de får det, de som gir blaffen i slike fornuftige innvendinger.

Les også: Det er faktisk mulig å elske denne bilen:

Tøff i trynet!

Del med Facebook-vennene dine

Bil: Range Rover Evoque Modell: TS4 3-dørs coupe. Motor: 2,2-liter diesel Effekt: 190 hk / 420 Nm 0–100 km/t: 8,5 sekunder Forbruk: 0,65 l/mil Tillatt tilhengervekt: 1800 kg. Bakkeklaring: 21,5 cm. Pris fra: 449. 900,- Pris testet utgave: 849 000,-

Pluss: Kul, annerledes og morsom!

Minus: Klarer ikke helt å skjule det aldrende opphavet under et tøft ytre.

Land Rover Defender: Så tøff at man ikke får tatt livet av den: