Kinesiske Geely GK1 får et katastrofalt dårlig resultat i Latin NCAP. (Foto: Latin NCAP)
Kinesiske Geely GK1 får et katastrofalt dårlig resultat i Latin NCAP. (Foto: Latin NCAP)

Krasjtest: Sjekk disse livsfarlige nybilene

Skremmende dårlige resultater i ny test

Euro NCAP har for lengst blitt "fasiten" for kollisjonstester i vår del av verden. De kjører et omfattende testprogram på nye biler – og har fått sin del av æren for at nybilene blir stadig sikrere.

Nå har de fått en avlegger i Sør-Amerika, kalt Latin NCAP. Og de nylig offentliggjort testresultatene derfor viser at det mildt sagt er forskjeller på hvor sikre nybilene er i ulike deler av verden.

Del med Facebook-vennene dine

Mellom liv og død

Resultatene har vakt stor oppsikt og kan være starten på mye strengere regler for kollisjonssikkerhet i biler internasjonalt.

– Vi vil at FNs globale standarder for kollisjonstester skal anvendes for alle nye biler i hele verden. Og vil at kundene skal være oppmerksomme på at de velger mellom liv og død når de kjøper ny bil, sier Max Mosley som er sjef for Global NCAP.

Den dårligste bilen i testen oppnår ikke engang én stjerne av de maksimalt fem. Og resultatet er ikke mye bedre for de fleste andre bilene som er testet. De blir betegnet som rene dødsfeller.

LES OGSÅ: Det kaller vi kostbar krasj

Brutalt avslørt

Problemet er i hovedsak at mange av bilene som produseres i Sør-Amerika er gamle konstruksjoner, noen med røtter helt tilbake til 80-tallet. Teknikken er gammel og de kommer fra en tid da det var mye mindre fokus på kollisjonssikkerhet enn det er i dag.

Ved frontkollisjonen i 64 km/t ble dette brutalt avslørt og sikkerheten for fører og passasjerer var høyst mangelfull.

Bilene har også fint lite av sikkerhetsutstyr. Mens airbager for lengst er blitt standardutstyr i vår del av verden, mangler mange av bilene fortsatt dette.

SE OGSÅ: Her går airbagen av under rumpa hans

Kjente merker

Aller verst i testen går det for kinesiske Geely CK 1. Den får null stjerner for beskyttelse av fører. Også velkjente merker som Peugeot, VW, Fiat, Chevrolet og Ford må alle nøye seg med en stjerne for sine modeller.

Bare Nissan, Toyota og en av Chevrolets modeller gjør det bedre, de ender opp med henholdsvis tre og fire stjerner for førerbeskyttelse.

For beskyttelse av barn som sitter i barnestol, er det kun en bil som oppnår tre stjerner, Ford Ka. Resten får en eller to stjerner.

LES OGSÅ: I vår del av verden gjør Kina-bilene det langt bedre

Del med Facebook-vennene dine

Her er resultatene fra Latin NCAP:

tabell-latin-ncap
tabell-latin-ncap

LES OGSÅ: Dette er de beste billigbilene