Ved enkle grep kan man gjøre mye med et bilde. Dette landskapsbildet er tatt sent i oktober, omtrent idet solen går ned og tåken kommer rullende inn.  (Foto: Eivind Røhne)
Ved enkle grep kan man gjøre mye med et bilde. Dette landskapsbildet er tatt sent i oktober, omtrent idet solen går ned og tåken kommer rullende inn. (Foto: Eivind Røhne)

Etterbehandling av bilder

Det er mye du kan gjøre for å forbedre bildene dine i ettertid.

– Om vi jukser? Ja, selvfølgelig, hele tiden!, innrømmer fotografene Eivind Røhne og Stian Schioldborg.

Fotografene har skrevet boken «Fotoglede. Slik tar du bedre bilder», og mener folk bør vite hvilke muligheter man faktisk har med bildene sine.

– Å få bildene ut av kameraet er bare begynnelsen. Mange stopper der, noe som er litt synd, sier Røhne.

Fotoskolen - DEL 1: Ta perfekte julebilder med riktig bruk av blits

Nødvendig etterbehandling

Å etterbehandle bilder kan selvfølgelig være juks, men det kan også være en nødvendighet.

– Etterarbeid handler mye om å utnytte kvaliteten i kameraet og bildefilene, men det handler også om å få orden og struktur på bildene sine, slik at man både finner de igjen og tar vare på de for ettertiden, forklarer Røhne.

Les også: Mindre stress og mer struktur: Slik får du en mer effektiv hverdag

Et gatebilde fra Amsterdam tatt på kveldstid. Her er det opprinnelige bildet, slik kameraet fanget situasjonen. Litt gult og lite spennende, ifølge fotografen selv.  (Foto: Stian Schioldborg)
Et gatebilde fra Amsterdam tatt på kveldstid. Her er det opprinnelige bildet, slik kameraet fanget situasjonen. Litt gult og lite spennende, ifølge fotografen selv. (Foto: Stian Schioldborg)
Her er bildet gjort lysere. Nå ser det ut som om bildet er fra en sommerdag - uten gulstikk. Endringen er gjort i Photoshop på under et minutt.  (Foto: Stian Schioldborg)
Her er bildet gjort lysere. Nå ser det ut som om bildet er fra en sommerdag - uten gulstikk. Endringen er gjort i Photoshop på under et minutt. (Foto: Stian Schioldborg)

Bildet gjort om til sort-hvitt. Alltid en spennende mulighet, mener fotografen.  (Foto: Stian Schioldborg)
Bildet gjort om til sort-hvitt. Alltid en spennende mulighet, mener fotografen. (Foto: Stian Schioldborg)
Her er bildet fotografen hadde i hodet da han tok bildet på gaten. Selv om kameraet ikke gir denne stemningen i bildet, kan man med enkle grep justere det i etterkant - uten å være ekspert.  (Foto: Foto: Stian Schioldborg)
Her er bildet fotografen hadde i hodet da han tok bildet på gaten. Selv om kameraet ikke gir denne stemningen i bildet, kan man med enkle grep justere det i etterkant - uten å være ekspert. (Foto: Foto: Stian Schioldborg)

Tips fra fotografene:

  • Legg bildene inn på datamaskinen straks du har tatt dem.
  • Lagre bildefilene med gode navn.
  • Ta backup av filene på en annen disk – eller to
  • Jobb videre med bildene du har valgt ut
  • Lagre dem i egen mappe.
  • Skriv ut bildene i store formater. Ramm inn. Heng på veggen. Gi bort.

Et godt bilde i grunn

Det er mye du kan gjøre for å forbedre bildene dine. Det handler om å fremheve og forsterke det som er bra i et bilde. Men – det starter alltid med et godt bilde.

– Et dårlig bilde kan sjelden bli høy kunst selv med et fantastisk etterarbeid, sier Røhne.

Etterarbeidet er til for å gjøre bildet ferdig, og få maksimalt ut av kvaliteten som ligger i bildefilen.

Tips for viderekommende

Et tips for de litt viderekommende er å fotografere i RAW-format, som gir mulighet til å gjøre mer etterarbeid selv.

– Hvis man kun fotograferer i JPG-format er det kameraet som fremakaller bildene, mens RAW-formatet vil gi deg mulighet til å fremakalle av den digitale bildefilen, forklarer Røhne.

Programvarer for bildebehandling

For å gjøre etterarbeid, trenger man også en eller annen form for programvare. Det følger ofte med enkle programmer til kameraet og for mange holder disse programmene i massevis. Et annet tips er å laste ned helt gratis og enkle programvarer som for eksempel Picasa.

Du kan laste ned Picasa her

Ved enkle grep kan man gjøre mye med et bilde. Dette landskapsbildet er tatt sent i oktober, omtrent idet solen går ned og tåken kommer rullende inn.  (Foto: Eivind Røhne)
Ved enkle grep kan man gjøre mye med et bilde. Dette landskapsbildet er tatt sent i oktober, omtrent idet solen går ned og tåken kommer rullende inn. (Foto: Eivind Røhne)

Røhne og Schioldborg mener likevel at det er det lønner seg å investere i en litt mer avansert programvare.

– Den beste investeringen for de fleste er nok kanskje Adobe Photoshop Elements til rundt tusenlappen. Ønsker man et mer avansert og faktisk et fullgodt profesjonelt verktøy som også mange hobbyfotografer bruker, så har man Adobe Lightroom (ca. 2500 kroner), eller fullversjonen av Adobe Photoshop (ca. 7000 kroner) hvis man vil ha alt og litt til.

Bildebehandling på iPad

Det finnes det også gøyale apps på iPad, som f.eks. Snapseed til kun noen få kroner, som ifølge fotografene gir deg veldig mange gøyale og kreative redigeringsmuligheter med bildene.

Her er appene du MÅ ha

Et landskapsbilde (mange er jo glad i å ta det), tatt sent i oktober omtrent akkurat når solen går ned og tåken kommer rullende inn. Men det er nok åpninger i tåken til å skape et spennende landskap.

Bilde nr 1 er helt ubehandlet, og rett ut av kameraet.

Jeg ønsket et avlangt bilde fordi det var slik jeg oppfattet landskapet, så jeg har beskåret bildet i 16:9 avlangt format, og stor sett bare kuttet bort åkeren nederst, sier fotograf Eivind Røhne.  (Foto: Eivind Røhne)
Et landskapsbilde (mange er jo glad i å ta det), tatt sent i oktober omtrent akkurat når solen går ned og tåken kommer rullende inn. Men det er nok åpninger i tåken til å skape et spennende landskap. Bilde nr 1 er helt ubehandlet, og rett ut av kameraet. Jeg ønsket et avlangt bilde fordi det var slik jeg oppfattet landskapet, så jeg har beskåret bildet i 16:9 avlangt format, og stor sett bare kuttet bort åkeren nederst, sier fotograf Eivind Røhne. (Foto: Eivind Røhne)
Variant nr 2 er mye kaldere og kjøligere enn originalen, ja nesten en vintervariant. Fargene er trukket ned mot det blå, kontrasten økt litt, og så har jeg fremhevet tåken enda mer med et "glow" filter i Photoshop/Photoshop Elements, forteller fotografen.  (Foto: Eivind Røhne)
Variant nr 2 er mye kaldere og kjøligere enn originalen, ja nesten en vintervariant. Fargene er trukket ned mot det blå, kontrasten økt litt, og så har jeg fremhevet tåken enda mer med et "glow" filter i Photoshop/Photoshop Elements, forteller fotografen. (Foto: Eivind Røhne)
Variant nr 3 er fremdeles kald og ganske blå, men der har jeg heller valgt å fremheve mer av landskapet, slik at det blir tydeligere og kommer bedre frem, og tåken mindre dominerende. Mellomtonekontrastene i bildet er økt, noe man f.eks. kan gjøre med en Clarity funksjon i Photoshop/Photoshop Elements og andre programmer. (Foto: Eivind Røhne)
Variant nr 3 er fremdeles kald og ganske blå, men der har jeg heller valgt å fremheve mer av landskapet, slik at det blir tydeligere og kommer bedre frem, og tåken mindre dominerende. Mellomtonekontrastene i bildet er økt, noe man f.eks. kan gjøre med en Clarity funksjon i Photoshop/Photoshop Elements og andre programmer. (Foto: Eivind Røhne)
Variant nr 4 er tatt helt andre veien, og der har jeg istedet valgt å gjøre hele bildet mye varmere i fargene. Det er gjort i råfremkallingen i Photoshop/Photoshop Elements og Adobe Camera Raw modulen, ved å leke med blant annet hvitbalansen. I tillegg har jeg valgt å fremheve tåken ganske mye med et "glow" filter i Photoshop/Photoshop Elements.

Alle tre variantene av originalen gir helt ulike stemninger og følelser, og det var stemning jeg valgte å jobbe med. Beskjæringen til avlangt format er dessuten med på å understreke den vide landskapsfølelsen, forteller Røhne. (Foto: Eivind Røhne)
Variant nr 4 er tatt helt andre veien, og der har jeg istedet valgt å gjøre hele bildet mye varmere i fargene. Det er gjort i råfremkallingen i Photoshop/Photoshop Elements og Adobe Camera Raw modulen, ved å leke med blant annet hvitbalansen. I tillegg har jeg valgt å fremheve tåken ganske mye med et "glow" filter i Photoshop/Photoshop Elements. Alle tre variantene av originalen gir helt ulike stemninger og følelser, og det var stemning jeg valgte å jobbe med. Beskjæringen til avlangt format er dessuten med på å understreke den vide landskapsfølelsen, forteller Røhne. (Foto: Eivind Røhne)