De beste og de dårligste bruktbilene

Her er det overraskelser i begge ender. Er din bil med?

4 biler
4 biler

Tyskerne er et grundig folkeslag. Når de setter i gang med å forske på kvaliteten på bruktbiler, er det solide rammer rundt det hele.

Nå kommer godkjenningsorganisasjonen TÜV (Technischer Überwachung-Verein) med en ny rapport, basert på undersøkelse av ikke mindre enn 7,8 millioner kontrollerte biler – i tidsrommet juli 2010 og juli 2011.

Brooms egen Bilekspert Benny Christensen har sett nærmere på listene som omhandler tre år gamle biler.

Benny
Benny
– Dette er biler som har gjort unna det største verditapet. Samtidig er kilometerstanden sjelden avskrekkende høy. Dermed er dette bruktbiler som er svært attraktive for de som ikke kan eller vil ta seg råd til nybil.

– De er fortsatt såpass nye at den er moderne både designmessig, teknisk og har det meste av moderne sikkerhetsutstyr om bord.

Viktig ved nybilkjøp også

– Men denne oversikten er også interessant for dem som skal kjøpe helt ny bil. Mange av bilene på denne listen selges jo fortsatt som mye. Vi vet at folk som kjøper ny bil er opptatt av å få et så enkelt og forutsigbart bilhold som mulig.

– Her får du jo svart på hvitt hvilke som er gode og hvilke som er dårlige, sier Benny.

Del med Facebook-vennene dine

– Hva går denne undersøkelsen ut på?

– Den baseres på en teknisk kontroll på linje med vår egen EU-kontroll, og prosenttallet i tabellene under er antall biler som ikke ble godkjent, forklarer Benny videre.

Fransk og italiensk

– Har du en kort kommentar til listen med de 10 dårligste?

Bruktbil: Her er de verste og beste fra hvert bilmerke

– Kan jo kjapt konstatere at det ikke finnes en eneste tysk eller japansk bil på denne listen. Vi er jo ikke helt ukjente med at bunnlistene ofte preges av franske og Italienske biler, selv om det i dette tilfellet er en bil produsert i Romania som stikker av jumboplassen, Nemlig Dacia Logan.

– Det som overrasker litt er at vi har tre koreanske inne på denne listen – det er biler jeg stort sett kjenner som gode, forteller Benny.

Japansk på topp

– Topplisten da?

– Her er 6 av 10 fra Japan med Toyota som den soleklare vinneren med hele tre biler på listen. Det er det bare å ta av seg hatten for! Nok en gang går Prius helt til topps og får følge på veien av Auris og Corolla. Mazda har også to inne på topplisten. Sterkt, men altså ikke de helt store overraskelsene her, sier Benny.

Her er de 10 bilene med færrest feil:

1. Toyota Prius (1,9 prosent)

Toyota_Prius_2010
Toyota_Prius_2010

Prius vant også denne kåringen i fjor, og beviser nok en gang at når det gjelder kvalitet, er ikke Toyota gode å skubbe seg på. Prius var på mange måter et pilotprosjekt for Toyota og den første volumbilen med hybridløsning, og en stor framtidssatsing for det japanske merket.

Derfor måtte Toyota sørge for god kvalitet i absolutt alle ledd. Resultatene har de all grunn til å være stolte av. Grattis igjen!

Les vår test av Toyota Prius her:

2. Toyota Auris (2,6 %)

Toyota Auris
Toyota Auris

Allerede på andreplass finner vi neste Toyota. Den er det Corolla-oppfølgeren Auris som har sikret seg. Apropos Corolla oppfølger: Det blir vel i aller høysete grad som å hoppe etter Wirkola. Corolla er jo kjent som en evighetsmaskin, men som du skjønner – Auris har løst oppgaven på en verdig og utmerket måte og fører kvalitetsarven videre.

3. Mazda 2 (2,6)

Mazda 2, 2008
Mazda 2, 2008

Auris må imidlertid finne seg å dele andreplassen med landsmannen Mazda 2. Det enkle er ofte det beste, har vi gjentatte ganger hørt fra en stor dagligvarekjede. Dette passer godt på Mazda 2 også – for dette er en enkel, ærlig og grei bil på alle måter, uten mye mikk-makk av siste skrik som steller i stand trøbbel for sine eiere.

Vi gratulerer så klart lille-Mazdaen med en god plassering og minner om at Storebror Mazda 3 ligger bare ørlite lengre ned på listen. Begge disse er gode bruktbilkjøp.

4. Porsche Boxster / Cayman 2,8 %
4. VW Golf Plus 2,8 %
6. Ford Fusion 3 %
7. Toyota Corolla Verso 3,1 %
8. Mazda 3 3,2 %
9. Opel Agila 3,3 %
9. Suzuki SX4 3,3 %

Dette var altså de ti beste bilene, og som vi ser er feilprosenten behagelig lav og ligger i gjennomsnitt på 2,8. Dvs. at av 100 biler så er det bare 2,8 biler som får anmerkning ved kontroll. Det denne statistikken ikke sier noe om er pris og alvorlighetsgrad på manglene, for det klart at det er forskjell på en defekt lyspære og en ødelagt bærebru.

SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste:

Så gjør vi et stort hopp og ser på bilen med flest feil.

Bunn 10-listen starter med 118. plass og en feilprosent på 9,2, men det blir enda verre nedover på listen ...

Dette er de 10 bilene med flest feil:

118. Kia Sorento 9,2 %
119. Peugeot 407 9,4 %
119. Alfa Romeo 159 9,4 %
121. Citroën C4 9,5 %
122. Hyundai Atos 10 %
123. Hyundai Santa Fe 10,1 %
124. Citroën C5 11,5 %

Les også: Katta i sekken: Har man ingen rettigheter?

Del med Facebook-vennene dine


125. Fiat Panda (11,6 %)

Fiat Panda
Fiat Panda

Det vil seg liksom ikke helt for Fiat. De prøver og prøver, men får det ikke helt til. Eller er det at forsøkene tross alt er litt for halvhjertet?

Panda er både en liten og enkel bil så det burde da ikke være all verdens vanskelig å sørge for at den henger sammen i alle fall de tre første årene. Fasiten er 125. plass og en feilprosent på 11,6.

126. Renault Espace (12,2 %)

Renault Espace
Renault Espace

Renault Espace er en notorisk gjenganger på slike bunnlister som dette. Det er faktisk veldig synd. Bilene er genialt praktiske som storfamiliebil med fleksible og smarte løsninger, god plass og god komfort og fine kjøreegenskaper noterer vi oss på plussiden. Men det er nå engang slik med Espace at medaljen har en bakside. En feilprosent på 12,2 etter tre år holder ikke ...

127. Dacia Logan (12,5 %)

Dacia Logan
Dacia Logan

Rumenske Dacia er et ukjent bilmerke for de fleste nordmenn. Det ligger inn under Renault-paraplyen som et billigmerke. Bilene baseres i hovedsak også på noe eldre Renault-teknologi, muligens er toleransekrav og kvalitetskontroll også noe lavere på Dacia enn hos modermerket, rett og slett for å holde kostnadene nede.

Dacia Duster er Norges billigste SUV – les test her:

Det ender i alle fall på en litt tvilsom 127. plass – ikke imponerende.

LES OGSÅ: Gamle og gode – her er bruktbilene med minst feil