Citroën C5 er en bil som har stort verditap   særlig hvis du ikke velger stasjonsvogn.
Citroën C5 er en bil som har stort verditap særlig hvis du ikke velger stasjonsvogn.

Verditap: Disse bilene taper du mest på

Dette er det smart å tenke på før du kjøper bil.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei leser om bilene som har minst verditap og tenker i den forbindelse at det skulle vært moro å få høre litt om det motsatte. Hvilken av dagens bilmodeller tror du vil ha mest verditap? Hilsen Roger.

Benny svarer:

Heisann Roger! Godt spørsmål, som sannelig ikke er helt enkelt å svare på. Men jeg skal prøve meg.

Blant bilmerkene som generelt har størst verditap er gjerne franske - og kanskje særlig Renault - og italienske biler de som stikker seg litt ut her. Saab har også hatt et stygt verditap etter all usikkerheten det siste året.

Dessuten er det faktisk stort sett så enkelt som at biler som selger mye som nybil, også klarer seg bra på bruktmarkedet.

Kombinasjonen diesel, stasjonsvogn og firehjulstrekk har vært en innertier de siste årene og biler som Skoda Octavia 4x4, Volvo XC70, Toyota RAV4 og Audi Allroad er noen eksempler på biler med denne kombinasjonen som har holdt seg svært godt i pris.

Skal vi derimot lete opp en skikkelig ”tapsbombe” er det nok derfor smart å se på bilene som selger lite. Dessuten i versjoner som ikke blir sett på som spesielt kurante. Typisk sedan/kombi-utgave av biler som ”alle” kjøper i stasjonsvogn. Citroën C5 og Peugeot 508 er to gode eksempler, der kan du tape mye penger hvis du ikke kjøper stasjonsvogn.

Presterer du i tillegg å kjøpe en ribbet versjon med ukurant farge, stoffseter og lite utstyr, blir det nok ekstra tungt å selge den videre igjen.

Utstyr er ekstra viktig på premium-merkene og på en del SUV-er. Mangler disse skinn, automat og navigasjon, kan verditapet bli voldsomt fordi "alle" skal med dette utstyret også på de brukte.

Også store premium-sedaner har stygt verditap, typisk BMW 7-serie, Mercedes S-klasse og Audi A8. Dessuten har vi en del eksempler på biler som selger veldig bra i en kort periode – og som så bremser kraftig opp. De har en tendens til å stupe på bruktmarkedet. Verditap på over 1 million er ikke uvanlig på disse etter noen år.

LES OGSÅ: Denne Audien har tapt seg 200.000 kroner i året

Del med Facebook-vennene dine

Motsatt ende av skalaen - her er bilene som taper seg minst

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: