faktura (Foto: Privat/Faksimile)
faktura (Foto: Privat/Faksimile)

Trond fikk tilsendt faktura på 4950 kr – trodde den var ekte

– Dette synes jeg er utrolig frekt og veldig grovt.

«Fakturaen» viste seg å være et godt kamuflert kampanjetilbud.

I slutten av november fikk Trond Solvang som er daglig leder i Stiftelsen Vassfaret Bjørnepark det som han trodde var en ekte faktura tilsendt kontoret.

Se også: Kristen TV-kanal sendte giro på 2 millioner til 80-åring

Ikke en vanlig faktura

– Den ser ved første øyekast reelt ut som en ordinær faktura, sier Trond.

«Fakturaen» på 4950 kroner var for foretaksoppføring i DinOpplysning.no og pengene skulle betales inn til firmaet Half N Half Media AS.

Trond trodde først at noen andre i stiftelsen hadde bestilt en slik oppføring, men da det viste seg at ingen hadde det, ringte han til firmaet DinOpplysning.no.

– Jeg ringte dem fire-fem ganger og samtlige ganger fikk jeg en lengre telefonsvarmelding som informerte om blant annet det aktuelle kampanjetilbudet, sier Trond.

Han lyktes ikke å komme i kontakt med noen andre i firmaet enn telefonsvareren.

– De informerte om at ingen var ledige akkurat nå men at jeg kunne vente – så ble samtalen brutt. Dette skjedde hver gang. Det var altså hundre prosent umulig å komme i kontakt med noen mennesker, sier en frustrert Trond.

Les også: Boligvurdering.com sendte falsk faktura til avdøde Magne

Har mottatt mange henvendelser

Først da Trond studerte fakturaen nærmere oppdaget han at det kun var et kampanjetilbud han hadde fått tilsendt. Han reagerer kraftig på denne fremgangsmåten.

– Simpelt og særdeles spekulativt. Helt uakseptabel, sier han.

Trond er ikke den eneste som har trodd at fakturaen fra DinOpplysning.no var ekte. Det bekrefter Næringslivets sikkerhetsråd.

– Vi har mottatt mange henvendelser om dette både på telefon, pr. post og e-post. Det er tydelig at mange misoppfatter dette «tilbudet» og tror det er en vanlig faktura, sier seniorrådgiver Arne Røed Simonsen til TV 2 hjelper deg.

Les også: Statoil prøvde å ta dobbelt betalt for bensinen

– Godt kamuflert kampanjetilbud

Simonsen er ikke overrasket over at mange reagerer på at dette er et godt kamuflert kampanjetilbud.

– At det faktisk er et tilbud kommer ikke klart frem. Det at det står Kampanjetilbud i produktbeskrivelsen er ikke uvanlig ved ordinære bestillinger. Det fremgår heller ikke hva ordinær pris er, hverken i «tilbudet» eller på hjemmesiden, sier Simonsen.

Næringslivets sikkerhetsråd anbefaler alle å lese innkommende fakturaer nøye før man betaler.

– Kontroller om du har bestilt, gjerne også regnskapshistorikk om du er i tvil, sier Simonsen.

Det er i strid med Markedsføringsloven § 11 å sende faktura uten at det er inngått avtale om levering av en ytelse på forhånd.

Les også: Slipper å betale NAV-regning på en halv million kroner - NAV legger seg paddeflate

Uenig i at «fakturaen» kan misforstås

TV 2 hjelper deg kommer heller ikke gjennom på telefon til DinOpplysning.no, men vi får kontakt med daglig leder i selskapet, Thomas Hellenes, via e-post.

Hellenes er uenig i at kampanjetilbudet deres kan oppfattes som en faktura og sier at selskapet ikke spekulerer i at bedrifter forveksler tilbudet med en faktura og betaler denne.

Han hevder også at det ikke har kommet mange klager på kampanjetilbudet.

– Alt er relativt. Jeg synes, etter nærmere undersøkelse, ikke at det er mange klager, svarer Hellenes.

Vi får heller ikke noe svar på hva som er ordinær pris på dette tilbudet.

– Kampanjetilbudet henspeiler seg på en salgskampanje som heter «Vi stoler på deg...!». Personlig synes jeg ord som salg, rabatt eller nedsatt pris bedre beskriver måten du velger å tolke ordet tilbud i denne sammenhengen som, svarer Hellenes.

Vil ikke si om mange har krevd penger tilbake

Og på spørsmål om hvor mange som har tatt feil og betalt «fakturaen» for så å kreve penger tilbake, får vi følgende svar fra Hellenes.

– Ingen kommentar.

Han viser til at selskapet har hatt noen små innkjøringsproblemer ved innføringen av køsystemet på kundeservice, men at dette skal være rettet på.

Hellenes har ingen umiddelbare planer om å endre måten DinOpplysning.no reklamerer for kampanjetilbudet for å unngå misforståelser.

– Som sagt så evaluerer vi kontinuerlig kampanjen, men det er ingenting pr. i dag som peker i den retning, svarer Hellenes.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter