Mitsubishi i-MiEV var en stor salgssuksess i starten, så stoppet det opp. På bruktmarkedet sparer du mye penger på å velge denne framfor hovedkonkurrenten Nissan Leaf.
Mitsubishi i-MiEV var en stor salgssuksess i starten, så stoppet det opp. På bruktmarkedet sparer du mye penger på å velge denne framfor hovedkonkurrenten Nissan Leaf.

Årets Broom-bil 2011: Elbil-suksessen Mitsubishi i-MiEV

GI DIN STEMME: Årets store bilkåring er i gang på broom.no

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2011 nærmer seg slutten – og nå er det tid for å se litt tilbake på hva dette året har gitt oss av nye biler. Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets Broom-bil 2011.

Vi har plukket ut de mest aktuelle kandidatene og presenterer dem hver dag framover. Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt – og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2011.

Dagens kandidat er Mitsubishi i-MiEV

2011 er året da elbilene for alvor har bemerket seg på salgsstatistikken i Norge. 2011 er også startåret for en voldsom offensiv fra en rekke bilfabrikkanter.

I de neste årene skal de rulle ut den ene elbilen etter den andre. Men lille Mitsubishi i-MiEV slo nesten samtlige i starten - og har solgt i bøtter og spann dette året.

Mitsubishi i-Miev har blitt en suksess på det norske markedet.

LES OGSÅ: Se hvem som gjør comeback som elbil

Fullverdig bil

Mest solgte bil i sin klasse og i perioder har den også vært den mest solgte bilen av alle i Asker og Bærum. Akkurat det har nok ikke så rent lite å gjøre med at elbiler (i alle fall foreløpig) har lov til å bruke kollektivfeltet. Mange av dem som har kjøpt i-MiEVi år har nok også minst en bil til i garasjen.

I motsetning til det meste vi har hatt av elbiler tidligere, er i-MiEV en fullverdig bil med moderne kollisjonsbeskyttelse. Og den er faktisk ikke så verst å kjøre heller. Dette skrev vi etter å ha testet den tidligere i år:

LES OGSÅ: Think ville ikke levere biler til krasjtest

Teoretisk rekkevidde

Dette er en overraskende kvikk og morsom liten bil. Fire har helt grei plass og bagasjerommet holder det meste av tiden. Slik sett kan dette være en perfekt bil nummer to, i alle fall hvis du bor i en by.

Bortsett fra at du må plugge den inn i en stikkontakt av og til, er det veldig likt å ha en helt ”vanlig” bil. En enkel og billig sådan. Og driftskostnadene blir veldig hyggelige i mange år framover.

i-MiEV har en teoretisk rekkevidde på 150 km. Bilen har et system som regenererer strøm når du bremser. Dessuten har den to lade-tilkoblinger. En for hurtiglading, da blir den 80 prosent fulladet på 30 minutter. Ved normal lading bruker den seks timer på å bli fulladet.

Mitsubishi-i-MiEV_dashbord

Satte ned prisen

Rekkevidden bør du for øvrig ta med en liten klype salt, våre erfaringer er at i overkant av 100 kilometer er mer realistisk under de fleste forhold.

i-MiEV er basert på en mikrobil som Mitsubishi selger hjemme i Japan. Det forklarer de litt merkelige dimensjonene. Bilen er kort (3,47 meter), høy (1,61 meter) og smal (1,47 meter).

Da elbil-konkurrenten Nissan Leaf kom på markedet tidligere i høst, satte Mitsubishi-importøren sporenstreks ned prisen i i-MiEV med 30.000 kroner. Vi tror i-MiEV kommer til å gå det tøft når konkurransen hardner til, men starten er i alle fall svært god.

LES OGSÅ: Solgte 600 Leaf på tre dager!

Del med dine Facebook-venner

Visste du at:

- i-MiEV gjør 0-100 km/t på 15,9 sekunder.

- Bilen selges også som Citroën og Peugeot

- i-MiEV fikk fire av fem stjerner da den ble krasjtestet av EuroNCAP.

Under kan du stemme på din favoritt

Kjenner du andre bilinteresserte som bør få med seg dette?

Del med dine Facebook-venner

En elbil for folket - i alle fall de som ikke har tenkt seg altfor langt. For oss er ferden akkurat over.

LES OGSÅ: Vi gikk tom for strøm - her endte testen...