Bilen min Honda S2000: Morsommere å kjøre bil enn å feste

Kenneth ble solgt da han så den på film. Nå kjører han cab i Tromsø!

Med sort lakk og røde skinnseter er Kenneths S2000 både lekker og diskret   helt til han feller ned taket på den herlige roadsteren. Foto: Privat
Med sort lakk og røde skinnseter er Kenneths S2000 både lekker og diskret helt til han feller ned taket på den herlige roadsteren. Foto: Privat

I spalten ”Bilen Min” har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gang får vi se en ganske sjelden bil på norske veier – og strengt tatt er den ikke noe dagligdags syn andre steder i verden, heller. Den var nemlig adskillig dyrere enn mange andre snarlike roadstere, med mer ressurser og mer sportsbilambisjoner under skallet enn de fleste konkurrentene.

Kenneth i Tromsø har sendt oss bilder av sin Honda S2000, som vi forstår at har kommet i virkelige entusiasthender. Og dette er også noe av det mest entusiasme-triggende som Honda noen gang har produsert.

Les også: Jaguar XE skal konkurrere med Boxster og SLK

Uvanlig lekkert design

Roadsteren S2000 kom på markedet i 1999, og ble produsert i ganske nøyaktig 10 år før det var slutt. I løpet av de årene var den gjennom en facelift midtveis i livsløpet, men forandringene var små og konsentrert til spoilere og lys, og følgelig var bilen gjenkjennelig hele tiden.

Designet på Honda S2000 var stilrent og tidløst, og slo godt an både i Europa og USA. Men gode ressurser og kostbar teknikk gjorde den kostbar i forhold til andre roadstere med litt mindre ambisjoner. Foto: Privat
Designet på Honda S2000 var stilrent og tidløst, og slo godt an både i Europa og USA. Men gode ressurser og kostbar teknikk gjorde den kostbar i forhold til andre roadstere med litt mindre ambisjoner. Foto: Privat

Nettopp designet fikk bilen store mengder lovord for, spesielt i Europa og USA. Her var det lange linjer uforstyrret av små pyntedetaljer som asiatene tradisjonelt har vært glade i å henge på, og bilen så rask ut selv når den sto i ro.

Det var den også når den gikk. Til tross for en vekt på rundt 1.300 kilo klarte den beskjedne 2-literen under panseret å slynge bilen forbi 100 km/t på bare 6,2 sekunder, og toppfarten var på hele 240 km/t.

240 selv-pustende hester

Som vi forstår var motoren bare beskjeden på papiret. Volumet så ikke skremmende ut, spesielt når man visste at bilen heller ikke hadde turbo eller kompressor, men konstruksjonen ble en demonstrasjon på Hondas evner til å lage ekstremt fleksible og friske motorer ved hjelp av variable ventiltider og annen avansert elektronikk.

Bilen fikk rosende omtale for sitt gode førermiljø, og de digitale instrumentene var lettleste. Legg merke til turtelleren, med rødmerking først fra 9.000 RPM. Foto: Privat
Bilen fikk rosende omtale for sitt gode førermiljø, og de digitale instrumentene var lettleste. Legg merke til turtelleren, med rødmerking først fra 9.000 RPM. Foto: Privat

Følgelig ble ikke tallene på turtelleren røde før man kom ekstremt langt opp på skalaen, og lyden i en S2000 var berusende i seg selv når man pisket på den gjennom svingene.

Les også: Tesla - denne roadsteren er totalt lydløs!

Etter faceliften ble den for øvrig langt mer sulten på svingete vei, det skjedde nemlig mye mer med veiegenskapene enn med utseendet på bilen. Men en førstegenerasjons S2000 som vi ser her er også en meget kjøreglad bil, og modellen ble en verdig feiring av Hondas 50-årsjubileum, og en verdig arvtager til produsentens roadster-tradisjoner fra 60-tallet – biler som for øvrig aldri kom til Norge.

Kom i veien for treningen

Eier: Kenneth E., (23)

Bosted: Tromsø

Litt om meg selv: Jobber for tiden som industrirørlegger og -sveiser ved et skipsverft. Har et ønske om å komme meg offshore etter hvert på rigg eller båt. Har en stor lidenskap for motorsport. Trente aktivt før jeg kjøpte bilen, etter det ble det bare tull med treningen, men skal fortsette på nyåret igjen :)

Er av og til ute på byen i lag med gode venner og gjør byen utrygg, men liker bedre å kjøre bil i helgene enn å feste.

Plastvinduer i cabriolet-topper er ikke evigvarende. Det fikk Kenneth merke da han senket taket. Hardtop var ikke standardutstyr til disse bilene, men står nå høyt på hans ønskeliste. Foto: Privat
Plastvinduer i cabriolet-topper er ikke evigvarende. Det fikk Kenneth merke da han senket taket. Hardtop var ikke standardutstyr til disse bilene, men står nå høyt på hans ønskeliste. Foto: Privat

Bilen: Honda S2000, 2000-modell

Hvor lenge har du eid den? I to månder.

Se video: Denne karen spiller fotball med sin S2000!

Cab-vinduet sprakk i kulden

Hva har du gjort med den? Fylt drivstoff, vasket og polert den :)

Liker best med bilen: Kjøreegenskapene, lyden, følelsen, så og si alt :)

Liker minst med bilen: At jeg skadet vinduet på caben da jeg tok den ned. Grunnet gammel og morken PVC i vinduet + kulden så sprakk den.

Beste opplevelse med bilen: Da jeg kjøpte den og kjørte fra Bodø til Tromsø.

Den lekre fasongen på bilen synes godt på dette bildet. Kenneths bil er av første årsmodell, midtveis i produksjonsløpet kom en oppgradering som forandret frontspoileren noe - men mest under skallet. Foto: Privat
Den lekre fasongen på bilen synes godt på dette bildet. Kenneths bil er av første årsmodell, midtveis i produksjonsløpet kom en oppgradering som forandret frontspoileren noe - men mest under skallet. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Det er masse, holder noen kort til brystet foreløpig. Men har planer om hardtop og muligens en del karbon-detaljer.

Neste blir en GT-R?

Drømmebil: Dette er drømmebilen. Etter denne så drømmer jeg om en Nissan GT-R, men den ligger litt utenfor min prisklasse, med mindre noe dramatisk skjer :)

Annet: Da jeg så den første ”Fast and the furious”-filmen i 2001, da de deltok på Street Wars eller Drag Wars (husker ikke helt), da stilte Jin i en Honda S2000 med en 2jz-motor. Da var jeg solgt.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Element - Arild har satset på en annen, uvanlig Honda

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kenneth om? Bruk kommentarfeltet under!