IKKE BARE JENTEGREIE: Corebar Vital gjør saltrening mer attraktivt også for gutta. Ingen hopp, løp og kompliserte steg, mye nyttig styrke  og bevegelighetstrening. (Foto: The Corebar)
IKKE BARE JENTEGREIE: Corebar Vital gjør saltrening mer attraktivt også for gutta. Ingen hopp, løp og kompliserte steg, mye nyttig styrke og bevegelighetstrening. (Foto: The Corebar)

Her kan gutter trene med stangen uten å bli flau

Corebar har kommet i en ny og mer guttevennlig utgave. Her er vår dom.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Corebar har nå kommet i en ny og snillere utgave som favoriserer det sterke, men klumsete kjønn: Corebar Vital.

– Dette er en time som passer for alle som ønsker å komme i bedre form, påstår fysioterapeut og produktsjef Kristin Lervik Larsen.

Da TV 2 Sporty hørte at Corebar Vital sto på programmet under Norges idrettshøgskoles Fitness Convention nylig dro undertegnede for å teste.

På programmet i fem år
Corebar ble oppfunnet av Anita Tonne fra Kolbotn og lansert i 2006. I dag tilbyr over 300 større og mindre treningssentre i Norge Corebar. Konseptet finnes også i Finland, Danmark, Spania og USA.

I Corebar-timene benyttes en bøyd, vektet stang. Når du utfører bevegelser med stangen aktiverer du kjernemusklene mage og rygg, på fagspråket kalt core.

Corebar Vital ble lansert sommeren 2011 etter at treningsstudioer og medlemmer hadde etterspurt en time med noe lavere inngangsterskel.

Corebar Vital (Foto: Fotograf Richard K. Johansen/)
Corebar Vital (Foto: Fotograf Richard K. Johansen/)

LES OGSÅ: Det nye leketøyet som får deg i form

Ingen vei tilbake
Nevnte reporter er mann, 42 år og har vært helsestudiomedlem i ti år, men er lite bevandret i saltreningens verden.

Så der sto jeg i kjellersalen på Idrettshøgskolen en fredag ettermiddag sammen med et 20-talls kvinner i tights. Ikke en eneste mann i sikte. Jeg skjønte raskt at de fleste deltakerne var erfarne instruktører, ivrige etter å utvide sitt repertoar.

Angsten kom snikende. Men nå var det ingen vei tilbake.

«Alle henter seg en stang fra stabelen, vi setter i gang om ett minutt!»

Stiv muskulatur
Sjefsinstruktør Kristine Røen Nordén er blid, men bestemt. Her er vi ikke for å dille, men for å trene!

Musikken flommer, alle hermer etter Kristines minste bevegelser. Stangen over nakken, hendene viklet lett rundt bøyen.

Vi har fått utdelt en rødmerket stang (1 kg). Dersom du ønsker mer belastning kan du ta en tyngre (blå veier 2 kg). Men i dag har vi ikke noe valg. 1 kg merkes knapt.

Corebar Vital (Foto: Fotograf Richard K. Johansen/)
Corebar Vital (Foto: Fotograf Richard K. Johansen/)

Første øvelse: Vi står rett opp og ned i vifteformasjon vendt mot instruktøren og roterer overkroppen fra side til side. Rolig og kontrollert, så langt til hver side som vi klarer.

Så bøyer vi overkroppen rett til sidene i takt med musikken. Karateslagene med stangen øker machograden.

Svetten begynner å piple, det er middels tungt, men ikke verre enn at jeg fortsatt henger med.

Jeg merker at jeg er litt stiv, men tøyingen er nyttig. Er det noe vi gutter trenger, så er det å løse opp stive kropper.

Så går vi over på styrketrening: Utfall, sidebeinsløft og mer tøying. Svetten begynner å piple, det er middels tungt, men ikke verre enn at jeg fortsatt henger med.

LES OGSÅ: Her er de beste julegavetipsene

Corebar Vital (Foto: Fotograf Richard K. Johansen/)
Corebar Vital (Foto: Fotograf Richard K. Johansen/)

Se videoer av Corebar her (ekstern lenke)

Så blir det alvor
Vi merker oss at Vital er helt uten hopp og løp. Timen inneholder likevel alle elementene Corebar er kjent for, nemlig kondisjonstrening, styrketrening for kjernemusklene, balanse og bevegelighet.

Corebar har tradisjonelt vært en jentegreie med høyt tempo, forflytning og stegkombinasjoner. Gutter faller av når det blir satt høye krav til koordinasjon.

Det er da det stokker seg litt for salens eneste mann.

Ikke overraskende har denne typen saltimer en stor overvekt av jenter. Men nå er jeg her, og har ikke tenkt å gi meg!

Så begynner alvoret. Beaten øker i tempo, Kristine setter i gang med sidesteg og kneløft, så skal vi kombinere de to. Det er da det stokker seg litt for salens eneste mann. Svetten renner, pulsklokken viser 72 prosent av maks og jeg prøver å henge på så godt jeg kan. Men var det høyre kne frem, eller var det venstre først ...?

LES OGSÅ: Slik får du trent hele kroppen

Corebar Vital (Foto: Fotograf Richard K. Johansen/)
Corebar Vital (Foto: Fotograf Richard K. Johansen/)

Ikke hopp og løp
Timen er bygd opp med energisk musikk, og det er opp til instruktøren å skape treningsglede, mestringsfølelse og effektivitet. Heldigvis er den høyintensive stegdelen kortvarig, resten av timen greier reporteren fint å henge med. Kristine gir tydelige beskjeder, bevegelsene hennes er store og enkle å etterape.

Corebar Vital-timen er utviklet av fysio- og treningsterapeuter, som sikrer at du får en treningstime med kvalitet og som er godt faglig forankret. Ved hjelp av tempoet i musikken kan instruktøren variere intensiteten.

Styrke og avslapning
Så går vi over på styrkedelen. Jeg gjør som de andre og henter en matte for liggende mage- og ryggøvelser: Rygg-ups, sidehev og sit-ups, alt mens vi holder i core-stangen med en eller to hender. Nyttige støtteøvelser som jeg normalt ville gjort alene i tøyekroken på senteret får jeg nå unnagjort i fellesskap. Og du kan gjøre øvelsene lettere ved å støtte et kne eller leggen i bakken. Her er en gutt, som har tilbrakt noen timer med frie vekter, i sitt ess. Easy piecy!

I Corebar Vital er det også lagt inn en avspenningsdel. Lyset blir slått av og jeg lar pulsen synke nesten til hvilepuls de siste minuttene av timen. Samtidig som jeg tøyer muskelgruppene som vanligvis slipper billig unna.

LES OGSÅ: Zumba-debut ga kalorisjokk for Lene Alexandra

Konklusjon
Corebar Vital passer for begge kjønn, og personer i alle aldre. Intensiteten er middels, jeg forbrente 341 kcal på en time. Dette er bare en tredjedel av hva jeg klarer under en time med spinning intervall. Men dette er en time for bevegelighet og trening av kjernemuskulatur, ikke så mye kondisjon.

Du må være forsiktig og gjøre kontrollerte bevegelser med baren, da de mange vridningene kan gi deg trøbbel med ryggen om du utfører øvelsene feil eller for brått. Mage- og rygg får nyttig trening, men jeg ble likevel ikke pinnestive dagen etter.

Ikke la deg skremme om mange av deltakerne på Corebar Vital er kvinner. I USA er ofte menn i flertall på denne typen timer!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!