Noen tøffere? Range Rover Evoque flytter grensene på design i sin klasse. Og snart får den følge av flere utgaver.
Noen tøffere? Range Rover Evoque flytter grensene på design i sin klasse. Og snart får den følge av flere utgaver.

Årets Broom-bil 2011: Range Rover Evoque - årets tøffeste nykommer?

GI DIN STEMME: Årets store bilkåring er i gang på broom.no

2011 nærmer seg slutten – og nå er det tid for å se litt tilbake på hva dette året har gitt oss av nye biler. Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets Broom-bil 2011.

Vi har plukket ut de mest aktuelle kandidatene og presenterer dem hver dag framover. Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt – og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2011.

Del med dine Facebook-venner

Dagens kandidat: Range Rover Evoque

Få biler har fått like mye presseomtale som den nye, lille-Range Roveren – Evoque. Interessen har vært enorm, og bilen er allerede en suksess, til tross for at den ble lansert i Norge så sent som i september.

Evoque har et mildt sagt spennende, morsomt og uvanlig design. Så og si alltid er produksjonsmodellen av en biltype milevis fra de første konsepttegningene. Slik er det ikke med Evoque. Da produksjonen startet 4. juli i år, var den er gledelig lik konseptbilen som ble vist første gang på North American International Auto Show i januar 2008.

Bilen har et herlig, lekent og annerledes design med sin skrånende taklinje, store hjul og tøffe front- og bakparti. At den også kommer som treørs coupe – i tillegg til femdørs - viser at Range Rover vil bort fra det litt konservative, engelske som vi har sett på en del av de tidligere modellene.

Range Rover fylte 40 år i fjor - les mer her:

Første steg i den retningen tok de med Range Rover Sport da den kom i 2004 – men nå tar de det enda mye, mye lengre.

Mindre, lettere og mer miljøvennlig

Bilen er både mindre og lettere enn konserbroder Freelander som den deler mye av teknikken med. Evoque veier for eksempel 100 kilo mindre, har start/stopp-system og optimaliserte motorer for lavere CO2-utslipp.

Utstrakt bruk av blant annet aluminium og kompositt-materialer sørger for å holde vekten nede.

Range Rover Evoque har vist seg å være en redning for Land Rover i Norge. Med 478 solgte så langt i 2012 står den for en stor del av det totale salget for det tradisjonelle, britiske merket. (Foto: Benny Christensen)
Range Rover Evoque har vist seg å være en redning for Land Rover i Norge. Med 478 solgte så langt i 2012 står den for en stor del av det totale salget for det tradisjonelle, britiske merket. (Foto: Benny Christensen)

I kjent Range Rover-stil har bilen et skikkelig firehjulstrekksystem basert på Haldex 4 – og programmer for forskjellige kjøremønstre.

Interiøret speiler også den utvendige lekenheten. Materialkvalitet, finish og opplevd kvalitet er helt i toppklasse.

Range-Rover_Evoque_interiør
Range-Rover_Evoque_interiør

Range Rover selv definerer BMW X3 og Audi Q5 som de nærmeste konkurrentene.

Les også: Høstens hotteste SUV-nyhet

Visste du at:

– Den første bilen med navnet Range Rover kom i 1970?

– Evoque ble første gang vist som Concept LRX i 2008, og produksjonsmodellen er veldig lik konsptbilen.

- Victoria Beckham har bidratt som interiørkonsulent for Evoque?

Under kan du stemme på din favoritt: