Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verditap er den store stygge ulven i de aller fleste bilholdsregnskaper. For dessverre er det slik at biler taper seg i verdi – og noen mye mer enn andre.

Men hva skal du kjøpe hvis du skal være rimelig trygg på å tape minst mulig den dagen du skal selge?

Interessant statistikk

Det vet biladministrasjonsselskapet LeasePlan en hel del om. De er størst på dette i Norge og har ansvaret for mer enn 37.000 biler. Og de har akkurat lagt fram en svært interessant statistikk.

Del med Facebook-vennene dine

– Enkelt sagt lever LeasePlan av å være gode på å beregne restverdi, altså i praksis hvor mye en bilmodell kommer til å tape seg de neste årene. Historikken viser at de er svært treffsikre på dette, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som akkurat har vært på pressemøte hos LeasePlan.

Dyr SUV kan være et pengesluk – se bare her:

Fire vinnere

– Hva kan du fortelle derfra?

– Jo, at det er fire bilmodeller som skiller seg ut i særlig positiv retning. De faller alle innenfor kategorien "45-50 prosent verditap" – og er dermed bedre enn samtlige andre modeller i statistikken. Her tar man utgangspunkt i å eie bilen i fem år, med en kjørelengde på rundt 100.000 kilometer.

– Disse bilene er VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion, Mitsubishi ASX med 116 hk og 4x4, Nissan Qashqai med 1,5-liters diesel og Skoda Octavia med 105-hesters TDI og 4x4.

Ekte folkevogn: Les testen av VW Tiguan her

Ikke premiumbiler

– Her var det mange likhetstrekk.?

– Ja, ikke sant! Dette bekrefter igjen at nordmenn har spesielt stor sans for høyreiste biler og/eller stasjonsvogner, og aller helst med 4x4. De er de aller mest attraktive bilene på bruktmarkedet – og de holder seg dermed også best i verdi.

– Jeg synes også det er svært interessant at dette må kunne kalles utpregede folkebiler. Det er altså ikke slik at premiumbiler nødvendigvis er de som holder seg best i verdi. Disse fire bilene er ikke er spesielt kostbare i innkjøp, de er heller ikke generelt dyre å eie i forhold til verkstedutgifter og drivstoff-forbruk – og i tillegg har de altså estimert minst verditap, Det er en hyggelig kombinasjon, sier Benny,

LES OGSÅ: Dette er Norges-bilen fremfor noen

Så rimelig som mulig

– Så hvis man velger en av disse er man garantert billig bilhold?

– Ja, om ikke billig, så i alle fall så rimelig som mulig. Og i forhold til sluttsummen på å kjøpe ny bil og eie den i fem år, er verditapet den store faktoren. Derfor er det all grunn til å legge vekt på statistikk som dette, sier Benny.

Vi kommer tilbake med mer statistikk på verditap de kommende dagene.

Mitsubishi ASX har blitt en ekte Norgesbil - og er kronemessig den bilen som taper seg aller minst i verdi av disse fire. 116.000 kroner etter fem år.

Denne er i andre enden av skalaen – har tapt seg 14.000 kr hver måned:

Har du opplevelser rundt verditap? Fortell i kommentarfeltet under: