Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Corolla er ikke et navn som får folk til å sitre i forventning. Her snakker vi om en typisk fornuftsbil: Liten, lett, billig og driftssikker.

Men noen ganger får de mest barnslige av de ansatte på Toyota-fabrikken viljen sin, og da blir det straks mer morsomt. T-Sport er en versjon som bygger på samme motorisering som den du finner i blant andre Lotus Elise. 1,8-literen yter 192 hk – og tåler fint 8.300 o/m. Turtallsmaskin med andre ord. Denne modellen ble først introdusert i 2002.

Med en slik motor kan du nå 100 km/t på 7,5 sekunder.

LES OGSÅ: Corolla: Den mest pålitelige bilen

Del med dine Facebook-venner

225 hk

Også innvendig er det gjort noen modifikasjoner. FOTO: PRIVAT

Men så, i 2005, kom Toyota Team Europe (TTE) på banen med en Special Edition-utgave. TTE satte en kompressor i T-Sport-motoren, og vips så fikk den 225 hk. Dermed ble 0–100 km/t-tiden redusert med rundt et sekund.

I annonsen på bilen vi har funnet, står det at motoren yter 225 hk, men det er ikke originaleffekten. Vi snakker altså om en i utgangspunktet "vanlig" T-Sport.

Skjønt, vanlig og vanlig. I Norge ble det solgt 25 eksemplarer av denne bilen mellom 2002 og 2006, ifølge selger.

LES OGSÅ: Toyota Corolla V8: Hva tror du Biltilsynet ville sagt om denne?

Mye ekstra

Det er ettermontert en original TTE-kompressorkit, slik at bilen nå yter det samme som Special Edition-utgaven.

Men det er ikke alt. Den har også fått TTE hekkspoiler, frontfanger i facelift-utgave, facelift hovedlamper, sideskjørt, svarte baklamper, hekkskjørt, dobbelt 4" eksosanlegg, startknapp, shortshift kit, litium girkule, rød belysning i senterkonsoll og mye, mye mer.

Bilen ligger til salgs for 175.000 kroner – i tillegg kommer omregistrering.

Annonsen for bilen finner du her

Skjørtebank

Her er det vanskelig å si om vi snakker om et kupp eller ikke, men at bilen nok byr på morsomme kjøreegenskaper føler vi oss trygge på.

Også er det jo Toyota, og det betyr jo at det finnes begrensninger for hvor galt ting kan gå ...

– Men det er greit å være oppmerksom på at 1,8-liters bensinmotorene i disse bilene kan få problemer med skjørtebank. Det er noe som fort kan bli svært kostbart, påpeker vår egen bilekspert, Broom-Benny.

Lurer du på å kjøpe denne generasjon Corolla? Da bør du vite dette: