Maybach i den lange 62-utgaven - absolutt ikke noe dagligdags syn.
Maybach i den lange 62-utgaven - absolutt ikke noe dagligdags syn.

Maybach: Nå er det slutt for luksus-merket

Ble aldri den suksessen Daimler hadde håpet på.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Markedet for dyre luksusbiler er faktisk riktig så bra, finanskrise og eurokrise til tross. Nye kjøpegrupper har kommet til de siste årene og mer enn kompensert for nedgang andre steder. De fremste er kinesere og russere – men også i India og deler av Midt-Østen etterspør man stadig flere rådyre biler.

Men ikke alle merker har fått være med på festen. Maybach er et eksempel på det og nå er det akkurat offisielt: Maybach blir lagt ned i 2013, når nesten generasjon Mercedes S-klasse kommer på markedet.

Del med Facebook-vennene dine

Gamle røtter

Den overgangen er forresten ikke tilfeldig. Mercedes-eier Daimler satset på Maybach som en rendyrket luksusmerke hakket over Mercedes, men tar nå konsekvensen av at det ikke har lyktes, verken økonomisk eller i salgsvolum.

Maybach i sin nåværende form er et ungt bilmerke, den første bilen kom på markedet i 2002. Men dette var en av de virkelig ekstreme luksusbilene i verden fra tidlig på 1900-tallet og fram til andre verdenskrig.

Les også: Concorde Liner – her "leker" vi ikke bobil!

Bommet på Rolls og Bentley

Maybach-comebacket ble til som et resultat av at Daimler tapte kampen om å få kjøpe Rolls-Royce og Bentley for noen år tilbake. De to merkene havnet hos BMW og VW i stedet. Da bestemte Daimler seg for å satse på Maybach-navnet og utviklet en bil som ble sett på som noe av det mest teknisk avanserte som noen gang hadde rullet på fire hjul

Introduksjonen i 2002 var av det ikke spesielt beskjedne slaget. Til USA skal for eksempel det første eksemplaret ha kommet med selveste "Queen Mary II", hvorfra den ble løftet i land i New York med helikopter til et ventende publikum, og kjørt for egen maskin til salgslokalet.

LES OGSÅ: Suveren SUV – uten å være prangende

Dårlig butikk

Nyhetens interesse var da også ganske stor. Verdens rikeste hadde fått et nytt leketøy og noen av dem slo til i starten. I 2003 rullet det 600 biler ut av fabrikken, men i stedet for å vokse videre fra dette antallet, sank produksjonen i de neste årene. I fjor var de nede i 200 eksemplarer, i et år da Rolls-Royce til sammenligning solgte 2700 biler og Bentley kunne notere seg for hele 5100.

Med så lave produksjonstall har dette også vært svært dårlig butikk for Daimler-konsernet. Derfor er det nå kroken på døra og fullt fokus på Mercedes i stedet. Noe sier oss at det kan bety at den neste S-klassen tar et ekstra skritt opp i statusfaktor når den kommer.

LES OGSÅ: Aston Martin Cygnet – luksus i liten skala

Den "korte" 57-versjonen viser tydelig likhetene til Mercedes fra denne vinkelen, neppe spesielt heldig overfor en målgruppe som legger vekt på å skille seg fra "normale" biler.

PS: En eneste Maybach har blitt solgt ny i Norge. Tinius Nagell-Erichsen kjøpte sin bil hos Bertel O. Steen i desember 2005. Den bilen er nå ute på bruktmarkedet. Du kan lese mer om den i linken under:

Nå begynner denne Maybachen å bli rent billig!