OPPGITT: Stein Inge Larsen, eier av Byrknes Auto, sier de norske transportselskapene ikke kan konkurrere på pris fordi mange utlenlandske sjåfører jukser. (Foto: TV 2)
OPPGITT: Stein Inge Larsen, eier av Byrknes Auto, sier de norske transportselskapene ikke kan konkurrere på pris fordi mange utlenlandske sjåfører jukser. (Foto: TV 2)

– Norske sjåfører skvises av utlendinger som jukser

Ved hjelp av tyvtriks og misbruk av EU-regler skvises norske transportører ut av markedet av utenlandske konkurrenter, hevder bransjen selv.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra Voss har Dag Rykkje i Statens vegvesen fulgt med på veksten i utenlandske transportører på norske veier.

– Hvis vi går ti år tilbake i tid så var det helt unntaksvis at det var utenlandske vogntog vi stoppet på veien. Nå har vi vel omtrent femti prosent utenlandske kjøretøy, sier avdelingsingeniøren i Statens vegvesen på Voss.

Opplever juks

De norske transportselskapene opplever at de ikke kan konkurrere på pris fordi mange utlendinger jukser.

– Det er dieseltyveri, og tyveri av speil, kjetting og alt som kan plukkes av bilene. I tillegg sniker de seg gjennom bomstasjonene, sier Stein Inge Larsen, eier av Byrknes Auto.

Larsen, som har ansvar for hundre ansatte, er også grundig lei av utenlandske sjåfører som kjører mer enn de har lov til mens de er i landet.

– Fortsetter dette slik som det er nå så blir det ingen norske bedrifter igjen. Det kan jeg si med hånden på hjertet, sier Larsen.

Les også: Måtte levere tilbake bensintyv-utstyr til rumenere

Kabotasje

Larsen snakker om såkalt kabotasjekjøring. Kabotasje betyr at en transportør fra en stat driver transport mellom to punkter på territoriet til en annen stat.

FØLGER MED: Avdelingsingeniør i Statens Vegvesen på Voss, Dag Rykkje, følger med på veksten i utenlandske transportører på norske veier. (Foto: TV 2)

Kabotasje er i utgangspunktet ulovlig, men det gjøres noen unntak gjennom EØS-avtalen. For eksempel kan en utenlandsk transportør ta tre innenlands oppdrag innenfor en uke så lenge oppdragene ikke er planlagt i forkant.

– Momsreglene blir garantert ikke fulgt. I det hele tatt er det så godt som ingen kontroll med at kabotasjereglene blir fulgt. I sum er dette ren piratvirksomhet, sier Stein Inge Larsen.

Fra trafikkstasjonen på Voss får TV 2 bekreftet at kabotasje er krevende å følge opp.

– Ja, dette er vanskelig. Det er enkelt for sjåførene å stikke vekk kjøredokumenter. Da er det ikke lett for oss å bevise at de kjører for mye, sier Dag Rykkje i Statens vegvesen.

På Voss har man likevel så langt i år anmeldt syv sjåfører for kabotasjekjøring.

– Sniker i bomringen

Fra Vegdirektoratet får TV 2 opplyst at utenlandske kjøretøy i 2010 hadde uoppgjorte krav etter bompasseringer for 85 millioner kroner. I ettertid har det lykkes å drive inn 22 av disse millionene. Statistikken skiller ikke mellom personbiler og tungtransport.

Samferdselsministeren viser til at det fra neste sommer skal innføres autopassbrikker for alle tunge kjøretøy.

Når det gjelder ulovlig ekstrakjøring viser hun til et helt nytt verktøy.

– Elektronisk opplegg

– Det er nå utarbeidet et elektronisk opplegg som gjør at de blir registrert. Da kan de også kontrolleres og følges opp, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, Sp.

Men han som skal utføre selve kontrollene er ikke imponert.

– Den elektroniske siden som skal opprettes, sannsynligvis fra 1. april, gjelder bare persontransport i først omgang, sier Dag Rykkje.

– Så hva vil det hjelpe i forhold til godstransport. I forhold til gods vil det ikke hjelpe noen ting, sier Rykkje.