BMW M5 er en drømmebil for mange, som kombinerer god plass og skikkelig racerbil-kjøreegenskaper. Nå kan du få bilen med V10-motor til mindre enn en tredjedel av det den kostet som ny...
BMW M5 er en drømmebil for mange, som kombinerer god plass og skikkelig racerbil-kjøreegenskaper. Nå kan du få bilen med V10-motor til mindre enn en tredjedel av det den kostet som ny...

BMWs superbil på billigsalg

Se hvor lite du må ut med for dette råskinnet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW M5 er drømmebilen for mange. Forrige generasjon (E60/61) kom på markedet som 2005-modell – og her hjemme pleier den herligheten å koste fra rundt 850.000 kroner på bruktmarkedet – men det er heller ikke uvanlig at de koster rundt millionen.

Til en slik pris for en 5–6 år gammel bil, sier det seg selv at det må være noe utenom det vanlige. Det er det også. Her snakker vi nemlig om et skikkelig beist, med 507 hk – hentet fra en V10-motor på 5 liter.

Del med dine Facebook-venner

Det går avsindig fort. Hva det betyr? Jo, 0–100 km/t er unnagjort på 4,7 sekunder – mens toppfarten uten den elektroniske fartssperren er oppimot 330 km/t. På en fullgod familiebil med fem seter og med masse bagasjeplass!

Bremsene fungerer også – 100–0 km/t er unnagjort på 36 meter.

LES OGSÅ: Dette er den nye M5-en

Verdens raskeste

M5-navnet ble først introdusert under Amsterdam Motor Show i 1984 – basert på 535i-chassis og med en modifisert motor fra BMWs racerbil M1.

Denne kombinasjonen var nok til å få tittelen verdens raskeste serieproduserte sedan – og siden den tid har man altså laget en M5-versjon av alle de påfølgende generasjonene av 5-serie.

Takket være historikken og ekstremt gode kjøreegenskaper, er M5 blant mange å regne som tidenes sportssedan – selv om både Mercedes (AMG) og Audi (RS6) etter hvert begynte å by på formidabel konkurranse.

LES OGSÅ: BMW Alpina Touring: Dette kaller vi heftig stasjonsvogn

BMW M5.

Ombygd

Det ligger en hel del ombygde M5-er til salgs på finn. Ikke minst har SS Performance i Skien en rekke av E39-modellene (1996-2003) på samvittigheten.

Men foreløpig har det ikke kommet mange ombygde versjoner av E60/61-modellen – som altså er i ferd med å erstattes av F10-modellen i disse dager.

Nå er det imidlertid en slik ombygd modell til salgs – og det er Olsen Bil i Grimstad som er selger. De opplyser i annonsen at bilen er bygd på en 2003-modell 520i.

Se hele annonsen her

Stor prisreduksjon

Det er ikke så lett å finne igjen mange deler fra opprinnelsen. I stedet har du altså tilgjengelig krefter som for bare noen år siden var forbeholdt konkurransebiler – og i tillegg har du morsomt utstyr som head up-display, stor stereo, blue tooth,alcantara taktrekk og selvsagt M5-sportsgirkassen og M5-sportsseter.

Prisen? Jo, den er på 549.000 kroner! Det er mindre enn en tredjedel av nybilprisen på rundt 1,75 millioner kroner i sin tid. Det er med andre ord ikke "billig" i tradisjonell forstand - men for en slik bil er dette lavpris.

Motor og ytelser skal være det samme – men ved ombyggingsprosjekter skal en være veldig nøye med å sjekke historikk, hvem som stod for jobben og hvordan ombyggingen ble gjort.

De som kjenner SS Performance vet at ikke så mange gjør sånne ombygginger bedre enn dem – men ikke alle jobber like grundig ...

Bilen vi omtaler her har for øvrig gått 89.000 km, som er litt mer enn de andre som ligger ute. Men så er altså prisen også 276 000 kroner lavere enn den neste billigste M5 på finn.no akkurat nå.

BMW M5 interiør.

SE VIDEO: Noen ganger blir faktisk en gammel Volvo for rask for en BMW M5