På 80-og 90-tallet var det alle nordmenns drømmebil, og for mange står en fin Mercedes E-klasse av 124-generasjonen fremdeles som noe av det mest slitesterke og behagelige man kan kjøre i. 14-årige Christian starter etter manges mening sin bileier-karriere på topp. Foto: Privat
På 80-og 90-tallet var det alle nordmenns drømmebil, og for mange står en fin Mercedes E-klasse av 124-generasjonen fremdeles som noe av det mest slitesterke og behagelige man kan kjøre i. 14-årige Christian starter etter manges mening sin bileier-karriere på topp. Foto: Privat

Mercedes E300 TDT: Christian (14) sikter mot stjernene

Har allerede sikret seg en 300 TDT - og drømmer om en fet S-klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Det er ikke uvanlig at vi får tilsendt bilder fra entusiaster som har bilen klar allerede før de har fått førerkortet på plass. Likevel hører det med til sjeldenhetene at innsenderne er så unge som 14 år, med både bilen klar og planene i orden for hva som skal gjøres med dem. Men her møter vi altså en slik bileier.

Christian har dessuten skaffet seg en førstebil som vil få mange til å nikke anerkjennende - både unge og eldre, amatører og mer profesjonelle bilbrukere.

Starter med en legende

Han har nemlig startet sin bileier-karriere med en Mercedes E-klasse av 124-generasjonen. Hans bil har internkode s124, hvilket forteller oss at det er en stasjonsvogn. Det er dessuten en 300 turbodiesel, som var både taxikuskenes og hvermannsens drømmebil gjennom hele 80- og 90-tallet. Og for mange er en fin bil av denne typen fremdeles en favoritt.

Del med Facebook-vennene dine!

Ratt-trekk av skikkelig "jalla-type" og beige skinninteriør med litt slitasje på de vanlige stedene preger bilen i dag, men Christian er allerede i gang med oppussingen. Foto: Privat

124-serien kom på markedet som 1985-modell, med stasjonsvognen et knapt år senere. Den hadde den nærmest umulige oppgaven med å ta over etter 123-serien, som da var kjent som noe av det mest solide og behagelige som noen gang var bygget. Noen barnesykdommer forekom, men produsenten hentet seg fint inn i løpet av et par år.

Les også: E-klasse stasjonsvogn - drømmebil i flere generasjoner

Etterhvert kom både coupé (C124) og cabriolet (A124) til, sammen med forlengede chassis som kunne bygges opp som både ambulanser og "limousiner" med varierende antall dører. Og etter en omfattende facelift i 1990 og en litt mindre facelift samtidig som en ny motorgenerasjon ble introdusert rundt 1993-94 hadde "124-bilene" opparbeidet seg en enda større fan-skare enn forgjengeren da de gikk ut i 1996-97.

Kostet blod, svette og tårer

Statusen som "verdens mest slitesterke bil" har blitt enda mer forsterket - nærmest til legendarisk nivå - som følge av at etterfølgeren, 210-serien, viste seg å være belemret med omfattende rustproblemer.

Kraftfull og uslitelig: Med godt vedlikehold kunne de gamle diesel-motorene i Mercedes 124-serie vare nærmest evig. 300 turbodiesel var seig med 147 hester, og da den fikk 24 ventiler og 177 hester i 1995 ble den morsom også. Foto: Privat

Men kvalitet kostet. Det er lett å glemme at en E-klasse på førsten av 90-tallet gjerne kostet mer i kroner og øre enn en tilsvarende bil gjør i dag, og når det likevel ble så mange av dem i trafikken hadde det to årsaker:

Svært mange ble solgt som taxier, og ga god totaløkonomi ikke minst siden bruktkjøperne sto i kø og bød over hverandre uavhengig av kilometerstand når den avgiftsmessige sperrefristen for videresalg utløp etter tre år. Dessuten lå 124-bilene i år etter år øverst på bruktimport-statistikken - nordmenn ville heller ha brukt kvalitet fra Tyskland enn en dårligere nybil.

Fortsatt manges drømmebil

I dag blir fine 124-biler med nøktern kilometerstand stadig sjeldnere, og de holder seg godt i pris - mye bedre enn den senere 210-generasjonen. Christians bil har 3-liters sekser på 147 hk - og både skinninteriør og air condition.

Fra begynnelsen av 90-tallet ble det vanligere og senere standard med airbag. Da passasjer-airbagen også kom forsvant hanskerommet, uten at produsenten fant det bryet verdt å lage et nytt. Dermed havnet mappen med manualer og servicehefte i en sprengt dørlomme - eller hjemme... Foto: Privat

Samt, en kilometerstand på bare 350.000 kilometer. For en 124 med dieselmotor er en av svært få biler hvor man kan bruke betegnelsen "bare" om en slik kilometerstand, i trygg forvissning om at den tåler det dobbelte med godt stell.

Les også: Selger Mercedes-coupeen sin "med tungt hjerte"

Eier: Christian Ribe, (14)

Bosted: 4760 Birkeland

Christians bil har noe rust, men til og med de utsatte hjørnene av forskjermene ser bra ut. Fra faceliften i 1990 fikk alle turbodiesel-biler luftinntak i høyre forskjerm, noe som i 1994 ble utvidet til alle dieselutgaver uavhengig av turbo. Foto: Privat

Bilen: Mercedes-Benz E300T Turbodiesel (S124) 1995-modell

Allerede i gang med oppussingen

Hvor lenge har du eid den? Fra 1. november 2011.

Hva har du gjort med den? Byttet bremseskiver og klosser foran og bak, renset interiøret og diverse småting.

Liker best med bilen: At den har automat, er en 1995-modell, stasjonsvogn og har turbodieselmotor.

Fjernstyrt sentrallås gjennom en nymotens elektronisk nøkkel var en av nyhetene som kom helt på slutten av 124-seriens levetid. Foto: Privat

Liker minst med bilen: Haha, egentlig ingenting, unntatt bittelitt rust.

Beste opplevelse med bilen: Har jo ikke lov til å kjøre den, så jeg hopper over denne :)

Store planer for fremtiden

Framtidsplaner for bilen: Mange: Fikse rust, skaffe beige Sportline-interiør, montere USA-blinklys, frontlykter fra spesialmodellen E500, sotede LED-baklykter, baklukespoiler, AMG-frontfanger med tåkelys og AMG II felger.

Skinninteriøret i Christians bil er noenlunde helt og pent, men han har likevel lyst til å finne et interiør i samme farge, men av Sportline-typen. Det er sydd på en litt annen måte, og har en anelse mer skåling av seteryggene. Foto: Privat

Dessuten vil jeg bytte til elektriske forseter med varme og memory, elektrisk justerbar rattstamme, tempomat (cruise control på Mercedes-språket), ratt og girspak i skinn og tre, elektriske vinduer også bak, og kanskje setevarme bak. Dessuten vil jeg bygge den om til 7-seter.

Drømmebil: Mercedes S-klasse; både V126 560 SEL og W140 S600L + S500L

Annet: Flere bilder her: http://www.bilforumet.no/andre_forum/prosjektforum/284831-mercedesw124-mercedes-benz-e300t-turbodiesel-s124-95-a.html

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: John Fredriksen kjørte S500 av 140-generasjonen

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Christian om? Bruk kommentarfeltet under!