UNNGÅ KALORIBOMBER: Ett av MatPrats tips er at du tar bort synlig fett på kjøttet. (Foto: TV 2/)
UNNGÅ KALORIBOMBER: Ett av MatPrats tips er at du tar bort synlig fett på kjøttet. (Foto: TV 2/)

Triks for å unngå julekiloene

Uten å spare på kosen.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Julen er en tid med mye god mat, men mange opplever at buksen er blitt strammere allerede før julaften. Avslutninger, julebord og juleforberedelser kan føre til at man legger på seg.

Vibeke Bugge, ernæringsfysiolog i Matprat, mener at det fint går an å holde vekten selv om julebordsesongen er godt i gang.

– For å klare det er det viktig å vite hva du bør være forsiktig med, og planlegge slik at du kan gå på julebord og kose deg uten at det går utover vekten, sier hun.

Det er hva du spiser mellom nyttår og jul som betyr mest.

Flytende kalorier
Bugge legger vekt på at man skal kunne unne seg alt som hører julen til med god samvittighet.

– Det er hva du spiser mellom nyttår og jul som betyr mest. Det er i perioden før jul at man bør være oppmerksom på hva man spiser, mener Vibeke Bugge i Matprat.

Husk også at det kan være mye mat i god drikke.

LES OGSÅ: Disse drikkevarene inneholder flest kalorier

Tips til julebordet
Ønsker du å slippe de ekstra kiloene før julen ringer inn, kan du følge Matprats råd for julebordsesongen:

  • Ikke velg den største tallerkenen. Dropp gjerne porsjon nummer to.
  • Forsyn deg godt med grønnsaker.
  • Hopp over farsematen. Forsyn deg heller av den magre delen av ribben.
  • Ta bort synlig fett der det er mulig.
  • Kos deg gjerne med litt svor. Mange tror at svoren er fet, men det er feil. Ren svor inneholder hovedsakelig protein, så hvis du skraper bort fettet mellom svor og kjøtt kan du unne deg flere biter.
  • Pass opp for ribbefettet, velg heller brun saus eller sjysaus.
  • Alkoholholdig drikke er kaloribomber! Drikk rikelig med vann innimellom, så begrenser du inntak av både alkohol og kalorier.
  • Velg fruktbaserte desserter i stedet for krembaserte.
  • Unngå fete oster.
  • Begrens inntaket av julekaker. Spis heller saftige clementiner, nøtter eller tørket frukt.

Ta med barna på skitur og bli med på aking.

Hverdagsaktivitet
Bugge anbefaler også at man legger inn litt ekstra hverdagsaktivitet, særlig om du ikke rekker treningen før julebordet.

– Det er lurt å ta trappene i stedet for heisen, gå av en bussholdeplass tidligere, ta turen bortom kollegaen i stedet for å sende e-post, ta en ekstra kveldstur, ta med barna på skitur, bli med på aking, eller sving deg i dansen på julebordet, råder ernæringsfysiologen.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!