Core centric workout, Haege Fagerhus, NiH Fitness Convention, Oslo (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Core centric workout, Haege Fagerhus, NiH Fitness Convention, Oslo (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Det nye leketøyet som får deg i form

Glem vekter og manualer, nå er det plastleker som skal bygge kroppen din.

TV 2 Sporty tester: Core Centric Training.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Røde klubber. Blå plastballer fylt med vann. Grønne balanseputer. Eller gule luftballer. Pick your weapon!

Som første medium i Norge har TV 2 Sporty testet «Arke Core Centric Training». Hovedmålet er å trene mage, rygg og støttemuskulaturen, på fagspråket kalt core.

Core centric workout, Haege Fagerhus,
  NiH Fitness Convention, Oslo (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Core centric workout, Haege Fagerhus, NiH Fitness Convention, Oslo (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Testen fant sted under Norges idrettshøgskoles (NiH) Fitness Convention i november

Effektiv muskelbruk som du trenger i dagliglivet

– Vi har beveget oss tilbake til start. Her tar vi utgangspunkt i menneskets basisbevegelser – effektiv muskelbruk som du trenger i dagliglivet, forteller instruktør Henk Jan Thoes fra den italienske leverandøren Technogym.

Core Centric-treningen er funksjonell og består av et stort utvalg øvelser der du bruker de fargerike apparatene nevnt ovenfor.

LES OGSÅ: Slyngeøvelsene du kanskje ikke kan

Core
  centric workout, NiH Fitness Convention, Oslo (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Core centric workout, NiH Fitness Convention, Oslo (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Liten plass, mange muligheter
Vi befinner oss i et hjørne av vektrommet på NiH. Et tjuetall personer er i aksjon på noen få kvadratmeter. Vi er delt inn i grupper og er tildelt ulike treningsverktøy.

Her oppdager vi en av fordelene med Core Centric Training: Alle hjelpemidlene kan festes på ett gulvstativ eller veggoppheng, alt etter hva ditt helsestudio foretrekker. Og du trenger bare noen få kvadratmeter gulvplass, og normal takhøyde, for å bruke leketøyet.

Dersom du har god råd kan du investere i en apparatbank hjemme, da har du et komplett basistreningsstudio til kjellerbruk.

Core Centric-øvelsene deles inn i disse fire hovedgruppene:

  • Øvelser der du har kontakt med gulvet via fire punkter (begge hender og føtter), tre punkter (en hånd eller fot opp fra gulvet) eller utført på to bein.
  • Øvelser der du beveger deg fra ett- til flere plan.
  • Øvelser der du skifter fra statisk til dynamisk arbeid, passivt til aktivt.
  • Øvelser der du jobber horisontalt, så vertikalt.

LES OGSÅ: Er du tøff nok for crossfit?

Vannballen gjør at du hele tiden må jobbe for å stabilisere den.

Finn på øvelser selv
Instruktøren gir oss en utfordring: Bruk hjelpemiddelet du har fått utlevert til å komponere øvelser. Ditt lag skal deretter kjøre fem selvsnekrede øvelser i en sirkeltrening.

Sportys reporter får utdelt en blå åttetallsball fylt med vann og setter i gang med vridningsøvelser kombinert med utfall. Instruktøren er fornøyd, og det er jeg også.

Øvelsen trener effektivt både bein og mage. Vannballen gjør at du hele tiden må jobbe for å stabilisere den, samtidig som støttemuskulaturen får kjørt seg når du beveger deg fremover og til siden.

Deretter er det tid for å prøve kveldens andre nyvinning: Pendelen.

Core centric workout, Haege Fagerhus,
  NiH Fitness Convention, Oslo (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Core centric workout, Haege Fagerhus, NiH Fitness Convention, Oslo (Foto: Eivind A. Pettersen/)

En bevegelig metallstang festet på en metallplate som ligger på gulvet. På stangen setter du en rød 5- eller 10-kilos gummiball, som kan flyttes opp og ned for å gi mer eller mindre vektbelastning.

Jeg setter i gang med å løpe frem og tilbake, mens jeg hever og senker stangen med armen, tar utfall, roterer rundt, skifter arm og gjør det motsatt vei.

Så er det tid for pararbeid. Jeg beveger meg sideveis mens jeg vipper stangen frem og tilbake. Så kaster jeg stangen til makkeren, som står rett ovenfor meg. Hans oppgave er å følge mine bevegelser, og hele tiden er klar til å overta pendelen. Her blir vi både andpustne og slitne i lår og skuldre.

Rotasjon med røde klubber
Dagens tredje nyvinning jeg vil trekke frem er tvillingklubbene. Hver klubbe veier tre kilo og kan monteres sammen på to ulike måter for å få stabil eller ustabil vektfordeling. Så kan du jobbe på en fot mens du simulerer kanopadling, trene knebøy med klubbene over hodet, eller utføre rotasjonsøvelser. Du kan også bruke dem hver for seg. Artige greier!

Konklusjon
Core Centric har mange likhetstrekk med utstyr som allerede er standard på ditt treningssenter, som fitness- og bosuballen, eller balanseputen og -brettet. Men her får du alt sammen, dobbelt opp og i ulike størrelser. Og enda noen nye verktøy du ennå ikke har prøvd.

Core Centric er ikke knallhardt, og du må gjøre mange repetisjoner og sett for å bli sliten. Men treningsformen er et godt supplement til vanlig styrke- og bevegelighetstrening. Og ikke minst: Det er morsomt, særlig om du trener sammen med andre.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!