Crossfit, Einar Svindland (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Crossfit, Einar Svindland (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Er du sterk nok for crossfit?

Her blir du kastet ut om du ikke trener ofte nok.

TV 2 Sporty har testet crossfit, der du blir straffet knallhardt om du ikke trener regelmessig.

Se video av Linda Stokkeland (34) på crossfit-trening ovenfor.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Om du bare møter opp et par ganger i måneden, kan du få beskjed om at medlemskapet ditt blir avsluttet. Crossfit har ingen bindingstid eller innmeldingsavgift, og prisen inkluderer et nybegynnerkurs slik at du får målt grunnformen din.

– Vi ønsker at folk faktisk bruker tilbudet vårt, trener og oppnår sine mål, sier Einar Svindland i Crossfit Oslo.

Crossfit, Einar Svindland (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Crossfit, Einar Svindland (Foto: Eivind A. Pettersen/)

LES OGSÅ: 1 av 3 slutter å trene

Fem minutter blodslit
TV 2 Sporty treffer instruktør Svindland i storsalen på Norges idrettshøgskole ved Sognsvann. Vi står sammen med et 50-talls svette instruktører, hovedsakelig kvinner.

De fleste er eksperter på spinning, styrke- eller saltrening, men de færreste har prøvd dagens øvelse: Crossfit. Oppvarming og teknikktgjennomgang er unnagjort, det er tid for eksamen: 5 x 60 sekunder blodslit.

«Klar, ferdig – kjør»! Første øvelse: Burpees – der vi først må ta en push up, sprette opp og klappe hendene over hodet, før vi legger oss kjapt ned igjen og kjører ny push up.

Etter 21 repetisjoner går pusten som en blåsebelg.

LES OGSÅ: Strammere mage uten situps

Løp med sandsekk
«Skift», roper instruktøren! Ingen pause, rett over på øvelse nummer to: Løp med sandsekk. 10 meter, bøy deg ned og ta på linjen, løp tilbake, ta på linjen. Etter seks runder er vi lykkelige over at minuttet er over.

Skift av stasjon igjen! Rykk med medisinball. Ned i knebøy, løfte ball opp i stående, ned igjen. 16 stykker, nå begynner det å røyne på. Men det er ennå to stasjoner igjen.

Øvelse fire: Løfte tung gummiball fra gulvet over hodet, og kaste den hardt ned i gulvet. Gjenta så mange ganger du klarer. Vi noterer 15 og er klare for innspurten.

Dette er utholdende styrketrening på sitt beste – eller verste.

Vi skal love deg at du velter ned i sofaen – og blir der resten av kvelden!

LES OGSÅ: Er du tøff nok til å prøve denne treningstimen?

Innspurt med makspuls
Siste øvelse: Medisinballkast mot vegg. Dyp knebøy, så støter du ballen så høyt opp på veggen du klarer, fanger den og kaster ballen opp igjen.

TV 2 Sportys utsendte er nå oppe i 92 prosent av makspuls. Vi føler en stor lettelse når instruktøren roper: «Ferdig»! Hele kroppen kjennes mør: Lungene, beina, armene og mage/rygg har jobbet på høygir. Nå trenger reporteren sårt en pause.

Crossfit har et element som trigger konkurransepersoner: Du skal klare å ta flere repetisjoner enn sidemannen. Men det er ikke lov å slurve. I så fall får du påpakning av instruktøren. Riktig teknikk er nøkkelen for å få fremgang – og unngå skader.

For Sporty er testen over for i dag, men crossfit-instruktøren forteller at det er normalt å kjøre tre-fire slike serier i løp av en timesøkt. Da skal vi love deg at du velter ned i sofaen etterpå – og blir der resten av kvelden!

LES OGSÅ: 6 enkle tips for en sunnere kropp

Crossfit, Einar Svindland (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Crossfit, Einar Svindland (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Nyttig i hverdagen
Crossfit ble skapt av Greg Glassman på 1980-tallet, som ønsket seg et effektivt treningsprogram for styrke og kondisjon. Fokuset er ikke å bygge opp deler av kroppen, for eksempel biceps og triceps, men å trene hele kroppen.

Motto: En gjennomtrent kropp, som har fått riktig kosthold, gir best allsidighet og yteevne.

Crossfit er bygget opp omkring konstant varierende funksjonelle bevegelser som utføres med relativ høy intensitet. Sagt på en annen måte: Bevegelser som du trenger for å utføre daglige gjøremål.

Eksempelvis å kunne løfte en tung kasse fra gulvet, bære den ned trappen og stue den innerst i bagasjerommet på stasjonsvognen din. Dette bør selv en husmor klare etter å ha trent crossfit over noe tid.

– Vi har minst like mange jenter som gutter på mange av våre grupper, forsikrer Einar Svindland i Crossfit Oslo.

LES OGSÅ: Nå vil norske kvinner sparke og slå

Crossfit har som mål å optimalisere disse ti fysiske egenskapene:

  • Balanse
  • Nøyaktighet
  • Hjerte/åndedrett
  • Utholdenhet
  • Styrke
  • Smidighet
  • Koordinasjon
  • Hastighet
  • Kraft
  • Fleksibilitet

Usikker på om crossfit fungerer? Ta en prøvetime og test deg selv.

Du finner crossfitstudioer i Oslo (2), Bergen (3), Kristiansand, Sandnes og Bodø.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!