Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når Unni Fornes kommer til kontroll på kreftavdelingen ved St. Olavs Hospital, får hun utlevert et nettbrett. Der skal hun svare på en lang rekke spørsmål om sin tilstand.

Før pasienten kommer inn til kreftlegen, blir all informasjon fra nettbrettet lagt inn på legens arbeidsstasjon.

– Selve programmet vil gi legen forslag om hvilken type behandling den aktuelle pasienten skal få, forklarer klinikksjef Stein Kaasa ved St. Olavs Hospital.

PÅDRIVER: Den erfarne kreftlegen Stein Kaasa ved St. Olavs Hospital hadde ideen til å bruke nettbrett i behandlingsøyemed. (Foto: TV 2)

Slik sjekker du brystene for kreft

Kjøper seg inn

Det var den erfarne kreftlegen som hadde idéen til denne løsningen. Den er utviklet av et teknologifirma som er sprunget ut fra NTNU i Trondheim.

Denne uken ble det kjent at Helse Midt-Norge bruker elleve millioner kroner for å kjøpe seg inn i dette firmaet. Helseforetaket skal også kjøpe teknologitjenester for millionbeløp årlig fra firmaet.

– En av hovedutfordringene for helsetjenesten er at vi må klare å levere kjempegode helsetjenester med litt færre ansatte per pasient. Da trenger vi å utvikle god teknologi og gode metoder, sier administrerende direktør Gunnar Bovim i Helse Midt-Norge.

Setter pris på teknologien

På kreftavdelingen frykter man ikke at teknologien skal gjøre kontakten mellom lege og pasient mer upersonlig.

– Erfaringene så langt er overraskende gode. Pasientene foretrekker denne formen for utfylling framfor å bruke et godt, gammeldags spørreskjema på papir, sier Kaasa.

Carsten Skjelbreid: – Vi har alle mistet noen i kreft