Ole Martin er meget godt fornøyd med sin helt originale 1992 Honda Civic, som dessuten ikke har gått mer enn 75.000 kilometer. Foto: Privat
Ole Martin er meget godt fornøyd med sin helt originale 1992 Honda Civic, som dessuten ikke har gått mer enn 75.000 kilometer. Foto: Privat

Honda Civic: Ole Martins 1992-modell skal se helt original ut

Den er en av svært få slike som ikke er ombygget, konstaterer eieren.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gang blir vi presentert for en sjeldenhet på hjul. Og ikke fordi den er spesielt uvanlig i utgangspunktet - men fordi den fremdeles ser ut omtrent som den gjorde da den kom ut fra fabrikken i 1992. Hils på Ole Martins originale Honda Civic!

Civic er en virkelig klassiker blant japanske biler, og en av de som har holdt ut lengst. De første bilene kom som 1973-modeller, og nylig ble den niende generasjonen presentert på bilutstillingen i Frankfurt. En bil med litt moderert design i forhold til den forrige, som på mange markeder ble litt i overkant sær til å tiltrekke seg de store massene.

Les også: Forrige Civic - et romskip på hjul

Populær bil for folket

Fra begynnelsen var den imidlertid ikke sær på noen måte. Tvert imot var den liten og enkel, og med forhjulsdrift også ganske moderne: De japanske bilprodusentene hadde frem til da vært relativt konservative i oppbyggingen og holdt seg gjerne til bakhjulsdrift også på de små bilene, men Civic konkurrerte med europeerne på noenlunde like vilkår.

Hatchback-versjonen av Civic har alltid hatt godt fotfeste i Norge. 1992-modellen var blant de som hadde best bagasjeplass med en svært loddrett hekk. Foto: Privat
Hatchback-versjonen av Civic har alltid hatt godt fotfeste i Norge. 1992-modellen var blant de som hadde best bagasjeplass med en svært loddrett hekk. Foto: Privat

Bilen ble populær i Norge, selv om heller ikke Honda unngikk rustproblemene i starten. Men her var det snakk om en liten og billig bil, og det ble ikke sett på som noen katastrofe at karosseriene gjerne begynte å morkne i forholdsvis ung alder.

Det som derimot imponerte, var slitestyrken på de mekaniske komponentene. På samme måte som Toyotas modeller fra 80- og 90-tallet viste de tidlige Civicene seg å være nesten uslitelige, og Honda fikk tidlig ord på seg for å levere mer kvalitet enn prisen skulle tilsi. Mye av bakgrunnen for dette lå nok i erfaringer fra motorsykkelproduksjonen.

Teknologisk fremoverlent

Etterhvert tok Honda også posisjonen som det kanskje mest teknologisk offensive av de japanske merkene, med tidlig bruk av ting som motorer med variabel ventilstyring og chassis med aktiv firehjulsstyring. Med mer avansert teknologi ble bilene også dyrere, og gjennom 80- og 90-tallet fremsto Honda som japaneren for de som krevde litt ekstra.

Civic var hele tiden liten og forholdsvis enkel, men også disse bilene ble etterhvert mer avansert i oppbyggingen, og med mer fokus på kjøreegenskaper enn mange av de andre bilene i sin klasse. Dermed skrumpet markedet noe inn, men ikke mer enn at Civic helt til i dag har vært et populært valg for de med et litt bevisst forhold til bil.

En av få synlige forandringer Ole Martin har  gjort, er å montere ekstra fjernlys på bilen. Foto: Privat
En av få synlige forandringer Ole Martin har gjort, er å montere ekstra fjernlys på bilen. Foto: Privat

Civicen vi her viser bilder av representerer på mange måter brytningstiden for modellen - den er så ny at rustproblemene er borte og kvaliteten er på topp, men samtidig fra tiden rett før all elektronikken fra toppmodellene begynte å bli standard også i de små bilene.

Les også: To av de første Hondaene i Norge lever fremdeles

Eier: Ole Martin Nyland, (16, har altså ikke lappen ennå )

Bosted: Degernes i Rakkestad kommune.

Har polert og pusset masse!

Litt om meg selv: Jeg går første året på elektro, og har en lidenskap for biler og det meste som durer og går.

Bilen: Honda Civic Lsi, 1992-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden september 2011.

Med sine 16 år har Ole Martin god tid til å pusse og polere enda mer på Hondaen før han kan gi seg ut på Østfold-veiene på egenhånd. Foto: Privat
Med sine 16 år har Ole Martin god tid til å pusse og polere enda mer på Hondaen før han kan gi seg ut på Østfold-veiene på egenhånd. Foto: Privat

Hva har du gjort med den? Satt på ekstra fjernlys, byttet eksosanlegg, satt inn cd-spiller, nye dekk og polert og pusset masse!

Liker best med bilen: At den kun har gått 75.000km, at den er 100 prosent rustfri, og 100 prosent original.

Liker minst med bilen: 1,5 liters motor på 90 hk er ikke kjempespennende, og ei ripe på bakfangeren.

Har lyst på større motor

Beste opplevelse med bilen: På vei hjem, da bror kjørte, mens jeg satt og var sjeleglad. Første kjøreturen var også en stor begivenhet!

Framtidsplaner for bilen: Subwoofer, kanskje få bort ripa på bakfangeren. Hvis jeg får råd, så hadde det vært moro å satt inn en 1,6l v-tech-motor da...

Bortsett fra en ripe i støtfangeren bak er det ikke mye å sette fingeren på på Ole Martins 20 år gamle Civic. Og han vurderer å gjøre noe med den ene ripen som finnes, også. Foto: Privat
Bortsett fra en ripe i støtfangeren bak er det ikke mye å sette fingeren på på Ole Martins 20 år gamle Civic. Og han vurderer å gjøre noe med den ene ripen som finnes, også. Foto: Privat

Drømmebil: Det må være en Nissan Skyline R34 GT-R

Annet: Kjenner meg litt stolt over å ha en av få strøkne Civicer, som ikke er stylet eller gjort noe med i norge....

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Pål Kristians Corolla er også strøken og original

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Ole Martin om? Bruk kommentarfeltet under!