Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det må være årets julegave på forskudd: Etter flere tilfeller av brann i Chevrolets elektriske Volt-modell, tilbys nå nervøse eiere å låne andre GM-biler gratis mens undersøkelsene av saken pågår. Og så langt som mulig er, skal de få bestemme hvilken bil de vil låne selv.

Bakgrunnen for saken er flere tilfeller hvor Volt-biler skal ha tatt fyr, til dels lenge etter at de har vært utsatt for kollisjoner.

Brant tre uker etter kollisjonstest

Pinlig nok oppsto det første og mest omtalte tilfellet i bakgården hos NHTSA, The National Highway Traffic Safety Administration, på anlegget i Wisconsin hvor man gjennomfører krasjtester.

Les også: Her er bilene for deg som vil være miljøvennlig

Der sto vraket av en Volt som hadde vært gjennom en sidekollisjonstest. Ganske nøyaktig tre uker etter testen tok bilen fyr av seg selv. Det blusset opp så kraftig at brannen rakk å spre seg til flere biler som var parkert ved siden av før man fikk slukket flammene.

Det er mye teknikk under skallet i Chevrolet Volt, og ingen vet nøyaktig hvor lang tid det vil ta før man kommer til bunns i letingen etter problemet - og løsningen.

Etter det opprinnelige branntilløpet i mai måned har man gjennomført ytterligere tre kollisjonstester, nettopp med tanke på å se om man kunne få det hele til å gjenta seg. Ved to av de tre tilfellene oppsto det igjen brann i bilene. Det skal være batteripakkene med lithium-ion-teknologi som har kortsluttet.

Det skal ikke være rapportert om tilsvarende hendelser fra biler som er i vanlig trafikk, understreker man.

Undersøkelsene er i gang

Nå er i hvertfall undersøkelsene offisielt i gang for å finne ut nøyaktig hva som skjer med batteripakken i tiden etter en krasj, og hvordan man kan eliminere risikoen for at den skal ta fyr lenge etter selve smellen. Og i mellomtiden har GM måttet tenke raskt for å finne en løsning for å holde kundene blide.

Slike nyheter sprer seg jo som ild i tørt gress, og amerikanske kunder reagerer gjerne med både sinne, nervøsitet - og ønske om økonomisk kompensasjon for de to førstnevnte.

Drøyt 5.000 Chevrolet Volt er solgt i USA siden lanseringen, og det er ingen hemmelighet at det har gått tregere enn man hadde håpet. Dermed gjør man alt for å holde kundetilfredsheten oppe mens flokene utredes.

For bare noen dager siden kom meldingen fra GM om at alle Volt-eiere som er nervøse for å kjøre sin Volt – etter hva vi forstår uavhengig om den har vært innblandet i en kollisjon eller ikke – kan få låne en annen GM-bil gratis i tiden frem til man har utredet det hele ferdig.

Les også: Stor forskjell på virkelig og teoretisk bensinforbruk

Entusiast-nettstedet Jalopnik spekulerte nærmest for moro skyld i om man kunne ringe GM og bestille en Camaro SS eller en Corvette ZR1 – og da de til slutt tok en telefon for å spørre, viste det seg noe overraskende at det er fullt mulig.

Strekker seg så langt de kan

Fra GMs side understreker man at man er ute etter å holde kundene fornøyde, og dersom det er slik at de virkelig ønsker å låne en Corvette så skal GM gjøre alt de kan for å få til dét. Det skal etter sigende bare være å henvende seg til sin ”Volt Advisor” – amerikanske Volt-kjøpere får nemlig en fast ”fadder” av kjøtt og blod som skal bistå dem gjennom hele eierskapet – med sine konkrete ønsker.

Selv i USA er en Corvette eller en versting-utgave av en Camaro sjelden nok til at det nok vil by på problemer å finne ”loanere” til alle nervøse Volt-eiere.

Lithium-ion-batteriene er lagret i midttunnellen og foran bakakselen, og er relativt godt skjermet ved kollisjon. Likevel har det vist seg at de kan skades på en måte som fører til brann både dager og uker etter sammenstøtet.

Men fra GMs side er man ikke redd for at det vil bli noen aktuell problemstilling. Volt-kjøperne har i utgangspunktet helt andre transportbehov og interesser enn de som er ute etter sportsbiler, dermed forventer man ikke noe stort rush etter de feteste bilene, opplyser en talsperson fra GM.

Likevel, muligheten er altså der for de som vil. Og vi lurer på hvordan dette ville slått ut i et marked som er litt mer sulteforet på hestekrefter og morofaktor, som det norske.

Del med Facebook-vennene dine!

Hvilken ny GM-bil ville du bedt om å få låne dersom du bodde i USA, og hadde en presumptivt selvantennende Volt i garasjen? Fortell i kommentarfeltet under!

Les også: Mens Volt tar fyr, "slukner" Nissan Leaf før tiden