Det ellers ganske særegne, men litt traurige interiøret i Smart Fortwoen er blitt en helt annen verden etter at man pøste på med skinn og stilige elementer hos Brabus. Foto: Finn.no
Det ellers ganske særegne, men litt traurige interiøret i Smart Fortwoen er blitt en helt annen verden etter at man pøste på med skinn og stilige elementer hos Brabus. Foto: Finn.no

Smart Fortwo Brabus: Dette er et lite råskinn

Endelig en versting-bil for folk med normal inntekt. Kjempesmart, eller hva?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange av oss drømmer om en eneste gang å kunne hente ut en flunkende ny bil som det ikke går 13 av på dusinet hos forhandleren. Noe helt spesielt, som går bra og blir lagt merke til.

Gjerne noe som er kvesset noen hakk hos en legendarisk bilforedler, før vi ble overragt nøklene.

Brabus er en av de mest kjente i denne kategorien, og en av de vi har hørt mest om i det siste. Ettersom de lever av å lokke ekstra krefter og karaktér ut av Mercedes-produkter, har de hatt mye å gjøre med den store flommen av nye modeller med stjerne på panseret de siste par årene.

Del med Facebook-vennene dine

Smart Fortwo i Brabus-utgave betyr mye moro i kompakt innpakning. Faksimile: Finn.no
Smart Fortwo i Brabus-utgave betyr mye moro i kompakt innpakning. Faksimile: Finn.no

Se annonsen her:

I de beste hender

Men innimellom gjør de andre ting, også. Som denne Smart Fortwo cabrioleten, som for øyeblikket er annonsert til salgs på Finn.no. For 289.000 kroner kan du parkere en ekte Brabus i garasjen - og du får god plass til gressklippere og utegriller ved siden av...

Takket være slektskapet mellom Mercedes-Benz og Smart har foredleren gjennom mange år fått frie tøyler til å leke seg med å gjøre også de små bybilene til litt mer ”performere”. Ingen kan oppheve naturlovene, men Brabus har gitt Smart-bilene ressurser og kjøreegenskaper som ifølge mange står bedre i stil med utseendet.

Med hjulene ytterst i hjørnene er det mer komfort i en Smart Fortwo enn mange kanskje er klar over. Brabus har stivet opp fjæringen, og senket den en ørliten centimeter. Foto: Finn.no
Med hjulene ytterst i hjørnene er det mer komfort i en Smart Fortwo enn mange kanskje er klar over. Brabus har stivet opp fjæringen, og senket den en ørliten centimeter. Foto: Finn.no

De råeste versjonene har vært bygget på den lave roadsteren. Men den kanskje kuleste versjonen er basert på ”ur-Smarten”, Fortwo, som vi ser her. Og her har man også gitt seg på en cabriolet, slik at man kan nyte frisk luft i tillegg til friske fraspark.

Eneste i Norge

Selger lover at bilen skal være den eneste i Norge, og med 3.500 kilometer på klokka må den oppleves nærmest som en nybil. Den skal også være spesialbestilt i denne utførelsen, og selv om det av og til kan oppleves som et tveegget sverd har nok første eier truffet ganske ”bredt” med smaken når han eller hun spesifiserte denne bilen.

Les også: Apropos "smart" - hvilken bilfarge er lurest?

Nøyaktig hvor mye skreddersøm det er snakk om vites ikke, men uansett er en Smart i Brabus-versjon en sjelden fugl her hjemme. Dette skal være den eneste i sitt slag i landet, lover selgeren.
Nøyaktig hvor mye skreddersøm det er snakk om vites ikke, men uansett er en Smart i Brabus-versjon en sjelden fugl her hjemme. Dette skal være den eneste i sitt slag i landet, lover selgeren.

Helhvitt med rød canvas-cabriolet og rødt skinninteriør er lekkert. Og man får en mikrobil som virkelig skiller seg ut i trafikken – og på parkeringsplassen.

103 turbohester

Vi har aldri kjørt annet enn en standard Smart Fortwo med rundt halvparten av de 103 hestene som sitter i denne turbomatede 1.000-kubikkeren med Brabus-logo på topplokket, og konkluderer uten videre med at dette må gå ganske bra.

Takket være en real avstivning bak setene, som også fungerer som
Takket være en real avstivning bak setene, som også fungerer som

Med hjulene ytterst i hjørnene har bilen også bedre komfort enn man kanskje skulle tro – og det hjelper nok at Brabus stiver opp chassiset en god del samtidig som de senker bilen beskjedne 10 millimeter, samtidig som de monterer sine egenproduserte 16- og 17-tomsfelger.

Les også: Ny Forfour - ikke Smart i det hele tatt?